«Η Rostransnadzor (η ομοσπονδιακή υπηρεσία για την εποπτεία των μεταφορών) θα αξιολογήσει τη συμμόρφωση νομικών προσώπων και μεμονωμένων επιχειρηματιών με τις υποχρεωτικές απαιτήσεις για τη μεταφορά πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου», ανέφερε το υπουργείο στην επίσημη ανακοίνωσή του. «Η επιθεώρηση θα επηρεάσει περίπου 500 εταιρείες θαλάσσιων και εσωτερικών πλωτών μεταφορών που εκμεταλλεύονται δεξαμενόπλοια».
Τα ρωσικά μέσα ενημέρωσης επικαλούνται τον Βίκτορ Μπασάργκιν, ο οποίος είναι επικεφαλής της υπηρεσίας, να λέει ότι οι έλεγχοι βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Είπε στους δημοσιογράφους ότι θα ολοκληρώσουν τις επιθεωρήσεις μέχρι τον Απρίλιο πριν από την έναρξη της ναυτικής περιόδου του 2025. Το ρωσικό υπουργείο Μεταφορών ανακοίνωσε ότι διενεργεί επίσης ολοκληρωμένο έλεγχο του ρυθμιστικού πλαισίου που διέπει τη μεταφορά πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου δια θαλάσσης και εσωτερικής ναυσιπλοΐας.
Τα πλοία, κατηγορίας ποταμού-θάλασσας Volgoneft, χρονολογούνται από τη σοβιετική εποχή που κατασκευάστηκαν τις δεκαετίες του 1960 και του 1970 για επιχειρήσεις στον Βόλγα και τη Μαύρη Θάλασσα. Οι αναφορές δείχνουν ότι οι Σοβιετικοί ναυτικοί αρχιτέκτονες χρησιμοποίησαν ένα μείγμα τυπικής πλάκας και λεπτότερου χάλυβα υψηλότερης αντοχής στην κατασκευή των σκαφών. Τα πλοία φέρεται να είναι επιρρεπή σε σοβαρές ρωγμές που οδήγησαν σε γενική επισκευή του στόλου τη δεκαετία του 2010, αλλά τα πλοία είναι πλέον άνω των 50 ετών και παρουσιάζουν σημάδια φθοράς.
Αν και υπήρξε ιστορικό περιστατικών με τα πλοία, Ρώσοι αξιωματούχοι παραδέχθηκαν ότι η απώλεια του Volgoneft-212 και του Volgoneft-239 τον Δεκέμβριο του 2024 ήταν μια από τις χειρότερες περιβαλλοντικές καταστροφές των τελευταίων ετών. Οι επίσημες αναφορές αναφέρουν ότι χύθηκαν περίπου 2.400 τόνοι μαζούτ, ενώ ανεπιβεβαίωτες αναφορές ανέφεραν ότι θα μπορούσε να ήταν έως και 4.300 τόνοι. Η πετρελαιοκηλίδα εκτεινόταν σχεδόν 10 μίλια σε ορισμένες τοποθεσίες, φτάνοντας πέρα από το στενό του Κερτς στη Θάλασσα του Αζόφ και στη Μαύρη Θάλασσα, με αναφορές για πετρέλαιο μέχρι τη δυτική πλευρά της περιοχής γύρω από την Οδησσό. Η Ουκρανία λέει ότι περισσότερα από 700 θαλάσσια πτηνά και 61 δελφίνια μολύνθηκαν με το πετρέλαιο.
Το Υπουργείο Περιβαλλοντικής Προστασίας της Ουκρανίας δήλωσε ότι η διαρροή ήταν θέμα συζήτησης σε πρόσφατη συνεδρίαση της υποεπιτροπής του ΙΜΟ για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της ρύπανσης. Ισχυρίζονται ότι υπήρχαν κατηγορίες για αμέλεια και είπαν ότι τα πλοία ήταν «ακατάλληλα για τον σκοπό τους».
Την περασμένη εβδομάδα, Ρώσοι αξιωματούχοι υποστήριξαν ότι ο καθαρισμός της διαρροής από το Volgoneft-239 είχε ολοκληρωθεί σε μεγάλο βαθμό.