Σημαντικά ευρήματα περιλαμβάνει το πολυσέλιδο πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το δυστύχημα των Τεμπών

Τα συμπεράσματα της έρευνας αναμένεται να παρουσιαστούν στις 28 Φεβρουαρίου, με τις πληροφορίες να θέλουν τον οργανισμό να προχωράει σε σοβαρές συστάσεις ασφαλείας προς τον ΟΣΕ, την Hellenic Train, τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και το υπουργείο Μεταφορών. Ηδη από χθες, μάλιστα, άρχισαν να καλούνται στα γραφεία του οργανισμού εκπρόσωποι των φορέων που έχουν ανάμειξη στο δυστύχημα, προκειμένου να παράσχουν εξηγήσεις αφού λάβουν γνώση προσχεδίου του τελικού πορίσματος. Η διαδικασία θα συνεχιστεί καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας.

H ίδρυση του οργανισμού προβλέφθηκε με νόμο που ψηφίστηκε στις αρχές του 2023, λίγο πριν από το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα, και ο οργανισμός ξεκίνησε να λειτουργεί στα τέλη του ίδιου έτους. «Μέχρι σήμερα, έχουν πραγματοποιηθεί περίπου 70 συνεντεύξεις με στελέχη που προέρχονται από τους εμπλεκόμενους 10 φορείς οργανισμούς, εταιρείες και υπηρεσίες», αναφέρεται σε πρόσφατη ανακοίνωση του οργανισμού. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ διατυπώνει πέντε συστάσεις ασφαλείας προς τον ΟΣΕ, δύο συστάσεις προς τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, δύο προς την Hellenic Train, το υπουργείο Μεταφορών ακόμη και τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων. Στη διάρκεια της έρευνας, μάλιστα, προχώρησε στην έκδοση –τον Ιούνιο– μιας κατεπείγουσας οδηγίας ασφαλείας προς τον ΟΣΕ, ζητώντας την «εφαρμογή ασφαλούς μεθοδολογίας για την επικοινωνία μεταξύ μηχανοδηγών και σταθμαρχών». Με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι ο ΟΣΕ δεν έχει ακόμη υιοθετήσει τη σχετική σύσταση.

Πληροφορίες αναφέρουν πως οι ερευνητές του ΕΜΠ καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η πυρκαγιά δεν προκλήθηκε από ανάφλεξη των ελαίων σιλικόνης που βρίσκονται στις μηχανές των τρένων.

Στο τελικό πόρισμα, πάντως, δεν έχουν ακόμη ενσωματωθεί τα ευρήματα της έρευνας που αφορά τα αίτια της έκρηξης και της πυρκαγιάς που ακολούθησε τη σύγκρουση των δύο τρένων. Οι ερευνητές του ΕΟΔΑΣΑΑΜ περιμένουν την έκθεση του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για το συγκεκριμένο θέμα, όπως και το πόρισμα εργαστηρίου στη Γάνδη. Πρόκειται για εργαστήριο που διεξάγει παράλληλη έρευνα για τα αίτια της έκρηξης και της φωτιάς κατόπιν αιτήματος του οργανισμού, με βάση τις φωτογραφίες και τα βίντεο της πυρόσφαιρας που δημιουργήθηκε αμέσως μετά τη σύγκρουση. Τα δύο πορίσματα εκτιμάται πως θα έχουν ενσωματωθεί στο τελικό κείμενο συμπερασμάτων μέχρι τη δημόσια παρουσίασή του, στα τέλη Φεβρουαρίου.

Πλην της έκθεσης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, σε εκκρεμότητα παραμένει και η έρευνα του ΕΜΠ για τα αίτια της έκρηξης και πυρκαγιάς. Παραγγέλθηκε τον περασμένο Μάρτιο από τον εφέτη ειδικό ανακριτή Λάρισας, Σωτήρη Μπακαΐμη, ο οποίος μάλιστα είχε δώσει διορία δύο μηνών για την ολοκλήρωση της έρευνας. Από έγγραφα που έχει στην κατοχή της η «Κ» προκύπτει ότι τα τελευταία πειράματα έγιναν στο Γενικό Χημείο του Κράτους στις 16 και 19 Δεκεμβρίου 2024. Πληροφορίες, που βέβαια μένει να επιβεβαιωθούν προσεχώς, αναφέρουν ότι και οι ερευνητές του ΕΜΠ καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η πυρκαγιά δεν προκλήθηκε από την ανάφλεξη των ελαίων σιλικόνης που περιέχουν οι μηχανές των τρένων, δίχως πάντως να μπορούν να προσδιορίσουν τα αίτια της έκρηξης. Η συγκεκριμένη έρευνα έχει ιδιαίτερη βαρύτητα, καθώς τουλάχιστον πέντε από τους νεκρούς του δυστυχήματος έχασαν τη ζωή τους όχι από τη σύγκρουση αλλά από τη φωτιά.

Σε εξέλιξη βρίσκεται, εν τω μεταξύ, η έρευνα στους σκληρούς δίσκους των καμερών ασφαλείας που λειτουργούν στον εμπορευματικό σταθμό της Θεσσαλονίκης. Η έρευνα ζητήθηκε προκειμένου να ελεγχθεί εάν στα βαγόνια της εμπορικής αμαξοστοιχίας φορτώθηκε παράνομο εμπόρευμα. Καθώς ωστόσο έχουν παρέλθει 20 μήνες από το δυστύχημα, εκτιμάται πως η ανάκτηση των βίντεο από τους σκληρούς δίσκους είναι αδύνατη. Παράλληλα, αίτημα για αναβάθμιση του κατηγορητηρίου για δύο πρώην στελέχη της Hellenic Train έχουν καταθέσει οι νομικοί εκπρόσωποι οκτώ συγγενών θυμάτων. Από τους συνολικά 43 κατηγορούμενους οι 41 αντιμετωπίζουν δίωξη για κακούργημα, με τους προσφεύγοντες στη Δικαιοσύνη να ζητούν την ποινική δίωξη και των στελεχών της Hellenic Train όχι σε βαθμό πλημμελήματος αλλά κακουργήματος. Τέλος, εκκρεμούν οι απολογίες των δύο μέχρι σήμερα διωκόμενων στελεχών του υπουργείου Μεταφορών, οι οποίες έχουν προσδιοριστεί για τις 30 Ιανουαρίου και τις 16 Φεβρουαρίου. Με ορισμένες πληροφορίες να αναφέρουν ότι επίκειται η δίωξη και άλλων στελεχών του υπουργείου.

(από την εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»)