ΗΠΑ: Τα Διυλιστήρια Αργού Κοιτάζουν προς Βραζιλία, Γουιάνα, Ίσως και Ιράκ μετά τους Δασμούς Tραμπ

ΗΠΑ: Τα Διυλιστήρια Αργού Κοιτάζουν προς Βραζιλία, Γουιάνα, Ίσως και Ιράκ μετά τους Δασμούς Tραμπ
energia.gr
Δευ, 3 Φεβρουαρίου 2025 - 09:40

Τα αμερικανικά διυλιστήρια πετρελαίου θα στραφούν στη Λατινική Αμερική και τη Μέση Ανατολή για να αντικαταστήσουν τα ξαφνικά ακριβότερες ποσότητες καναδικού και μεξικανικού αργού πετρελαίου μετά το δασμολογικό ...σάλπισμα του προέδρου Τραμπ, σύμφωνα με εμπόρους. Όπως αναφέρει το Bloomberg, τα αμερικανικά διυλιστήρια είναι πιθανό να αναζητήσουν εναλλακτικές ποιότητες 

των τύπων βαρύτερου πετρελαίου που παράγονται από τους γείτονές τους από τη Βραζιλία και τη Γουιάνα, δεδομένης της σχετικής εγγύτητάς τους. Θα μπορούσαν ακόμη και να αναζητήσουν αργό από πολύ μακριά όπως το Ιράκ, αν και παράγει μόνο μια περιορισμένη ποσότητα των λεγόμενων φορτίων χωρίς προορισμό που μπορούν να εξαχθούν οπουδήποτε, είπαν οι έμποροι, με γνώση της αγοράς.

Ο Τραμπ έχει θέσει σε κίνδυνο περίπου 4,5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα εισαγωγών πετρελαίου από τους γείτονές του. Το μεγαλύτερο μέρος αυτών προέρχεται από τον Καναδά και θα αντιμετωπίσει εισφορά 10%, ενώ τα βαρέλια από το Μεξικό θα πληγούν με δασμό 25%. Το αργό από τη Βενεζουέλα θα ήταν ο κατάλληλος αντικαταστάτης, αλλά είναι απίθανο η Ουάσινγκτον να χαλαρώσει τους περιορισμούς στις ροές από το νοτιοαμερικανικό κράτος.

Οι δασμοί θα μπορούσαν να ωθήσουν σε μια μερική αναδρομολόγηση των αλυσίδων ενεργειακού εφοδιασμού που μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερους χρόνους ταξιδιού και αυξημένο κόστος μεταφοράς. Το πλεονάζον μεξικανικό αργό θα διατεθεί πιθανότατα στην Ασία, ενώ το καναδικό αργό αναμένεται να έχει έκπτωση για να περάσει στις ΗΠΑ, ενώ μια περιορισμένη ποσότητα θα μπορούσε να εξαχθεί μέσω της ακτής του Ειρηνικού. Η αγορά αμερικανικών ποιοτήτων από τα ασιατικά διυλιστήρια, εν τω μεταξύ, θα μπορούσε να επιβραδυνθεί εάν η έκπτωση του West Texas Intermediate έναντι του παγκόσμιου δείκτη αναφοράς Brent συνεχίσει να μειώνεται.

Οι Καναδοί παραγωγοί θα αναγκαστούν να «μειώσουν τις τιμές του Western Canadian Select για να αντισταθμίσουν τον δασμό 10%», ανέφεραν σε σημείωμά τους οι αναλυτές της JPMorgan Chase & Co. μεταξύ των οποίων και η Natasha Kaneva. 

Το Μεξικό «μπορεί να ανακατευθύνει τις εξαγωγές προς την Ευρώπη και την Ασία, ενώ οι ΗΠΑ μπορούν να αντικαταστήσουν το μεξικανικό αργό με εναλλακτικές λύσεις με μεγαλύτερο χρόνο μεταφοράς», ανέφεραν. Τα διυλιστήρια των ΗΠΑ, ιδίως εκείνα των μεσοδυτικών πολιτειών που εξαρτώνται από το καναδικό πετρέλαιο, θα αντιμετωπίσουν υψηλότερο κόστος πρώτης ύλης λόγω των δασμών. Το κόστος των εισφορών θα μεταφραστεί σε επιπλέον 3 έως 4 δολάρια το βαρέλι που θα επιβαρύνουν τους Καναδούς παραγωγούς και 2 έως 3 δολάρια τους καταναλωτές στις μεσοδυτικές πολιτείες, ανέφεραν σε σημείωμά τους οι αναλυτές της Goldman Sachs Group Inc. μεταξύ των οποίων οι Daan Struyven και Samantha Dart. Ο αντίκτυπος θα μεταφερθεί τελικά και στην τιμή των προϊόντων διύλισης πετρελαίου αλλού στις ΗΠΑ, ανέφεραν.

Τα συμβόλαια αναφοράς της βενζίνης στη Νέα Υόρκη αυξήθηκαν έως και 6,2% υπό τον φόβο ότι τα αμερικανικά διυλιστήρια θα μετακυλήσουν το υψηλότερο κόστος στους οδηγούς ή θα μειώσουν τα ποσοστά παραγωγής καυσίμων.

Αυτό θα μπορούσε να είναι μια ευλογία για τα ασιατικά και ευρωπαϊκά διυλιστήρια, τα οποία μπορούν να επωφεληθούν από τις ισχυρότερες αγορές βενζίνης και ντίζελ. Οι Κινέζοι και άλλοι Ασιάτες μεταποιητές που παλεύουν με τη βύθιση των περιθωρίων κέρδους μετά τις κυρώσεις της Ουάσινγκτον στις 10 Ιανουαρίου στο ρωσικό πετρέλαιο μπορεί να πάρουν μια ανάσα.

Οι υλικοτεχνικές δυσχέρειες, όπως η δυσκολία μεταφοράς καναδικού αργού στον Ειρηνικό λόγω της περιορισμένης χωρητικότητας των αγωγών και οι συνεχιζόμενοι κίνδυνοι για τη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα, ενδέχεται να περιορίσουν τον βαθμό στον οποίο το πετρέλαιο θα επαναδρομολογηθεί. Υπάρχει επίσης η πιθανότητα ο μειωμένος δασμός 10% για το καναδικό πετρέλαιο να μην είναι αρκετά αυστηρός ώστε να προκαλέσει σημαντική αλλαγή στις υπάρχουσες εμπορικές ροές.

«Στο 10%, οι αντισταθμίσεις τιμών είναι πιο διαχειρίσιμες και πιθανότατα δεν θα απαιτήσουν σημαντική αναμόρφωση των φυσικών ροών», ανέφερε η RBC Capital Markets LLC σε σημείωμα στρατηγικών, συμπεριλαμβανομένου του Brian Leisen.