Η εταιρεία ηλεκτρικών φορτηγών Nikola είχε κάποτε μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση και από τη Ford. Μετά, ο ιδρυτής της κατηγορήθηκε για απάτη, ενώ η υπόσχεση του κλάδου των ηλεκτρικών οχημάτων για πιο φιλικές προς το περιβάλλον μεταφορές «σκόνταψε» στο αυξανόμενο κόστος παραγωγής, την επιβράδυνση της ζήτησης και την αλλαγή του πολιτικού σκηνικού. Την Τετάρτη, η Nikola κήρυξε πτώχευση, γράφοντας το τελευταίο, άδοξο κεφάλαιο στην ιστορία μιας εταιρείας που υπήρξε κάποτε η αγαπημένη των επενδυτών

H Nikola ιδρύθηκε από τον Τρέβορ Μίλτον στο υπόγειο του σπιτιού του το 2015. Το 2016 ισχυριζόταν ότι είχε κατασκευάσει ένα πλήρως λειτουργικό ηλεκτρικό φορτηγό υδρογόνου, με αποτέλεσμα να αντλήσει δισεκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση από μεγάλες τράπεζες και βιομηχανίες όπως οι General Motors και Bosch, αλλά και από μικροεπενδυτές.

Καθώς επιχειρήσεις και βιομηχανίες προσπαθούσαν να εμφανιστούν φιλικές προς το περιβάλλον, η Nikola παρουσίαζε τις κυψέλες καύσιμου υδρογόνου σαν μια επανάσταση για τα φορτηγά.

Ετσι, το 2020 η Nikola συγχωνεύθηκε με μια ειδικού σκοπού εταιρεία εξαγορών για να μπει στο χρηματιστήριο, με τον ενθουσιασμό της εποχής για τις πράσινες επενδύσεις να εκτινάσσει την κεφαλαιοποίησή της στα 30 δισ. δολάρια.

Τη χρονιά εκείνη, η Nikola ανακοίνωσε ότι είχε παραγγελίες για 14.000 από τα φορτηγά της. Ομως ήταν κυρίως μη δεσμευτικές παραγγελίες, αφού η εταιρεία απείχε χρόνια από το να μπορεί να κατασκευάσει τόσο πολλά οχήματα.

Τον Σεπτέμβριο του 2020, ο short seller Hindenburg Research δημοσίευσε μια έκθεση στην οποία ισχυριζόταν ότι η Nikola δεν ήταν παρά μια απάτη, καθώς ο Μίλτον υπερέβαλλε σχετικά με τις δυνατότητες και την τεχνολογία της.

Τον ίδιο μήνα ο Μίλτον αποχώρησε από την εταιρεία Nikola, ενώ η μετοχή της βυθίστηκε. Το 2021, ο Μίλτον βρέθηκε αντιμέτωπος με κατηγορίες χρηματιστηριακής απάτης, με αποτέλεσμα να καταδικαστεί σε 4 χρόνια φυλάκιση.

Η Nikola, της οποίας η μετοχή είχε γίνει πια penny stock, χρεοκόπησε την Τετάρτη, ακoλουθώντας και άλλες εταιρείες (βλ. Fisker, Lordstown Motors και Electric Last Mile Solutions) που θέλησαν να αντιγράψουν την επιτυχία της Tesla, αλλά έβαλαν λουκέτο πριν προλάβουν να κάνουν πραγματικότητα το όραμά τους στην ηλεκτροκίνηση.

«Οπως και άλλες εταιρείες στη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων, έχουμε αντιμετωπίσει διάφορους παράγοντες της αγοράς και μακροοικονομικούς παράγοντες που έχουν επηρεάσει την ικανότητά μας να λειτουργούμε», δήλωσε ο Στίβεν Γκίρσκι, διευθύνων σύμβουλος της Nikola. «Δυστυχώς, οι καλύτερες προσπάθειές μας δεν ήταν αρκετές για να ξεπεράσουμε αυτές τις σημαντικές προκλήσεις».

Τον Οκτώβριο, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι είχε κατασκευάσει 235 ηλεκτρικά φορτηγά υδρογόνου από τα τέλη του 2023, όταν ξεκίνησε την παραγωγή. Αναλυτές του κλάδου λένε ότι η πτώχευση της Nikola προκλήθηκε τελικά από την αδυναμία της εταιρείας να μειώσει το κόστος των φορτηγών της και να παράσχει καύσιμα για να τα υποστηρίξει, σημειώνει η Wall Street Journal. Η περιορισμένη διαθεσιμότητα υδρογόνου επιβάρυνε την εταιρεία και ο αρχικός στόχος της για δημιουργία δικτύων σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων δεν υλοποιήθηκε ποτέ.

Σύμφωνα με την αίτηση πτώχευσής της, η εταιρεία έχει χάσει 3,6 δισ. δολάρια σε κεφάλαια επενδυτών από την ίδρυσή της.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr