Κατακόρυφη πτώση σημειώνουν τα ναύλα πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου LNG carriers, καθώς η αγορά παλεύει με την υπερπροσφορά χωρητικότητας λόγω παραδόσεων νεότευκτων το 2025.
Το κόστος ναύλωσης ενός σύγχρονου δεξαμενόπλοιου χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων στη λεκάνη του Ατλαντικού μειώθηκε σε 9.750 δολάρια ανά ημέρα την περασμένη εβδομάδα, μειωμένο κατά περίπου 59% σε σχέση με έναν μήνα νωρίτερα, σύμφωνα με στοιχεία της Spark Commodities.
Πρόκειται για τη χαμηλότερη τιμή που έχει καταγραφεί ποτέ για ένα πλοίο αυτής της κατηγορίας. Αυτό «οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αυξημένη διαθεσιμότητα των πλοίων, λόγω της ανοδικής εισροής νεότευκτων πλοίων στην αγορά» δήλωσε ο Qasim Afghan, εμπορικός αναλυτής της Spark Commodities.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Spark, Tim Mendelssohn, δήλωσε ότι οι τιμές των ναύλων στον Ειρηνικό έφτασαν σε χαμηλό επίπεδο, στα 11.500 δολ. την ημέρα.
Η εταιρεία έρευνας και συμβουλευτικών υπηρεσιών της ναυτιλίας Drewry σημειώνει ότι 96 νεότευκτα LNG carriers αναμένεται να παραδοθούν μέσα στο τρέχον έτος, ενώ εκτιμά ότι θα απαιτηθεί σημαντική διάλυση (περίπου 30-40 πλοίων) για να αποκατασταθεί η ισορροπία προσφοράς-ζήτησης στην αγορά και να σταθεροποιηθούν οι τιμές ναύλων.
Πάντως, το υψηλότερο εμπόριο ΗΠΑ-Ασίας, μέσω του ακρωτηρίου Καλής Ελπίδας, που προς το παρόν είναι το προτιμώμενο πέρασμα για τα πλοία LNG, θα μπορούσε να δώσει «ανάπαυλα» στα ναύλα των πλοίων αυτών, καθώς προς ώρας η διέλευση της Ερυθράς Θάλασσας μετατίθεται χρονικά.
Παράλληλα οι διελεύσεις LNG μέσω της Διώρυγας του Παναμά παραμένουν σταθερές.
Από την πλευρά των αγοραστών, η Κίνα παραμένει ο μεγαλύτερος εισαγωγέας το 2025, λόγω αυξημένης ζήτησης στην ηλεκτροπαραγωγή και τις βιομηχανίες.
Η ζήτηση το 2024
Την ίδια ώρα αναλυτές αναφέρουν ότι η ζήτηση στην Ευρώπη θα εξαρτηθεί σημαντικά από τις καιρικές συνθήκες, αλλά και τις γεωπολιτικές εξελίξεις.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της Rystad Energy, τα πλοία που μετέφεραν 17,8 εκατ. τόνους ρωσικό φυσικό αέριο έδεσαν σε ευρωπαϊκά λιμάνια το 2024, αυξημένα κατά περισσότερο από 2 εκατ. τόνους σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Παρά τις προσπάθειες της Ε.Ε. να εγκαταλείψει τα ορυκτά καύσιμα περικόπτοντας ρωσικό αέριο μέσω αγωγών, η γηραιά ήπειρος αγοράζει όλο και περισσότερα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου από διάφορες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας.
Πέρυσι, το Κατάρ ήταν ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ευρώπης, μετά τις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν πρότεινε την απαγόρευση του ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου στην τελευταία δέσμη κυρώσεών της επειδή τα κράτη-μέλη εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με μια πρώτη εξασφάλιση εναλλακτικών λύσεων, μεταξύ άλλων από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Διπλωματικές πηγές στην Ε.Ε. ανέφεραν ότι «πρώτα πρέπει να υπάρξει συμφωνία, διότι διαφορετικά η Ευρώπη θα μείνει χωρίς φυσικό αέριο από τη Ρωσία και χωρίς τις ΗΠΑ».
Το ρωσικό αέριο
Τον Ιούνιο του περασμένου έτους η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγόρευσε τη μεταφόρτωση ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου, στο πλαίσιο μιας περαιτέρω δέσμης περιορισμών που επιβλήθηκαν στη Ρωσία λόγω της εισβολής της στην Ουκρανία το 2022.
Η Μόσχα χρησιμοποιούσε τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης για τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου από πλοίο σε πλοίο με προορισμό την Ασία.
Από τότε που τέθηκε σε ισχύ η απαγόρευση, περισσότερο ρωσικό ΥΦΑ παρέμεινε στην Ευρώπη, γεγονός που ώθησε ορισμένα κράτη-μέλη να πιέσουν για αυστηρότερους κανόνες και πλήρη απαγόρευση.
Η Επιτροπή δεν πρότεινε αυστηρότερα μέτρα μετά την αντίδραση ορισμένων κρατών-μελών.
Σύμφωνα με την Guardian, το 2024 η Ευρώπη εισήγαγε 49,5 δισ. κυβικά μέτρα (bcm) ρωσικού αερίου μέσω αγωγών και επιπλέον 24,2 δισ. κυβικά μέτρα σε ψυχρή υγρή μορφή με πλοία.
Πηγές της Ε.Ε. ανέφεραν ότι ο κρύος χειμώνας και η μείωση των αποθεμάτων φυσικού αερίου δημιουργούν νέο «πονοκέφαλο».
Τραμπ προς Ε.Ε.: Αγοράστε περισσότερο
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, δήλωσε ότι θέλει η Ε.Ε. να αγοράζει περισσότερο αμερικανικό υγροποιημένο φυσικό. Ωστόσο, δεν είναι σαφές πότε η Ε.Ε. θα μπορούσε να εξασφαλίσει περισσότερο αμερικανικό LNG βραχυπρόθεσμα, καθώς οι εξαγωγές είναι ήδη σε πλήρη δυναμικότητα.
Σημειώνεται ότι ο Τραμπ ανέτρεψε το μορατόριουμ για τα νέα έργα υγροποιημένου φυσικού αερίου που είχε θέσει σε εφαρμογή ο προκάτοχός του στην αμερικανική προεδρία Τζο Μπάιντεν, αλλά η σημαντική νέα δυναμικότητα δεν θα τεθεί σε λειτουργία πριν από το 2030.
Οι ΗΠΑ αναμένεται να προσθέσουν τους μεγαλύτερους νέους όγκους παραγωγής το 2025 με την έναρξη βασικών έργων όπως το Plaquemines LNG (13,3 εκατ. τόνους ετησίως) και το Corpus Christi LNG Phase 3 (10 εκατ. τόνους ετησίως).
(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")