Η AAΔΕ Βάζει Ψηφιακό Φρένο στο Φαρ Ουέστ της Παραβατικότητας στα Υγρά Καύσιμα

Η AAΔΕ Βάζει Ψηφιακό Φρένο στο Φαρ Ουέστ της Παραβατικότητας στα Υγρά Καύσιμα
Του Αδάμ Αδαμόπουλου
Πεμ, 6 Φεβρουαρίου 2025 - 10:40

Παράλογη (;) ακρίβεια στην αντλία και παραβατικότητα στα υγρά καύσιμα (λαθρεμπόριο, νοθεία) συνθέτουν τον καμβά μιας πραγματικότητας που ΔΕΝ περιλαμβάνει το πιο κρίσιμο συστατικό της αγοράς: τον Έλληνα καταναλωτή. Να ξεκινήσουμε με την ακρίβεια. Προσέξτε: Στις 3 Φεβρουαρίου, η τιμή των προθεσμιακών συμβολαίων του πετρελαίου Brent, που αποτελεί το διεθνές benchmark, κινούταν σε επίπεδα άνω των 76 δολαρίων ανά βαρέλι. Την ίδια ημέρα, η μέση τιμή διάθεσης της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων στα πρατήρια της Νομαρχίας Αθηνών

ήταν 1,792 ευρώ το λίτρο και στα αντίστοιχα του Νομού Θεσσαλονίκης, το 1,800 ευρώ. Σήμερα, Πέμπτη, 6 Φεβρουαρίου, η τιμή των futures του Brent, για παραδόσεις επόμενου μήνα έχει υποχωρήσει στα 74,80 δολάρια το βαρέλι. 

Guess what! 

Στα πρατήρια υγρών καυσίμων της Αθήνας, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης είναι 1,794 ευρώ ανά λίτρο και στην Θεσσαλονίκη, 1,802 ευρώ! 

Αριθμητική γνωρίζετε, επομένως… 

Και συνεχίζουμε με την παραβατικότητα. Περισσότερο από ένα έτος νωρίτερα, στις 17 Ιανουαρίου 2024, η ηγεσία του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας  Πετρελαιοειδών, (ΣΕΕΠΕ), παραδεχόταν (για άλλη μια φορά) ότι η ελληνική αγορά πετρελαιοειδών είναι προβληματική, παραβατική και εξόχως ζημιογόνα και είχε ζητήσει να ληφθούν μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του “φαινομένου”.  

Έρχεται σήμερα η ΑΑΔΕ να ρίξει στην αγορά ένα νέο ψηφιακό όπλο κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων, που είχε προαναγγείλει ήδη από τον Φεβρουάριο του 2024.   

Πρόκειται για μια νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία θα συγκεντρώνονται τα στοιχεία από την αγορά και με την εφαρμογή ενός ειδικού αλγορίθμου θα εντοπίζονται ύποπτες για λαθρεμπόριο και νοθεία περιπτώσεις πρατηρίων καυσίμων. 

Απώτερος στόχος είναι να περιοριστεί η λαθραία διακίνηση υγρών καυσίμων και η νοθεία τους, που στερεί από τα δημόσια ταμεία, πάνω από 500 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. 

Όπως δήλωσε ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, η πλατφόρμα λειτουργεί πιλοτικά και έχει αρχίσει να επεξεργάζεται τα στοιχεία. Παράλληλα, εντοπίστηκαν ήδη προβλήματα στα συστήματα εισροών-εκροών των πρατηρίων καυσίμων, τα οποία και προβλέπεται να επιλυθούν μέσω της αναβάθμισής τους. 

Ο «ψηφιακός ανιχνευτής» της ΑΑΔΕ, όπως είναι γνωστή η πλατφόρμα, θα παρακολουθεί τα επαγγελματικά οχήματα και τα εμπορευματοκιβώτια μέσω δορυφόρων και άλλων τεχνολογικών μέσων, με εστίαση στον έλεγχο της κυκλοφορίας τους στα χερσαία σύνορα και στα λιμάνια. 

Με αυτό τον τρόπο πιστεύεται ότι θα συμβάλει στον εντοπισμό του διαδεδομένου “αθλήματος” της φοροδιαφυγής και της απάτης στο εμπόριο υγρών καυσίμων. 

Το 2024 οι αρμόδιες ελεγκτικές αρχές έκλεισαν δεκάδες πρατήρια καυσίμων και κατέσχεσαν μεγάλες ποσότητες λαθραίου πετρελαίου και βενζίνης που προορίζονταν για τα παραβατικά πρατήρια.

Στη μάχη με το λαθρεμπόριο και τη φοροδιαφυγή στα υγρά καύσιμα, συμμετέχουν ήδη οι Δυνάμεις Ελέγχου Οικονομικών Συναλλαγών (ΔΕΟΣ). 

Τα νέα ψηφιακά εργαλεία της ΑΑΔΕ συνοδεύονται με νέες αυστηρότερες ποινές, όπως κλείσιμο του πρατηρίου έως και 2 χρόνια, αφαίρεση αδειών και διοικητικά πρόστιμα που φθάνουν και στις 150.000 ευρώ. 

Πιο συγκεκριμένα: 

Στα πρατήρια που παραβιάζουν τη νομοθεσία για το λαθρεμπόριο και την νοθεία καυσίμων, ή εντοπίζονται για παραποίηση του συστήματος εισροών-εκροών, θα επιβάλλεται κλείσιμο για δύο χρόνια. Μάλιστα, η απαγόρευση άσκησης εμπορικής δραστηριότητας επεκτείνεται αυτόματα σε όλα τα πρατήρια που ανήκουν στον συγκεκριμένο ιδιοκτήτη. 

