FuelsEurope: Δεν Πρέπει να Χαθεί το Στοίχημα για τα Ανανεώσιμα Καύσιμα- Οι Ευθύνες της Κομισιόν

FuelsEurope: Δεν Πρέπει να Χαθεί το Στοίχημα για τα Ανανεώσιμα Καύσιμα- Οι Ευθύνες της Κομισιόν
Του Αδάμ Αδαμόπουλου
Παρ, 31 Ιανουαρίου 2025 - 09:45

Δύο νέες πρωτοβουλίες ανέλαβε η FuelsEurope στην προσπάθειά της να κινητοποιήσει περαιτέρω τους ευρωπαϊκούς θεσμούς προς την κατεύθυνση της υιοθέτησης δράσεων πολιτικής που θα ενδυναμώσουν την οικονομική ευρωστία των «27», καθώς και τη βιωσιμότητα του κλάδου παραγωγής υγρών καυσίμων, αλλά και θα διασφαλίσουν ότι οι στόχοι της Ε.Ε. για το κλίμα και την ανταγωνιστικότητα δεν θα κινδυνεύσουν από τυχόν μη συμπερίληψη της βιομηχανίας καυσίμων στους στρατηγικούς τομείς της Καθαρής Βιομηχανικής Συμφωνίας.

Πιο συγκεκριμένα, ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Βιομηχανιών Παραγωγής Καυσίμων χαιρετίζει την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να διασφαλίσει το μέλλον της Ε.Ε. ως οικονομικής δύναμης και επενδυτικού προορισμού, όπως αυτή περιγράφεται στην ανακοίνωση με τίτλο: «Πυξίδα ανταγωνιστικότητας για την Ε.Ε.», αλλά επαναλαμβάνει την ανάγκη να αναγνωριστεί η επείγουσα ανάγκη ανάπτυξης ενός στρατηγικού σχεδίου δράσης για τον τομέα των υγρών καυσίμων.

Ο τομέας παραγωγής καυσίμων στην Ένωσης είναι ζωτικής σημασίας για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης, την προσιτή κινητικότητα και τις ανταγωνιστικές βιομηχανικές αλυσίδες αξίας, παρέχοντας καύσιμα για όλους τους τρόπους μεταφοράς και πρώτες ύλες για πετροχημικά και άλλες χρήσεις.

Η FuelsEurope εκφράζει την ικανοποίησή της για την αναγνώριση των ανανεώσιμων καυσίμων και των καυσίμων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ως κομβικές παράμετρους που συμβάλουν στη μετάβαση σε μια βιώσιμη και ανταγωνιστική οικονομία στο πεδίο της κινητικότητας.

Η αναγνώριση αυτή σηματοδοτεί, συνεχίζει η FuelsEurope, ένα βήμα προς τα εμπρός για την καθιέρωση του ρόλου των καινοτόμων και τεχνολογικά ουδέτερων ενεργειακών λύσεων στην επίτευξη των φιλόδοξων στόχων της Ε.Ε. για την κλιματική ουδετερότητα και τη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα.

Ωστόσο, ο Σύνδεσμος εκφράζει τη δυσαρέσκειά του επειδή, στο πλαίσιο του κλιματικού στόχου για το 2035 που αφορά στα αυτοκίνητα, παραβλέφθηκε μια πραγματικά τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση, περιορίζοντας τη στοχευμένη τροποποίηση μόνο στην αναγνώριση των ηλεκτρονικών καυσίμων και παραμελώντας τα βιώσιμα βιοκαύσιμα, καθώς και τις άλλες λύσεις χαμηλών εκπομπών άνθρακα και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Η FuelsEurope ανησυχεί, γενικότερα, για την απουσία ειδικού στρατηγικού σχεδίου δράσης για τη βιομηχανία διύλισης και παραγωγής καυσίμων στην «Πυξίδα Ανταγωνιστικότητας» που παρουσίασε προ διημέρου, η πρόεδρος της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, με την οποία στοχεύει στην επανεκκίνηση της ευρωπαϊκής οικονομίας για τα επόμενα πέντε χρόνια.

