ο οποίος θεωρείται εξαιρετικά κρίσιμος για την επιτυχία των ενεργειακών σχεδιασμών στην Ευρώπη.
Η αποθηκευτική ισχύς στην Ευρώπη αναμένεται να αναπτυχθεί κατά 400% μέχρι το 2030, διευρύνοντας εντυπωσιακά το παράθυρο ευκαιριών για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές. Ο βασικός λόγος ανάπτυξης των μπαταριών είναι φυσικά η αντίστοιχη ανάπτυξη της αιολικής και ηλιακής ενέργειας που έχει προηγηθεί, με τις ΑΠΕ να αποτελούν σχεδόν το 30% στην Ευρώπη. Ωστόσο, όπως έχει καταστεί σαφές, η αποδοτικότητα των ΑΠΕ παραμένει περιοδική, ειδικά σε περιοχές όπως η βόρεια και δυτική Ευρώπη, ένα πρόβλημα που μπορεί να λυθεί μόνο μέσω της χρήσης μπαταριών.
Παράλληλα, η τεχνολογία των μπαταριών έχει εξελιχθεί με ταχύτατους ρυθμούς τα τελευταία χρόνια, επιτρέποντας σε μικρότερες και άρα φθηνότερες μονάδες να αποθηκεύσουν περισσότερη ενέργεια. Επιπροσθέτως, η υπερπροσφορά μπαταριών από τους κατασκευαστές στην Κίνα, οι οποίοι κατέχουν και το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς, σημαίνει πως το κόστος των μπαταριών για τους αγοραστές στην Ευρώπη παραμένει ιδιαίτερα χαμηλό. Αυτό ίσως είναι και ένα από τα λίγα απροσδόκητα προσωρινά “πλεονεκτήματα” της ευρωπαϊκής βιομηχανίας να δημιουργήσει τον δικό της εγχώριο ανταγωνισμό προς τις κινεζικές εταιρείες.
Το 2024 ήδη ήταν μία χρονιά ρεκόρ, καθώς 3,7 GW αποθήκευσης προστέθηκαν στο ευρωπαϊκό δίκτυο, ή αλλιώς μία αύξηση άνω το 52%. Επί του παρόντος, η εγκατεστημένη ισχύς έχει φτάσει τα 10,8 GW, με ορισμένες εκτιμήσεις να προβλέπουν ότι θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 50 GW το 2030, κάτι που θα απαιτούσε επενδύσεις περίπου 80 δισεκατομμυρίων ευρώ. Ωστόσο, ακόμα και αυτός ο εντυπωσιακός αριθμός είναι πολύ χαμηλότερους του επιθυμητού. Σύμφωνα με κάποιες αναλύσεις, η Ευρώπη χρειάζεται τουλάχιστον 200 GW μονάδων αποθήκευσης μέχρι το 2030.
Η αυξανόμενη ζήτηση για έργα αποθήκευσης έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον διάφορων επενδυτών. Για μερικούς, οι μπαταρίες αποτελούν τη μόνη πράσινη εναλλακτική στον υπερκορεσμένο κλάδο των ΑΠΕ. Για άλλους, οι μπαταρίες συνιστούν μία φθηνότερη λύση για να εισέλθουν στην αναπτυσσόμενη αγορά της καθαρής ενέργειας χωρίς να θέσουν σε κίνδυνο τα χαρτοφυλάκια ορυκτών καυσίμων που διαθέτουν. Οι επενδύσεις σε μπαταρίες είναι περισσότερο κερδοφόρες σε αγορές όπου οι τιμές αγγίζουν ή πέφτουν κάτω από το μηδέν για κάποιες ώρες λόγω υπερπροσφοράς, με τις μονάδες αποθήκευσης να αποτελούν το πιο άμεσο εργαλείο εξισορρόπησης των δικτύων.
Εντούτοις, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, αλλά και οι διαχειριστές των δικτύων οφείλουν να είναι πολύ προσεκτικοί. Η ανάπτυξη μπαταριών κρίνεται μεν απαραίτητη, ώστε να σταματήσουν και τα φαινόμενα «κανιβαλισμού» της αγοράς, αλλά οφείλει να βασίζεται σε αυστηρά κριτήρια. Για παράδειγμα, το πού ακριβώς θα κατασκευαστούν μεγαλύτερες ή μικρότερες μονάδες αποθήκευσης πρέπει να αποφασίζεται με βάση τη ρεαλιστική παραγωγή και κατανάλωση στην περιοχή. Η συζήτηση αυτή έχει ανοίξει σε μερικές από τις πιο ώριμες αγορές, με τους ειδικούς να προειδοποιούν πως η φάση της αποθήκευσης μπορεί και πρέπει να είναι πολύ πιο ορθολογική από τη φάση των ΑΠΕ που μόλις ολοκληρώθηκε.