Μία εναλλακτική λύση βρήκαν οι Κινέζοι εισαγωγείς ρωσικού και ιρανικού πετρελαίου μετά τις εντεινόμενες κυρώσεις που επέβαλαν οι ΗΠΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες του πρακτορείου Reuters, η απαγόρευση εισόδου σε πλοία υπό καθεστώς κυρώσεων που ανακοίνωσε ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Κίνας τις προηγούμενες εβδομάδες, έχει παρακαμφθεί χάρη στη χρήση μικρότερων λιμανιών της περιοχής, τα οποία δέχονται όλο και περισσότερα φορτία ρωσικού και ιρανικού πετρελαίου, αντισταθμίζοντας τις συνολικές απώλειες για τους Κινέζους αγοραστές

Στις 7 Ιανουαρίου, το λιμάνι Σαν-ντόνγκ είχε ανακοινώσει πως θα σταματήσει να δέχεται πλοία που περιλαμβάνονται στη λίστα κυρώσεων των ΗΠΑ. Η απόφαση αυτή είχε θεωρηθεί ως κρίσιμο πλήγμα για τα ανεξάρτητα διυλιστήρια της Κίνας, η πλειοψηφία των οποίων βρίσκονται στην επαρχία Σαν-ντόνγκ και εισάγουν παραδοσιακά ιρανικό ή ρωσικό πετρέλαιο. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία, το συγκεκριμένο λιμάνι δεχόταν το 17% των συνολικών εισαγωγών της Κίνας πετρελαίου, φτάνοντας το 1,74 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα από τη Βενεζουέλα, το Ιράν, και τη Ρωσία, δηλαδή τους τρεις κύριους προμηθευτές του σκιώδους στόλου.

Θεωρητικά, η διακοπή αυτών των προμηθειών θα μπορούσε να προκαλέσει σοκ στην αγορά καυσίμων της Κίνας. Ωστόσο, η ανάδυση άλλων μικρότερων λιμανιών στην περιοχή φαίνεται να έχει αντισταθμίσει τις απώλειες από το κεντρικό λιμάνι. Όπως υποστηρίζει το Reuters, τα λιμάνια Ντονγκ-γίνγκ— που επίσης βρίσκεται στην επαρχία Σαν-ντόνγκ, Χουα-γίνγκ— στην επαρχία Σι-τσουάν, και Χουι-ζό— στη νότια επαρχία Γκουάνγκ-ντονγκ, δέχονται φορτία πετρελαίου από πλοία που έχουν δεχθεί κυρώσεις. Τα διαχειρίστριες εταιρείες είτε αρνούνται να σχολιάσουν την πληροφορία, είτε καταγράφουν το συγκεκριμένο πετρέλαιο ως μαλαισιανής προέλευσης.

Η βάφτιση του παράτυπου πετρέλαιο με άλλες ετικέτες, ειδικά της Μαλαισίας, αποτελεί μία πάγια τακτική του σκιώδους στόλου. Μάλιστα, η κυβέρνηση Μπάιντεν είχε προειδοποιήσει την Κουάλα Λουμπούρ να λάβει μέτρα για το συγκεκριμένο πρόβλημα, χωρίς ουσιώδη αντίδραση μέχρι στιγμής. Πέρα από την αλλαγή της χώρας προέλευσης, τα πλοία αυτά συνήθως φορτώνουν και ξεφορτώνουν το καύσιμο εν πλω, καταφέρνοντας να παρακάμψουν τις κυρώσεις μέχρι το φορτίο να φτάσει σε κάποιο λιμάνι.

Επισήμως, η Κίνα έχει ασκήσει κριτική στις μονόπλευρες κυρώσεις που έχουν επιβάλει οι ΗΠΑ, ωστόσο ταυτόχρονα επιχειρεί να φανεί ότι μειώνει τα εν λόγω φορτία. Με τον Ντόναλντ Τραμπ να ακολουθεί μία αμφίσημη προσέγγιση στο συγκεκριμένο θέμα, αλλά και τις κυρώσεις στο αμερικανικό πετρέλαιο που επέβαλε η Κίνα πρόσφατα, η απάντηση της Ουάσιγκτον παραμένει αβέβαιη.