Όπως επισημαίνει ο Σύνδεσμος, ο κλάδος διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στην επίτευξη των στόχων της Ε.Ε. , όχι μόνο στην απεξάρτηση από τον άνθρακα στις μεταφορές, αλλά και στη δημιουργία θέσεων εργασίας, στην καινοτομία και στην ενεργειακή ασφάλεια. Μια σαφής και εμπροσθοβαρής στρατηγική είναι ζωτικής σημασίας για την απελευθέρωση των επενδύσεων και τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας της παραγωγής καυσίμων με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, προσθέτει.

Ως εκ τούτου, η FuelsEurope επαναλαμβάνει ότι πρέπει να αναγνωριστεί η ανάγκη ανάπτυξης ενός στρατηγικού σχεδίου δράσης για τον τομέα των υγρών καυσίμων.

Ο τομέας της παραγωγής καυσίμων χρειάζεται στοχευμένα μέτρα σε επίπεδο Ε.Ε. για την πλοήγηση της μετάβασης από τα συμβατικά καύσιμα σε ανανεώσιμες λύσεις και λύσεις χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Το σχέδιο αυτό θα πρέπει να προσελκύσει επενδύσεις στην Ε.Ε., να εξορθολογήσει το θεσμικό πλαίσιο για τις αδειοδοτήσεις, να μειώσει την πολυπλοκότητα των κανονιστικών ρυθμίσεων και να εμπλέξει τους ενδιαφερόμενους φορείς σε όλη την αλυσίδα αξίας.

Τυχόν καθυστερήσεις σε αυτό το πλαίσιο, κινδυνεύουν να θέσουν σε κίνδυνο την ενεργειακή μετάβαση της Ε.Ε., να αυξήσουν τις εξαρτήσεις από εξωχώρια κέντρα και να απωλεσθούν ευκαιρίες στην παγκόσμια κούρσα των καθαρών τεχνολογιών, τα οποία περιγράφονται ως θεμελιώδεις στόχοι και κινητήριες δυνάμεις της «Πυξίδας Ανταγωνιστικότητας», όπως δήλωσε η Λιάνα Γούτα, Γενική Διευθύντρια της FuelsEurope.

Με γνώμονα τους βασικούς στόχους και τους οριζόντιους παράγοντες της Πυξίδας Ανταγωνιστικότητας, η βιομηχανία παραγωγής καυσίμων είναι έτοιμη να συνεργαστεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τους νομοθέτες και τους ενδιαφερόμενους φορείς, για τη θέσπιση και εφαρμογή των απαραίτητων μέτρων για την υλοποίηση αυτής της νέας προσέγγισης.

Εν τω μεταξύ, σε μια παράλληλη δράση, οι διευθύνοντες σύμβουλοι και τα κορυφαία στελέχη της βιομηχανίας παραγωγής καυσίμων της Ε.Ε. προειδοποίησαν τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της Ένωσης ότι αν δεν ληφθούν υπόψη τα οικονομικά επιχειρήματα στον μετασχηματισμό της βιομηχανίας, διακυβεύεται το μέλλον της βιομηχανίας καυσίμων.

Εξηγούν δε στη συνέχεια τί κινδυνεύει αν η βιομηχανία παραγωγής καυσίμων δεν συμπεριληφθεί στην Καθαρή Βιομηχανική Συμφωνία:

- Επενδύσεις σε καύσιμα και βιομηχανικά προϊόντα με χαμηλές εκπομπές άνθρακα και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

- Η ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης

- Η ανθεκτικότητα των οικονομιών και των κρίσιμων υποδομών

- Ποιοτικές θέσεις εργασίας και κοινωνική συνοχή - Ανταγωνιστικές βιομηχανικές αλυσίδες αξίας.

Ο κλάδος παραγωγής καυσίμων της Ε.Ε. υποστηρίζει πλήρως τη φιλοδοξία της Ένωσης να επιτύχει συνθήκες ουδετερότητα άνθρακα έως το 2050, όμως χρειάζεται υποστήριξη προκειμένου να είναι σε θέση  να βοηθήσει τους «27» να εκπληρώσουν το οραματικό αυτό σχέδιο για το μέλλον.

