Και το διμερές εμπόριο μπορεί να αποθαρρύνει τον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ από το να επιβάλει δασμούς 10% σε ευρωπαϊκά αγαθά, μειώνοντας κατά 0,3 ποσοστιαίες μονάδες την ανάπτυξη της οικονομίας της Ευρωζώνης, της οποίας το ΑΕΠ μόλις που θα αυξηθεί 0,5% φέτος, όπως προβλέπει η Citi. Πριν από τον πόλεμο της Ουκρανίας, που ξεκίνησε το 2022, η Ρωσία παρείχε το 47% του φυσικού αερίου της Ε.Ε. κυρίως μέσω αγωγών αλλά και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Αυτό ελαττώθηκε στο 13% το 2024 αφότου η Μόσχα μείωσε τις εξαγωγές, και η Ε.Ε. στράφηκε γρήγορα προς τις ΑΠΕ και άλλους προμηθευτές ορυκτών καυσίμων. Παρά ταύτα, η Ευρώπη εξακολουθεί να εισάγει 50 δισ. κυβικά μέτρα (bcm) ρωσικού φυσικού αερίου, σύμφωνα με την Bernstein, και οι Βρυξέλλες θέλουν αυτό να μηδενιστεί μέχρι το 2027.
Το 2022 ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν δεσμεύθηκε να διαθέσει επιπλέον 15 δισ. κυβικά μέτρα υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Γηραιά Ηπειρο, που θα φθάσουν στα 50 δισ. έως το 2030. Στις αρχές του 2025 η Ουκρανία αρνήθηκε να επιτρέψει σε έναν από τους τελευταίους εναπομείναντες αγωγούς τη ροή φυσικού αερίου της Μόσχας προς την Ευρώπη, περικόπτοντας άλλα 15 bcm από την ετήσια προμήθεια του καυσίμου. Πέρυσι το LNG αποτέλεσε το 29% των προμηθειών φυσικού αερίου της Ευρώπης εν συγκρίσει με το 18% το 2019. Το δε αμερικανικό υγροποιημένο φυσικό αέριο ήταν το ήμισυ επί των συνολικών εισαγωγών της Ε.Ε. Ωστόσο, ακόμη κι αν ο Ντόναλντ Τραμπ ανακαλέσει την απαγόρευση Μπάιντεν για εξαγωγές φυσικού αερίου, προερχόμενου από νέα έργα, μόνο 3% περισσότερο αμερικανικό αέριο θα εισέλθει στο δίκτυο φέτος λόγω συμφόρησης και καθυστερήσεων στις υποδομές, όπως εκτιμά η εταιρεία ερευνών Aurora Energy Research. Η εγχώρια ζήτηση για ενέργεια στις ΗΠΑ ίσως εκτιναχθεί λόγω της έκρηξης της τεχνητής νοημοσύνης, πλήττοντας τον όγκο στις εξαγωγές. Μια αύξηση της παραγωγής LNG των ΗΠΑ από τα τρέχοντα επίπεδα μπορεί να αναμένεται να συμβεί μόνο το 2026, κατά την Aurora.
Εν τω μεταξύ, οι εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου στην Ε.Ε. δεν σταματούν ολοκληρωτικά. Οι Βρυξέλλες έχουν βάλει στόχο τα ρωσικά δεξαμενόπλοια με LNG και κατεύθυνση την Ασία, σταματώντας όσα εξ αυτών αλλάζουν φορτία στα ευρωπαϊκά λιμάνια. Με τις τιμές του καυσίμου αυξημένες 20% από τα μέσα Δεκεμβρίου, η Ρωσία έχει λόγους να πουλήσει τα φορτία στους Ευρωπαίους ούτως ή άλλως.
(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")