Τι προβλέπει απόφαση της 12ης υποεπιτροπής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού

Το «πράσινο φως» στα πλοία εφοδιασμού καυσίμων να μπορούν να μεταφέρουν μίγματα βιοκαυσίμων έως 30%, από 25% που ήταν έως σήμερα, έδωσε στα τέλη Ιανουαρίου στο Λονδίνο η 12η υποεπιτροπή του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).

Η υποεπιτροπή ενέκρινε για αρχή ένα σχέδιο προσωρινής καθοδήγησης, που θα εγκριθεί τον Απρίλιο από την Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος.

Η πρόταση αναμένεται να αυξήσει τον ανεφοδιασμό σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς θα επιτρέπει την πώληση Β30 χρησιμοποιώντας τον υφιστάμενο διαθέσιμο στόλο bunker ships σε οποιοδήποτε λιμάνι, οδηγώντας πιθανότατα σε μεγαλύτερη υιοθέτηση μιγμάτων βιοκαυσίμων.

Το Β30 είναι ένα μίγμα 70 εκατοστών μαζούτ πολύ χαμηλού θείου (VLSFO) ή μαζούτ υψηλού θείου (HSFO) με 30 εκατοστά μεθυλεστέρα χρησιμοποιημένου μαγειρικού ελαίου (Ucome).

Τα bunker ships Ι που παραδίδουν συμβατικά καύσιμα μπορούν σήμερα να μεταφέρουν έως και 25% μίγματα βιοκαυσίμων, σύμφωνα με το παράρτημα Ι της MARPOL, γεγονός που οδήγησε στην υιοθέτησή του σε βασικά λιμάνια της Ασίας, της Μέσης Ανατολής και της Μεσογείου τα τελευταία χρόνια.

Ο ΙΜΟ έχει δηλώσει στο παρελθόν ότι τα χημικά δεξαμενόπλοια τύπου ΙΙ θα πρέπει να χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά μιγμάτων βιοκαυσίμων με συγκεντρώσεις υψηλότερες από 25%.

Ως εκ τούτου, οι πλοιοκτήτες περιμένουν την παράδοση περισσότερων bunker ships τύπου ΙΙ, που επί του παρόντος δεν είναι τόσο πολλά σε αρκετά λιμάνια.

Ελάχιστες αλλαγές

Σύμφωνα με τον βρετανικό νηογνώμονα Lloyd's Register (LR), ως «drop-in» αντικαταστάτες, τα βιοκαύσιμα απαιτούν ελάχιστες αλλαγές στα μηχανήματα και τις λειτουργίες του πλοίου και προσφέρουν εξοικονόμηση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) έως και 84% σε σύγκριση με τα παραδοσιακά καύσιμα, γεγονός που τα καθιστά ιδιαίτερα ελκυστική επιλογή για πολλούς ενδιαφερόμενους του κλάδου.

Πάντως, το τελικό σχέδιο για αύξηση έως το 30% στα μίγματα βιοκαυσίμων αναμένεται να εγκριθεί στην επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC), που θα πραγματοποιηθεί από 7-11 Απριλίου.

Η International Bunker Industry Association (IBIA) χαιρέτισε την απόφαση της υποεπιτροπής του ΙΜΟ για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Ρύπανσης (PPR 12) για τη σύνταξη προσωρινής καθοδήγησης σχετικά με τη μεταφορά μιγμάτων βιοκαυσίμων και φορτίων του Παραρτήματος Ι της MARPOL από συμβατικά πλοία καυσίμων.

Σημειώνεται ότι τον Νοέμβριο του 2023 η IBIA είχε υποβάλει σχετικό έγγραφο στον ΙΜΟ σχετικά με τη μεταφορά βιοκαυσίμων στα συμβατικά πλοία μεταφοράς καυσίμων, στο οποίο τονιζόταν ότι η ποσότητα 25% αποτελούσε πιθανό εμπόδιο για την παγκόσμια υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων για τα πλοία και, συνεπώς, για τη φιλοδοξία για την απαλλαγή της διεθνούς ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές σε σύντομο χρονικό διάστημα, όπως ορίζεται στη Στρατηγική του ΙΜΟ για το φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Παραγωγοί βιοκαυσίμων, όπως οι Neste, FincoEnergies και Moeve, αντέδρασαν θετικά στα σχέδια που προωθήθηκαν στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), ενώ χαρακτηρίστηκαν ως «ευπρόσδεκτο βήμα προς την απεξάρτηση από τον άνθρακα».

«Η κίνηση του ΙΜΟ να αυξήσει την άδεια μπορεί να οδηγήσει σε ένα παγκόσμιο προκαθορισμένο ποσοστό μίγματος 30% βιοκαυσίμων σε ορυκτά καύσιμα», σχολίασε ο Johannes Schurmann, εμπορικός διευθυντής International Marine του ολλανδικού παραγωγού FincoEnergies, σε ηλεκτρονικό μήνυμα στο Bunkerspot.

Διαφορετικά ποσοστά

Ο J. Schurmann σημείωσε ότι το προκαθορισμένο ποσοστό ανάμιξης βιοκαυσίμων στη Σιγκαπούρη είναι σήμερα 24%, ενώ στην περιοχή ARA (Άμστερνταμ, Ρότερνταμ και Αμβέρσα) είναι 30%.