Ο Luis Cabra, πρόεδρος της FuelsEurope, δήλωσε: «Η βιομηχανία παραγωγής καυσίμων της Ε.Ε. συμβάλλει καθοριστικά στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές στον τομέα των μεταφορών , αφού παρέχει σήμερα το 97% της ενέργειας που απαιτείται για τη μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών, στη χημική και πετροχημική βιομηχανία, η οποία βασίζεται σε ποσοστό άνω του 50% στις πρώτες ύλες που προμηθεύεται η βιομηχανία μας, καθώς και σε πολλούς άλλους τομείς που εξαρτώνται από τα προϊόντα της.

Για να μπορέσει ο κλάδος να πραγματοποιήσει τη στροφή προς την πράσινη μετάβαση χρειάζεται μια σαφή, ολοκληρωμένη και εφαρμόσιμη στρατηγική για να διασφαλίσει την οικονομική βιωσιμότητά του.

Επί του παρόντος, τα υγρά καύσιμα και οι πρώτες ύλες για την πετροχημική βιομηχανία είναι ως επί το πλείστον ορυκτής προέλευσης, αλλά με την αξιοποίηση της καινοτομίας μπορούν να μετατραπούν σε ανανεώσιμα προϊόντα χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

Σε συνδυασμό με άλλες λύσεις χαμηλών εκπομπών άνθρακα, όπως η ηλεκτρική ενέργεια και το υδρογόνο, θα ενισχύσουν την ενεργειακή ασφάλεια, την ανθεκτικότητα, τον κοινωνικό αντίκτυπο, τη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα και την οικονομική αποδοτικότητα. Η Ευρώπη δεν έχει την πολυτέλεια να χάσει τις επενδύσεις που απαιτούνται για τη μετάβαση της βιομηχανίας παραγωγής καυσίμων.

Η συμφωνία «Clean Industrial Deal» που αγνοεί τη στρατηγική σημασία της βιομηχανίας παραγωγής καυσίμων μπορεί να έχει απρόβλεπτες συνέπειες. Η ανταγωνιστικότητα ολόκληρων βιομηχανικών αλυσίδων αξίας που συνδέονται με την προμήθεια καυσίμων και προϊόντων (λόγου χάρη, η χημική και πετροχημική βιομηχανία, η αυτοκινητοβιομηχανία, η αεροπλοΐα, η ναυτιλία, και οι ένοπλες δυνάμεις), η ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Ε.Ε., οι ποιοτικές θέσεις εργασίας και η ίδια η επίτευξη των στόχων της Ένωσης για το κλίμα και την κυκλική οικονομία θα διακυβεύονται.

Η Λιάνα Γούτα, γενική διευθύντρια της FuelsEurope, σχολίασε: «Η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα που θα πρέπει να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της Ε.Ε. Για να διασφαλιστεί ότι η μετάβαση του τομέα θα είναι επιτυχής και θα συμβάλει στην πορεία της ΕΕ προς την κλιματική ουδετερότητα, καλούμε τους ηγέτες της Ευρώπης να αναγνωρίσουν τη βιομηχανία παραγωγής καυσίμων ως βασικό και στρατηγικό τομέα, συμπεριλαμβάνοντάς την στην Καθαρή Βιομηχανική Συμφωνία με ένα ειδικό σχέδιο δράσης για τη μετάβασή της.»

Ο χρόνος τρέχει, αλλά δεν είναι ακόμη πολύ αργά και είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς για την ανάπτυξη και την εφαρμογή αυτού του στρατηγικού σχεδίου.

Μπορείτε να δείτε την επιστολή, στα αγγλικά, των 18 διευθυνόντων συμβούλων και των ηγετικών στελεχών των εταιρειών της βιομηχανίας παραγωγής καυσίμων της Ε.Ε. στον παρακάτω σύνδεσμο