Η εταιρεία, η οποία διαθέτει έναν ιδιόκτητο στόλο από 10 LNG carriers, καθώς και ακόμα τέσσερα τα οποία έχει ναυλώσει με bareboat, είχε έσοδα ύψους 356,2 εκατ. δολαρίων το 2024, μειωμένα κατά 41,5 εκατ. δολάρια σε σχέση με το 2023. Αντίθετα, αύξηση σημείωσαν τα κέρδη της εταιρείας, που διαμορφώθηκαν στα 150,9 εκατ. δολάρια, από 138,7 εκατ. δολάρια το 2023.
Σύμφωνα με την ανάλυση της GasLog, οι τιμές ναύλωσης στη spot αγορά επέδειξαν συνεχή πτωτική τάση καθ’ όλη τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, με τις τιμές για τα πλοία μεταφορικής ικανότητας 160.000 κυβικών μέτρων 0,1% boil-off TFDE, όπως αναφέρεται από την Clarkson Research Services Limited, να ανέρχονται κατά μέσο όρο σε 42.236 δολάρια ανά ημέρα το 2024, μειωμένες κατά 56% σε ετήσια βάση και κατά 48,1% σε σύγκριση με τον μέσο όρο της πενταετίας.
Παρά τις υλικοτεχνικές προκλήσεις που προέκυψαν από τους περιορισμούς στις διώρυγες του Σουέζ και του Παναμά, τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς δείχνουν πλεόνασμα στην προσφορά πλοίων, σημειώνει η GasLog, και προσθέτει ότι δεδομένης της ελάχιστης αύξησης του όγκου του εμπορίου ΥΦΑ, η αγορά βιώνει υπερπροσφορά, η οποία αντανακλάται πλέον στους καταλόγους διαθεσιμότητας πλοίων και στους μειούμενους ναύλους.
Η αγορά του ΥΦΑ
Η αγορά έχει κόψει «ταχύτητα», παρά το γεγονός ότι το 2024 οι γεωπολιτικές εντάσεις στη Μέση Ανατολή και οι ανησυχίες για περαιτέρω διαταραχές του εφοδιασμού συνέβαλαν στην ενίσχυση της παγκόσμιας αγοράς φυσικού αερίου.
Οι επιθέσεις υπό την ηγεσία των Χούθι στην περιοχή της Διώρυγας του Σουέζ ανάγκασαν τις μεταφορές ΥΦΑ να επαναδρομολογηθούν μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, διακόπτοντας την κυκλοφορία της διώρυγας για μεγάλο μέρος του έτους. Ομοίως, οι διελεύσεις από τη Διώρυγα του Παναμά μειώθηκαν λόγω περιορισμών που σχετίζονταν με την ξηρασία, οι οποίοι σταδιακά αμβλύνθηκαν.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες διατήρησαν τη θέση τους ως ο κορυφαίος εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου για δεύτερη συνεχή χρονιά, παράγοντας 86 εκατ. τόνους και ξεπερνώντας την Αυστραλία και το Κατάρ. Ωστόσο, η νέα δυναμικότητα προμήθειας υγροποιημένου φυσικού αερίου που εγκρίθηκε το 2024 ήταν σημαντικά χαμηλότερη από ό,τι το 2023. Κανένα έργο στις ΗΠΑ δεν έφτασε σε τελική επενδυτική απόφαση, κυρίως λόγω της παύσης εγκρίσεων εξαγωγών εκτός συμφωνιών ελεύθερων συναλλαγών, που ανακοινώθηκε τον Ιανουάριο του 2024. Οι κανονιστικές καθυστερήσεις περιέπλεξαν περαιτέρω την ανάπτυξη του ΥΦΑ στις ΗΠΑ, με τις περιβαλλοντικές αναθεωρήσεις να αναβάλουν τις αποφάσεις για μεγάλα έργα, όπως το Rio Grande LNG και το Calcasieu Pass 2, τουλάχιστον μέχρι τα μέσα του 2025.
Η Κίνα παρέμεινε ο μεγαλύτερος εισαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κόσμο, με τις εισαγωγές να αυξάνονται κατά 8% σε ετήσια βάση, σε 78 εκατ. τόνους. Η Νότια και η Νοτιοανατολική Ασία κατέγραψαν επίσης σημαντική αύξηση των εισαγωγών ΥΦΑ κατά 15% σε ετήσια βάση. Εν τω μεταξύ, η ευρωπαϊκή ζήτηση LNG συρρικνώθηκε κατά 19% σε ετήσια βάση, λόγω του ζεστού καιρού, της αδύναμης ζήτησης φυσικού αερίου για ηλεκτροπαραγωγή και της ισχυρής παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Στη Νότια Αμερική, η Βραζιλία αντιμετώπισε σοβαρές συνθήκες ξηρασίας, οι οποίες οδήγησαν σε αυξημένη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με καύση φυσικού αερίου και σε αύξηση των εισαγωγών ΥΦΑ κατά 41,5% σε ετήσια βάση.
668 πλοία ο παγκόσμιος στόλος
Σύμφωνα με την Poten & Partners Group, στις 31 Δεκεμβρίου 2024, ο παγκόσμιος στόλος των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου μεταφορικής ικανότητας άνω των 100.000 cbm αποτελούνταν από 668 πλοία, με άλλα 330 υπό παραγγελία. Η Poten εκτιμά ότι το 2025 αναμένεται να παραδοθούν συνολικά 102 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Η GasLog εκτιμά ότι η αυξανόμενη παγκόσμια ζήτηση για φυσικό αέριο, ιδίως στην Ασία, η αυξανόμενη προσφορά από τις ΗΠΑ και άλλες περιοχές και άλλες τάσεις της αγοράς ΥΦΑ, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης της εμπορίας ΥΦΑ, θα στηρίξουν το υφιστάμενο υπόλοιπο παραγγελιών πλοίων και θα πρέπει επίσης να οδηγήσουν στην ανάγκη για πρόσθετα νεότευκτα πλοία μεταφοράς ΥΦΑ.
Τέλος, η διάλυση παλαιότερων και λιγότερο αποδοτικών πλοίων, η μετατροπή υφιστάμενων πλοίων σε πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης ή πλωτές μονάδες αποθήκευσης ή/και η χρησιμοποίηση πλοίων μεταφοράς ΥΦΑ για σκοπούς βραχυπρόθεσμης αποθήκευσης προκειμένου να αξιοποιηθούν ευκαιρίες αρμπιτράζ θα μπορούσαν να μειώσουν τη διαθεσιμότητα των LNG carriers.
(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")