πάνω από τα επίπεδα των 55 ευρώ/MWh) επικρατεί έντονη αβεβαιότητα για την ικανότητα των χωρών της Γηραιάς ηπείρου να ενισχύουν την ασφάλεια εφοδιασμού τους με το ορυκτό καύσιμο, ιδίως όμως LNG, που θεωρείται η πιο ευέλικτη, αν και πιο ακριβή, μορφή προμήθειας.
Η γερμανική Deutsche ReGas, η εταιρεία τερματικών σταθμών εισαγωγής LNG, διέκοψε τη λειτουργία μιας πλωτής μονάδας επαναεριοποίησης αποθήκευσης (FSRU) που χρησιμοποιείται από το περασμένο έτος, καθώς ισχυρίστηκε ότι έχανε χρήματα από την επένδυση, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η Maritime Executive.
Πρόκειται για την μονάδα Energos Power, δυναμικότητας 174.000 κυβικών μέτρων ημερησίως, που εγκαταστάθηκε στο λιμάνι του Μουκράν, τον Φεβρουάριο του 2024. Μάλιστα, σε συνδυασμό με ένα άλλο FSRU, αύξησε τη συνολική ικανότητα παραλαβής του λιμενικού τερματικού σταθμού σε πάνω από 13 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) ετησίως.
Ωστόσο, η εγκατάσταση όχι μόνο δεν έχει αποφέρει κέρδη, αλλά στην πραγματικότητα εγγράφει διαρκώς ζημίες, αναφέρει η Deutsche ReGas, με τη διοίκησή της επιρρίπτει την ευθύνη γι’ αυτό στην κρατική εταιρεία, Deutsche Energy Terminals (DET) η οποία αποτελεί τον άμεσο ανταγωνιστή της στις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου και η οποία απολαμβάνει κρατικών επιδοτήσεων, γεγονός που της επιτρέπει να προσφέρει τις υπηρεσίες της σε χαμηλότερες τιμές από τις δικές της.
«Η καταστροφική τιμολογιακή πολιτική της DET από τον Δεκέμβριο του 2024 είναι ένας από τους πολλούς λόγους για τη λήξη της σύμβασης στην εν λόγω μονάδα μας. Η Deutsche ReGas λυπάται που αναγκάστηκε να προβεί σε αυτό το βήμα», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ingo Wagne, ο οποίος αποκάλυψε ότι οι τερματικοί σταθμοί της εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου υπολειτουργούν.
«Συνεχίζουμε να είμαστε σε στενή επαφή με την ομοσπονδιακή κυβέρνηση για το θέμα αυτό. Σε περίπτωση συμφόρησης του εφοδιασμού, η ReGas πιστεύει ότι μπορεί να βρεθεί άμεση λύση ανά πάσα στιγμή», πρόσθεσε.
Η DET, από την πλευρά της, ανακοίνωσε ότι συμμορφώνεται με όλους τους σχετικούς κρατικούς κανονισμούς και ότι επί του παρόντος προσβλέπει στην έναρξη της περιόδου αναπλήρωσης των αποθηκών φυσικού αερίου.
Σημειώνουμε ότι η Γερμανία είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής ενέργειας στην Ευρώπη και μετά την απώλεια των προμηθειών της με ρωσικό αέριο μέσω αγωγών, προσπαθεί να αντικαταστήσει τις χαμένες ποσότητες στην πιο ανταγωνιστική τιμή.
![](https://www.energia.gr/media/inlinepics/56b15994ff3b4209adc5467410d06947.jpg)
Τί συμβαίνει στην Ελλάδα
Η χώρα μας διαθέτει σήμερα δύο σημαντικές υποδομές αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG. Τη μονάδα της Ρεβυθούσας και το FSRU Αλεξανδρούπολης, του εμβληματικού έργου που ξεκίνησε να λειτουργεί από την πρώτη Οκτωβρίου 2024 και έχει χαρακτηριστεί από την Επιτροπή ως ένα έργο καίριας στρατηγικής σημασίας για την εξασφάλιση της τροφοδοσίας με φυσικό αέριο τόσο της χώρα μας, όσο και της ΝΑ Ευρώπης.
Ωστόσο, η μεγάλη ανησυχία που διατυπώνουν ολοένα και περισσότερα στελέχη της αγοράς είναι το εάν οι υφιστάμενες υποδομές επαρκούν για να καλύψουν, όχι μόνο τις εγχώριες ανάγκες, αλλά και να λειτουργήσουν ως μοχλός προμήθειας με φυσικό αέριο, της υπόλοιπης Ευρώπης, όπως φιλοδοξεί η κυβέρνηση.
Αυτές οι ανησυχίες έχουν διογκωθεί μετά και τη διακοπή της μεταφοράς ρωσικού αερίου μέσω Ουκρανίας που δημιουργεί έλλειμμα της τάξης των 180 TWh σε ετήσια βάση.
Υπ΄ αυτή την έννοια, υποστηρίζουν ότι πρέπει να υλοποιηθεί ο νέος τερματικός σταθμός LNG της “Διώρυγα Gas”, στους Αγίους Θεοδώρους, καθώς θα συμβάλει στην ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας στην περίπτωση απώλειας, στο μέλλον, των ποσοτήτων ρωσικού αερίου μέσω του Turk Stream.
Όπως αναφέρει η “Διώρυγα Gas”, σε περίπτωση διακοπής τροφοδοσίας από τον Turkstream, η Ελλάδα θα πρέπει να εξασφαλίσει 36-38 TWh σε ετήσια βάση.
Σημειώνουμε ότι στην Ρεβυθούσα εισήγαγε, το 2024, 18 TWh και 28 TWH το αμέσως προηγούμενο έτος, όπερ σημαίνει ότι η εξίσωση της ασφάλειας εφοδιασμού, δεν βγαίνει, με αυτούς τους αριθμούς.
Το κλειδί κρύβεται στην υλοποίηση των έργων και η χώρα μας έχει δώσει δείγματα γραφής που την φέρνουν στην πρωτοπορία αυτού του πανευρωπαϊκού drive.