Η Shell ανακοίνωσε πτώση των κερδών της κατά 16% για το 2024 εξαιτίας των υποτονικών τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου και της μειούμενης ζήτησης, αλλά οι μετοχές του πετρελαϊκού κολοσσού αυξήθηκαν μετά την αύξηση του μερίσματός της κατά 4%. Η εταιρεία ανακοίνωσε επίσης ένα πακέτο επαναγοράς μετοχών ύψους 3,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το τρέχον τρίμηνο, φτάνοντας τα 13 συνεχή τρίμηνα με επαναγορά μετοχών ύψους τουλάχιστον 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Τα τριμηνιαία κέρδη της Shell. Πηγή: Reuters.
Οι μετοχές της κέρδισαν 1%, ακόμη και όταν ο όμιλος ανακοίνωσε ότι τα προσαρμοσμένα κέρδη του 2024, δηλαδή ο ορισμός του καθαρού κέρδους, μειώθηκαν στα 23,72 δις δολάρια από 28,25 δις δολάρια το 2023, υποβαθμισμένα εξαιτίας των μικρότερων περιθωρίων εμπορίας LNG, τις χαμηλότερες τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου, και τα ασθενέστερα περιθώρια διύλισης. Οι αριθμοί αυτοί είναι πολύ χαμηλότεροι σε σχέση με τις προηγούμενες εκτιμήσεις 24,64 δις δολάρια από την LSEG και 24,11 δις δολάρια από τη Vara Research. Το καθαρό χρέος αυξήθηκε στα 38,81 δισεκατομμύρια δολάρια από 35,23 δισεκατομμύρια δολάρια, αν και παραμένει χαμηλό με βάση τα ιστορικά δεδομένα.
Το χρέος της Shell ανά τρίμηνο. Πηγή: Bloomberg.
Ο CEO της Shell, Γουέλ Σάβαν, δήλωσε ότι οι επαναγορές μετοχών «υποστηρίζονται από τη σημαντική πρόοδο που σημειώνουμε ως οργανισμός». Ο Σάβαν έχει επικεντρωθεί στη μείωση του κόστους και στην επιστροφή της εταιρείας στους πιο κερδοφόρους τομείς της— πετρέλαιο, φυσικό αέριο, και βιοκαύσιμα— ενώ παράλληλα απομακρύνεται από τις ΑΠΕ. Τα κέρδη του τέταρτου τριμήνου της Shell περιλάμβαναν απομειώσεις ύψους 2,2 δις δολαρίων, μέρος των οποίων ήταν η διαγραφή 1 δις δολαρίων για ένα υπεράκτιο αιολικό έργο στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με την επιχείρηση, το έργο δεν ευθυγραμμιζόταν με τις δυνατότητες ή τους στόχους απόδοσης της εταιρείας.
Οι δραστηριότητες διύλισης της Shell ανακοίνωσαν προσαρμοσμένες ζημίες ύψους 229 εκατ. δολαρίων στη μονάδα χημικών και προϊόντων, έναντι κερδών 29 εκατ. δολαρίων το 2023. Τα περιθώρια διύλισης αποδυναμώθηκαν παγκοσμίως λόγω της μειωμένης οικονομικής δραστηριότητας και του ανοίγματος νέων διυλιστηρίων στην Ασία και την Αφρική. Κατά το δ’τρίμηνο, η Shell λειτούργησε τα διυλιστήριά της στο 76% της δυναμικότητάς τους και δήλωσε ότι αναμένεται να αυξήσει το ποσοστό αυτό στο 80-88% κατά το α’τρίμηνο του 2025.
Για το 2025, η Shell αναμένει ότι οι κεφαλαιουχικές δαπάνες θα μειωθούν κάτω από τα 21 δισεκατομμύρια δολάρια του περασμένου έτους, ενώ περισσότερες λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν τον Μάρτιο. Πέραν των οικονομικών στοιχείων, η Shell δήλωσε επίσης ότι δεν έχει κάποιο χρονοδιάγραμμα για τη διαδικασία διαιτησίας σχετικά με την προμήθεια ΥΦΑ από τη μονάδα Calcasieu Pass της Venture Global. Το Calcasieu Pass είναι η πρώτη μονάδα της Venture Global και ξεκίνησε να λειτουργεί το 2022. Ωστόσο, η χρονοβόρα διαδικασία δοκιμών και βελτιστοποίησης πριν από την εμπορική λειτουργία οδήγησε σε διαμάχες με τους πελάτες της, συμπεριλαμβανομένων των BP, Shell, και Edison, για τη μη παραλαβή των συμβεβλημένων φορτίων.
Με τα αποτελέσματα των άλλων μεγάλων πετρελαϊκών να δημοσιεύονται σύντομα, οι επενδυτές παραμένουν συγκρατημένοι γνωρίζοντας πως οι περισσότερες εταιρείες ορυκτών καυσίμων παγκοσμίως παρουσίασαν μείωση των κερδών τους το 2024, μετά από κέρδη ρεκόρ κατά τη διετία της ενεργειακής κρίσης 2022-2023, καθώς οι τιμές της ενέργειας σταθεροποιήθηκαν και η ζήτηση πετρελαίου εξασθένησε. Όμως η αγορές έχουν κάθε λόγο να ανησυχούν, καθώς η κυβέρνηση Τραμπ είναι αποφασισμένη να ρίξει περαιτέρω τις τιμές των καυσίμων, προωθώντας την αύξηση της παραγωγής και ασκώντας πιέσεις στους προμηθευτές εκτός ΗΠΑ. Από την άλλη, η επικράτηση ενός δασμολογικού πολέμου θα μπορούσε να επιφέρει αύξηση των τιμών στα καύσιμα, ενισχύοντας τις αποδόσεις των σχετικών εταιρειών.