τουλάχιστον έως ότου προκύψουν περισσότερες και μακροπρόθεσμου χαρακτήρα παραγγελίες.
Τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα αποτελούν έναν ευρύ όρο που καλύπτει τα καύσιμα αεροσκαφών που δεν παράγονται από ορυκτά καύσιμα. Σχεδόν όλα τα καύσιμα παράγονται από οργανικά υλικά, συμπεριλαμβανομένων των καλλιεργειών, των ζωικών λιπών και των χρησιμοποιημένων μαγειρικών ελαίων. Ανάλογα από την πηγή μπορεί να μειώσουν τις καθαρές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τις πτήσεις σε ποσοστό που κυμαίνεται μεταξύ 60- 90%. Το πρόβλημα είναι όμως ότι η παραγωγή τους κοστίζει τουλάχιστον δύο με τρεις φορές περισσότερο από το συνηθισμένο καύσιμο αεροσκαφών.
Η κατάσταση γίνεται όλο και πιο κρίσιμη για τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες έχουν λίγες εναλλακτικές λύσεις για να μειώσουν τις εκπομπές τους. Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, η αεροπορία αντιπροσωπεύει περίπου το 2,5% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Εν τω μεταξύ, σε κοινή δήλωση που δημοσιεύθηκε στις 14 Φεβρουαρίου, η ένωση Ευρωπαίων εφοπλιστών (ECSA), η ένωση ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών και η ΜΚΟ, Transport & Environment, κάλεσαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συμπεριλάβει τα ανανεώσιμα καύσιμα και τις καινοτόμες τεχνολογίες που χρειάζονται η ναυτιλία και η αεροπορία, στην Καθαρή Βιομηχανική Συμφωνία (Clean Industrial Deal), και τονίζουν ότι μια ισχυρή ευρωπαϊκή βιομηχανική βάση για τα καθαρά καύσιμα είναι απαραίτητη για την επίτευξη των κλιματικών στόχων και τη διασφάλιση της ηγετικής θέσης της Ευρώπης στην πράσινη καινοτομία.
Από την πλευρά του ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Βιομηχανιών Παραγωγής Καυσίμων (FuelsEurope) με νέα ανακοίνωσή του επισημαίνει την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι η έκκλησή του για μια στρατηγική μετάβασης για τα υγρά καύσιμα, στο πλαίσιο της “Καθαρής Βιομηχανικής Συμφωνίας” γίνεται βασικό αίτημα άλλων καίριας σημασίας τομέων και ενδιαφερόμενων φορέων.
Η βιομηχανία μας πρέπει να προβεί σε σημαντικές επενδύσεις, για να μετασχηματίσει τα τεράστια βιομηχανικά της περιουσιακά στοιχεία σε ολόκληρη την Ευρώπη, προκειμένου να παράγει και να παραδώσει τα ανανεώσιμα καύσιμα και προϊόντα που θα χρειαστούν για την απαλλαγή από τον άνθρακα όλων των μέσων μεταφοράς, της αεροπορίας, της ναυτιλίας, μέρους των οδικών μεταφορών, καθώς και για την απαλλαγή από τον άνθρακα άλλων στρατηγικών βιομηχανικών τομέων, όπως η χημική βιομηχανία, τονίζει η FuelsEurope.
Υπογραμμίζει δε ότι η βιομηχανία παραγωγής καυσίμων της Ε.Ε. παρέχει σήμερα, το 97% της ενέργειας που απαιτείται για τη μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών καθώς και το 50% της πρώτης ύλης που χρησιμοποιεί η χημική βιομηχανία.
«Ο μετασχηματισμός μας είναι καθοριστικός για την απαλλαγή όλων αυτών των τομέων από τις εκπομπές άνθρακα και πρέπει να προσελκύσει την προσοχή των φορέων χάραξης πολιτικής, ώστε να αντιμετωπιστούν όλες οι προκλήσεις που βρίσκονται μπροστά μας, με ένα ειδικό σχέδιο δράσης, παρόμοιο με τα σχέδια δράσης για άλλους στρατηγικούς τομείς που περιλαμβάνονται στο Clean Industrial Deal», προστίθεται στην ανακοίνωση του Συνδέσμου.
Πρόσφατα, οι επικεφαλής των βιομηχανιών παραγωγής καυσίμων κάλεσαν την ΕΕ να αναγνωρίσει τον κλάδο ως βασικό και στρατηγικό τομέα, και να τον συμπεριλάβει στην “Καθαρή Βιομηχανική Συμφωνία” με ένα ειδικό, σαφές, ολοκληρωμένο και εφαρμόσιμο σχέδιο δράσης για τη μετάβασή της.
Η ανακοίνωση της FuelsEurope καταλήγει με την παραίνεση να υπάρξουν περισσότερες εκκλήσεις για την αναγνώριση των ανανεώσιμων καυσίμων, στο πλαίσιο μιας ολιστικής και τεχνολογικά ουδέτερης προσέγγισης, που θα επιτρέπει τη συμβολή των καυσίμων και των προϊόντων χαμηλών εκπομπών άνθρακα και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην απαλλαγή από τον άνθρακα όλων των τομέων των μεταφορών, και της βιομηχανικής αλυσίδας αξίας.