η επέκταση του δικτύου μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στα λιμάνια, προκειμένου τα πλοία τα οποία ελλιμενίζονται να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ηλεκτρική ενέργεια, το Shore-Side Electricity ή, όπως είναι ευρέως γνωστό, το Cold Ironing. Για τον εξηλεκτρισμό των λιμανιών από υποδομές στη στεριά, όπως σημείωσαν, υπάρχει μία ειδική Επιτροπή μεταξύ των δύο Υπουργείων Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος και Ενέργειας και με τη συμμετοχή της Αρχής και των διαχειριστών του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και του δικτύου διανομής ρεύματος, ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ, που έχει ήδη μελετήσει την πλειονότητα των λιμένων. Σύμφωνα με τα δύο ανώτατα στελέχη της ΡΑΑΕΥ, υπάρχει ένας σχεδιασμός προκειμένου να χρηματοδοτηθούν αυτές οι σημαντικές επενδύσεις.
Σύμφωνα με το “Fitfor 55” το 2030 άλλωστε, πρέπει οι λιμένες να έχουν ηλεκτρική υποδομή ούτως ώστε να μπορούν τα περίφημα pillar, όταν ελλιμενίζονται τα καράβια, να συνδέονται ηλεκτρικά, να κλείνουν τις μηχανές τους και να φορτίζονται. Η ΡΑΑΕΥ έχει προχωρήσει, έχει βρει τον σύμβουλο και έχει καταθέσει μια πρόταση για το πώς θα λειτουργεί η αγορά στο cold Ιroning. Ο σύμβουλος, όπως ειπώθηκε στην Επιτροπή, έχει ολοκληρώσει την έκθεσή του, η οποία θα συζητηθεί με όλους τους συναρμόδιους φορείς, τους εμπλεκόμενους, τους πλοιοκτήτες και με όσους δραστηριοποιούνται στον τομέα της ναυτιλίας.
Σύμφωνα με τη ΡΑΑΕΥ, θα προκριθεί η συζήτηση αυτή ούτως ώστε το μοντέλο για τη λειτουργία της αγοράς του coldironing να τεθεί σύντομα σε δημόσια διαβούλευση. Ωστόσο, ο εξηλεκτρισμός των λιμανιών έχει ακόμη πολύ δρόμο μπροστά του, γιατί ακόμη, όπως ανέφεραν τα στελέχη της Αρχής «δεν έχουμε καταλήξει ποιος θα το αναλάβει τις εγκαταστάσεις στους λιμένες, αν και όπως φαίνεται ότι θα είναι μάλλον ο διαχειριστής του δικτύου διανομής».