Επίσης, για τα πρατήρια που ανήκουν σε εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, ή στις κατά 100% θυγατρικές τους, επιβάλλεται το σφράγισμα όλων των καταστημάτων από τη στιγμή που πέντε πρατήριά τους θα σφραγίζονται σε διάστημα 90 ημερών. 

Στην περίπτωση όπου ιδιοκτήτες πρατηρίων ή οι υπάλληλοί τους παρεμποδίζουν τον έλεγχο με χρήση βίας ή απειλών, επιβάλλεται σφράγισμα δύο ετών. Τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα των οποίων το πρατήριο σφραγίστηκε, απαγορεύεται να δραστηριοποιούνται με οποιονδήποτε άλλο τρόπο ή ιδιότητα, ή να συμμετέχουν σε επιχειρήσεις εμπορίας ή διακίνησης ενεργειακών προϊόντων για δύο έτη από τη διαπίστωση της παράβασης. 

Οι εταιρείες που εμπορεύονται καύσιμα είναι υποχρεωμένες να ελέγχουν τα πρατήρια που φέρουν το σήμα τους, λαμβάνοντας όλα τα αναγκαία μέτρα δέουσας επιμέλειας για τη διάθεση και διακίνηση των ενεργειακών προϊόντων. Αυτό περιλαμβάνει τη διατήρηση και επικαιροποίηση των φορολογικών στοιχείων των προσώπων που διαθέτουν τα προϊόντα, την τακτική εποπτεία των πελατών τους, την υποχρέωση αναφοράς ενδείξεων προς τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ και τη διακοπή της διάθεσης καυσίμων όταν απαιτείται, καθώς και την απόσυρση εξοπλισμού και σημάτων σε περίπτωση παραβίασης. 

Σε περίπτωση παραβίασης των μέτρων δέουσας επιμέλειας, θα επιβάλλονται πρόστιμα που κυμαίνονται από 5.000 -30.000 ευρώ ανά πρατήριο, ενώ η ΑΑΔΕ θα προχωρά σε ετήσια δημοσιοποίηση των κυρώσεων. 

Τα πρατήρια που εντοπίζονται να μην έχουν εγκαταστήσει, ή να έχουν παραποιήσει το σύστημα παρακολούθησης εισροών-εκροών θα αντιμετωπίζουν ποινή σφραγίσματος διετούς διάρκειας και επιβολή διοικητικού προστίμου ύψους 150.000 ευρώ, ενώ, η άδεια λειτουργίας θα ανακαλείται οριστικά. 

Ακόμη, σε περίπτωση που διαπιστωθεί αποθήκευση, εμπορία ή διακίνηση υγρών καυσίμων μέσω αδειοδοτημένων δεξαμενών, ή αντλιών που δεν συνδέονται, ή δεν παρακολουθούνται από το σύστημα παρακολούθησης εισροών-εκροών, η εγκατάσταση θα σφραγίζεται για χρονικό διάστημα δύο ετών, ενώ θα επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 100.000 ευρώ και οριστική ανάκληση της άδειας λειτουργίας. 

Σε περίπτωση μη εξουσιοδοτημένης τροποποίησης, ή αλλοίωσης οποιουδήποτε μέρους του συστήματος (μηχανικά μέρη, λογισμικό, ή παραγόμενα στοιχεία), η εγκατάσταση θα σφραγιστεί για δύο έτη και θα επιβληθεί διοικητικό πρόστιμο 150.000 ευρώ, πέρα από τις ποινικές κυρώσεις. Επίσης, θα δεσμεύονται όλα τα σχετικά μέσα και εξοπλισμός που χρησιμοποιήθηκαν στην παράβαση, και οι μη αδειοδοτημένες δεξαμενές ή αντλίες θα καταστρέφονται με έξοδα του εκμεταλλευτή. 

Εάν διαπιστωθεί ότι εκδίδονται παραποιημένες ή εικονικές αποδείξεις, τιμολόγια ή δελτία που δεν έχουν αποσταλεί ή έχουν παραποιηθεί στο σύστημα παρακολούθησης εισροών-εκροών της ΑΑΔΕ, η εγκατάσταση θα σφραγιστεί για δύο έτη και θα επιβληθεί διοικητικό πρόστιμο 150.000 ευρώ στον εκμεταλλευτή της και σε οποιονδήποτε άλλον συνέβαλε στην παράβαση. Η άδεια λειτουργίας θα ανακαλείται οριστικά. 

Εάν ο εξοπλισμός που εγκαταστάθηκε από τον εγκαταστάτη του συστήματος παρακολούθησης εισροών-εκροών δεν πληροί τις απαιτήσεις, θα επιβληθεί διοικητικό πρόστιμο 100.000 ευρώ στον εγκαταστάτη και θα υποχρεούται να αντικαταστήσει τον εξοπλισμό εντός δύο μηνών με δικές του δαπάνες. 

Εάν ο εξοπλισμός που εγκαταστάθηκε συνοδεύεται από πλαστά ή παραποιημένα πιστοποιητικά, ο εγκαταστάτης θα υποχρεωθεί να αντικαταστήσει τον εξοπλισμό και θα επιβληθεί επιπλέον διοικητικό πρόστιμο 100.000 ευρώ. 

Στην περίπτωση που φυσικό ή νομικό πρόσωπο δραστηριοποιείται ως εγκαταστάτης συστημάτων παρακολούθησης εισροών-εκροών χωρίς να το έχει δηλώσει στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, θα επιβληθεί διοικητικό πρόστιμο 20.000 ευρώ.