ανώνυμα, αμφίβολα ασφαλισμένα Aframaxes και Suezmaxes που εξυπηρετούν ρωσικούς τερματικούς σταθμούς πετρελαίου στη Βαλτική Θάλασσα. Αυτά τα πλοία μεταφέρουν πετρέλαιο που κοστολογείται πάνω από το "ανώτατο όριο" της G7 για τις υπηρεσίες δεξαμενόπλοιων και φέρουν σημαία, ιδιοκτησία, ασφάλιση και ταξινόμηση χρησιμοποιώντας μη δυτικούς παρόχους υπηρεσιών. Πολλά έχουν εκτενείς λίστες με ελλείψεις επιθεώρησης και πολλά άλλα είναι κοντά (ή έχουν περάσει) από την τυπική ηλικία απόσυρσης των 20 ετών ενός δεξαμενόπλοιου αργού πετρελαίου.
Επιπλέον, τέσσερα ξεχωριστά περιστατικά με βύθιση άγκυρας που έκοψαν τα υποθαλάσσια καλώδια μεταξύ των χωρών του ΝΑΤΟ στη Βαλτική κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους και το ένα αφορούσε ένα δεξαμενόπλοιο σκιώδους στόλου. Η ζημιά έχει εγείρει ανησυχίες ότι οι ρωσικές μυστικές υπηρεσίες μπορεί να πληρώνουν πληρώματα σκαφών για να πραγματοποιήσουν σκόπιμες, δύσκολα αποδεδειγμένες «υβριδικές» επιθέσεις σε υποθαλάσσιες υποδομές.
Αξιωματούχοι είπαν στο Politico ότι τα έθνη της ΕΕ συγκροτούν το νομικό πλαίσιο για μια πιο δυναμική απάντηση μετά από περιστατικά όπως αυτά. Ο στόχος θα ήταν η ταχεία κατάσχεση του παραβατικού σκάφους. Το νομικό σκεπτικό θα μπορούσε να είναι η προστασία του περιβάλλοντος ή οι επιχειρήσεις κατά της πειρατείας, ανέφεραν οι διπλωμάτες. Εάν είναι απαραίτητο, θα μπορούσαν να θεσπιστούν εθνικοί νόμοι για να δικαιολογηθούν μέτρα κατά πλοίων με κακή ασφάλιση - αν και οποιαδήποτε άμεση επέμβαση σε πλοία εκτός της γραμμής των 12 ναυτικών μιλίων θα έπρεπε να έρχεται σε αντίθεση με τις διατάξεις της UNCLOS για την ελευθερία ναυσιπλοΐας στα διεθνή ύδατα.
«Δεν μπορούμε να μπλοκάρουμε όλη τη θάλασσα, αλλά μπορούμε να ελέγξουμε περισσότερα», δήλωσε στο Politico ο υπουργός Εξωτερικών της Εσθονίας Μάργκους Τσάχνα. «Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες».
Οι κρυφές επιλογές είναι ίσως επίσης δυνατές. Την Κυριακή, το γερασμένο τάνκερ Koala ετοιμαζόταν να αναχωρήσει από το ρωσικό λιμάνι Ust-Luga όταν υπέστη μια σειρά από εκρήξεις στο μηχανοστάσιο. Τρεις ξεχωριστές εκρήξεις αναφέρθηκαν καθώς το πλοίο ετοιμαζόταν να αναχωρήσει, σύμφωνα με τον λογαριασμό Baza που συνδέεται με τις υπηρεσίες ασφαλείας. Σύμφωνα με τον περιφερειάρχη του Λένινγκραντ, οι εκρήξεις ήταν ένα «ανθρωπογενές περιστατικό» και το δεξαμενόπλοιο παραμένει ασφαλώς αγκυροβολημένο στην προβλήτα.
Πολλές ρωσικές πηγές ανέφεραν τη Δευτέρα ότι τρεις τρύπες βρέθηκαν στο κύτος του Koala κοντά στο μηχανοστάσιο, χάρη σε μια επιθεώρηση. Οι ρωσικές υπηρεσίες ασφαλείας πιστεύουν ότι το τάνκερ μπορεί να έχει ναρκοθετηθεί, αναφέρει η Baza. Δεν έχουν βρεθεί εκρηκτικά στο σκάφος, αλλά οι υπηρεσίες ασφαλείας επιθεωρούν το εσωτερικό του σκάφους με ομάδες K9 και η διεξοδική έρευνα συνεχίζεται.