«Ένα παγκόσμιο προκαθορισμένο ποσοστό 30% θα διευκολύνει τη σύγκριση των τιμών για τα μίγματα βιοκαυσίμων για τις ναυτιλιακές εταιρείες», είπε.

Η πρόταση του ΙΜΟ χαιρετίστηκε επίσης από τη Moeve με έδρα την Ισπανία, η οποία αναμένει ότι θα ενθαρρυνθεί η περαιτέρω υιοθέτηση στη ναυτιλιακή βιομηχανία.

«Οι τρέχουσες εντολές που έχουν τεθεί από τον ΙΜΟ, το ΣΕΔΕ της Ε.Ε. και το FuelEU Maritime έχουν θέσει ένα σαφές πλαίσιο που έχει δημιουργήσει μεγάλη όρεξη για βιοκαύσιμα και αυτή η αλλαγή θα επιτρέψει στις ναυτιλιακές εταιρείες να υιοθετήσουν υψηλότερα μίγματα για να ανταποκριθούν στις οδηγίες αυτές», δήλωσε, μεταξύ άλλων, εκπρόσωπος της Moeve .

Η ναυτιλία ευθύνεται σχεδόν για το 3% των παγκόσμιων εκπομπών CO2 και οι προσπάθειες απαλλαγής από τον άνθρακα είναι απαραίτητες.

Ενώ οι μακροπρόθεσμες λύσεις, όπως η αμμωνία, το υδρογόνο και ο εξηλεκτρισμός, εξακολουθούν να αναπτύσσονται, τα βιοκαύσιμα παρέχουν έναν άμεσο τρόπο για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα.

Τα βιοκαύσιμα μπορούν να μειώσουν σημαντικά τις εκπομπές CO2 σε σύγκριση με τα συμβατικά ορυκτά καύσιμα, ανάλογα με την πρώτη ύλη και τη μέθοδο παραγωγής.

Η απόφαση αναμένεται να επιτρέψει στα bunker ships να χρησιμοποιούν μίγμα βιοκαυσίμων έως και 30% με συμβατικά καύσιμα χωρίς να απαιτούνται τροποποιήσεις ή πρόσθετη πιστοποίηση.

Η κίνηση αυτή ακολουθεί επιτυχείς δοκιμές, ενώ είναι αυξανόμενο το ενδιαφέρον του κλάδου για τη χρήση βιοκαυσίμων ως εναλλακτικής λύσης «drop-in» που δεν απαιτεί σημαντικές αλλαγές στον κινητήρα.

Η τρέχουσα ώθηση για υψηλότερα μίγματα βιοκαυσίμων έρχεται καθώς οι πλοιοκτήτες προετοιμάζονται να ανταποκριθούν στις αυστηρότερες απαιτήσεις συμμόρφωσης που θέτει ο Δείκτης Έντασης Άνθρακα του ΙΜΟ και το σύστημα εμπορίας εκπομπών της Ε.Ε., το FuelEU Maritime.

Η ζήτηση για εναλλακτικά ναυτιλιακά καύσιμα, ιδίως μίγματα βιοκαυσίμων και υγροποιημένο φυσικό αέριο, αναμένεται να αυξηθεί, καθώς οι πλοιοκτήτες επιδιώκουν τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) σε όλους τους στόλους τους.

Παραγγελία τεσσάρων LNG bunkers από την Evalend

Η ελληνική πλοιοκτήτρια Evalend Shipping συνδέεται με παραγγελία τεσσάρων πλοίων LNG bunker, αξίας 370 εκατ. δολαρίων, στο HD Hyundai Mipo στη Νότια Κορέα.

Η HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (HD KSOE) δήλωσε τη Δευτέρα ότι υπέγραψε σύμβαση ύψους 538,3 δισ. KRW (370 εκατ. δολ.) για την κατασκευή τεσσάρων πλοίων LNGBV 18.000 κυβικών εκατοστών. Αυτό τιμολογεί τα νεότευκτα πλοία σε περίπου 92,4 εκατ. δολάρια το καθένα.

Η HD KSOE, που είναι η ναυπηγική εταιρεία χαρτοφυλακίου του ομίλου HD Hyundai, δεν κατονόμασε τον αντισυμβαλλόμενο, αλλά δήλωσε ότι τα πλοία αυτά προορίζονται για «μια αφρικανική ναυτιλιακή εταιρεία».

Η HD KSOE δήλωσε ότι τα LNGBV θα κατασκευαστούν στην HD Mipo και θα παραδοθούν μέχρι το δεύτερο εξάμηνο του 2028.

Εξειδικευμένες πηγές που παρακολουθούν αυτή την αγορά, δήλωσαν ότι η Evalend υπέγραψε επιστολή προθέσεων για τα LNGBV το 2024.

Εάν επιβεβαιωθεί, η Evalend θα ακολουθήσει τα βήματα της Eastern Pacific Shipping και της MSC Mediterranean Shipping Company, οι οποίες τον περασμένο Νοέμβριο συνεργάστηκαν σε μια σειρά για τέσσερα νεότευκτα LNGBV στο HD Mipo.

Ένα παρόμοιο τίμημα ύψους 370 εκατ. δολαρίων υπήρξε και σε αυτά τα πλοία, τα οποία είναι επίσης 18.000 cbm και αναμένεται να παραδοθούν μέχρι τον Οκτώβριο του 2028.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ", 11/02/2025)