Τα αποτελέσματα κρίνονται ως ιδιαιτέρως αισιόδοξα όταν η κατανάλωση εκτιμάται ότι θα ανέρχεται περίπου στο μισό της συγκεκριμένης ποσότητας. Έτσι, μένει ένα πλεόνασμα της τάξης των 30 με 40 GWh/d για εξαγωγές. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν ότι η Ελλάδα μπορεί να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην παροχή πράσινου υδρογόνου προς τη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη και ιδιαίτερα προς τη Γερμανία. Για τα συμπεράσματα της πρόσκλησης και τις πρωτοβουλίες του ΔΕΣΦΑ για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου μεταφοράς υδρογόνου μίλησε και η CEO της εταιρείας κυρία Maria Rita Galli, από το βήμα της 3ης Ημέρας Υδρογόνου που είχε προσφάτως διοργανώσει η ισπανική Enagas, στη Μαδρίτη. Στην εκδήλωση συμμετείχε η νέα εκτελεστική αντιπρόεδρος της Κομισιόν για την Καθαρή, Δίκαιη και Ανταγωνιστική Μετάβαση, Τερέζα Ριμπέρα, καθώς και ο Ισπανός Πρωθυπουργός, Πέδρο Σάντσεθ.
Στη συζήτηση με θέμα την ανάπτυξη του ευρωπαϊκού δικτύου υδρογόνου, που συντόνισε ο CEO της Enagas, Arturo Gonzalo, συμμετείχαν πέραν της κυρίας Galli και οι CEOs κορυφαίων Διαχειριστών όπως οι Stefano Venier (Snam, Ιταλία), Pascal De Buck (Fluxys, Βέλγιο), Rodrigo Costa (REN, Πορτογαλία) και Dominique Mockly (Teréga, Γαλλία).
Όπως σημείωσε η επικεφαλής του ΔΕΣΦΑ, οι ποσότητες που καταγράφηκαν στην πρόσκληση ενδιαφέροντος της εταιρείας αποτυπώνουν την ισχυρή δυναμική της Ελλάδας ως παραγωγού και εξαγωγέα υδρογόνου προς τη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη, επιβεβαιώνοντας την εγκυρότητα των μέχρι τώρα εκτιμήσεων για τις προοπτικές ανάπτυξης των υποδομών υδρογόνου στον ελλαδικό χώρο και ευρύτερα προς τον Βορρά.
Τα αποτελέσματα της μη δεσμευτικής φάσης θα αξιοποιηθούν για την περαιτέρω ανάπτυξη και ωρίμανση των μελετών και των σχεδίων που καταρτίζουν ο ΔΕΣΦΑ και η Bulgartransgaz και αφορούν την διαμόρφωση υποδομών υδρογόνου, όπως είναι ο Διασυνδετήριος Αγωγός Υδρογόνου Ελλάδας-Βουλγαρίας που έχει ενταχθεί στην λίστα των έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI) της ΕΕ και έλαβε προ ημερών χρηματοδότηση, ύψους 5,4 εκ € από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα χρηματοδοτήσεων “Connecting Europe Facility (CEF)” με σκοπό να στηρίξει τις απαραίτητες τεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες για την υλοποίηση του έργου «H2DRIA», γνωστό και ως ραχοκοκαλιά του ελληνικού συστήματος μεταφοράς υδρογόνου.
Πρόκειται για έναν αγωγό μήκους 570 χλμ. που θα ξεκινάει από την περιοχή της Αττικής, καταλήγοντας στα σύνορα με τη Βουλγαρία, όπου θα συνδέεται με την αντίστοιχη υποδομή μεταφοράς υδρογόνου της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας, της Σλοβακίας, της Τσεχίας και εν τέλει της Γερμανίας, διαμορφώνοντας τον ΝΑ Ευρωπαϊκό Διάδρομο Υδρογόνου (South Eastern European Hydrogen Corridor - SEEHyC). Υπο εξέταση, όπως αναφέρθηκε, βρίσκεται και πιθανή διασύνδεση με την Ιταλία για την μεταφορά υδρογόνου.
Επίσης, ο ΔΕΣΦΑ έχει ήδη γνωστοποιήσει πως όλοι οι νέοι αγωγοί κατασκευάζονται με προδιαγραφές να δεχθούν έως και 100% υδρογόνο, με τον πρώτο εξ’ αυτών, τον αγωγό Υψηλής Πίεσης της Δυτικής Μακεδονίας, να μπαίνει σε λειτουργία το αμέσως επόμενο διάστημα. Στο μέλλον θα ακολουθήσουν ο διασυνδετήριος αγωγός με την Βόρεια Μακεδονία και ο αγωγός υψηλής πίεσης Καρπερή-Κομοτηνή.
Για την ευόδωση και επιτάχυνση των παραπάνω προσπαθειών, η κυρία Galli τόνισε την αναγκαιότητα δημιουργίας ενός σαφούς και ισορροπημένου ρυθμιστικού πλαισίου για το υδρογόνο το συντομότερο μέσα στο 2025, του προσδιορισμού των Διαχειριστών Δικτύων Υδρογόνου σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς και κατάλληλων πολιτικών, συμπεριλαμβανομένων μηχανισμών για την ενίσχυση της ζήτησης.
Τόσο μέσα από την πρόσκληση ενδιαφέροντος όσο και ευρύτερα, ο ΔΕΣΦΑ βρίσκεται σε στενή συνεργασία με την αγορά, ευθυγραμμίζοντας τον σχεδιασμό του σύμφωνα με τις ανάγκες της, ώστε να είναι έτοιμος να αξιοποιήσει την εγχώρια δυναμική υδρογόνου και να συμβάλει ουσιαστικά στη διαμόρφωση της αγοράς και των υποδομών στην ΝΑ Ευρώπη.
Ο ΔΕΣΦΑ συμμετείχε στην ιδρυτική διακήρυξη του Ευρωπαϊκού Δικτύου Διαχειριστών Δικτύων Υδρογόνου (ΕΝΝΟΗ) τον Δεκέμβριο του 2024, επιτυγχάνοντας την εκπροσώπηση της εταιρείας στο πρώτο διοικητικό συμβούλιο του οργανισμού, που δίνει τη δυνατότητα στενής παρακολούθησης των σχετικών εξελίξεων στο ρυθμιστικό πλαίσιο και ενεργής συμμετοχής στη διαμόρφωση των προδιαγραφών για την ανάπτυξη των υποδομών υδρογόνου σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η επόμενη πενταετία πρόκειται να αποτελέσει κρίσιμη περίοδο για την αγορά υδρογόνου, τόσο λόγω της αναμενόμενης θέσπισης ρυθμιστικού πλαισίου σε εθνικό επίπεδο, όσο και λόγω της ωρίμανσης των πρώτων μεγάλων έργων.