Ωστόσο, σύμφωνα με την Elpedison, η ευθύνη για την εφαρμογή των περιορισμών έγχυσης των σταθμών ΑΠΕ δεν θα έπρεπε να ανατίθεται στους ΦοΣΕ, αλλά στους αρμόδιους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς και Διανομής. Όπως επισημαίνει, οι σχετικοί Κανονισμοί της ΕΕ αποδίδουν κεντρικό ρόλο στους αρμόδιους φορείς χωρίς καμία αναφορά στους ΦοΣΕ ΑΠΕ. Η σωρευτική εκπροσώπηση από τους ΦΟΣΕ, αποτελεί δραστηριότητα που συνδυάζει φορτία ή παραγόμενη ενέργεια από περισσότερους του ενός πελάτες, προς πώληση, αγορά ή δημοπρασία σε οποιαδήποτε αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.Κατά συνέπεια, σύμφωνα με την εταιρεία, δεν θα έπρεπε να αναλαμβάνουν ρόλους και ευθύνες που ανήκουν στους Διαχειριστές Συστημάτων.
«Ακόμα και εάν οι υποχρεώσεις αυτές έχουν μεταβατικό χαρακτήρα, οι ΦοΣΕ θα καλούνταν να επενδύσουν σε εξοπλισμό ο οποίος θα καταστεί παρωχημένος μόλις οι Διαχειριστές αναλάβουν τον αντίστοιχο ρόλο. Είναι προφανές ότι το σχετικό κόστος θα επιφέρει αρνητικές συνέπειες στον κλάδο της σωρευτικής εκπροσώπησης», σημειώνει η Elpedison. Σχετικά με τις προβλεπόμενες κυρώσεις, η εταιρεία υπογραμμίζει ότι η πρόβλεψη για την ανάκληση της άδειας λειτουργίας των ΦοΣΕ δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή. «Η επιβολή ασύμμετρης ποινής στους ΦοΣΕ για ρόλο που δεν εντάσσεται στο πεδίο δραστηριότητάς τους, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο, είναι αδικαιολόγητη και λανθασμένη», σημειώνεται.
Επίσης και η ΕΛΕΤΑΕΝ εκφράζει τις επιφυλάξεις της αναφορικά με την πρόβλεψη για εκχώρηση στους ΦΟΣΕ της αρμοδιότητας να εκτελούν περιορισμούς έγχυσης. «Το θέμα αυτό θα πρέπει να αναλυθεί σε πολύ μεγαλύτερο βάθος και λεπτομέρεια. Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε ότι δεν είναι δυνατόν οι ΦΟΣΕ να εκτελούν περιορισμούς έγχυσης που σχετίζονται με ανακατανομή και γι’ αυτό (αν δεν σβηστεί όλη η αναφορά) θα πρέπει κατ’ ελάχιστον να σβηστεί η αναφορά σε ανακατανομή», αναφέρει.
Σχετικά με τησυμπερίληψη της γνώμης της ΡΑΑΕΥ στην επιβολή μεγίστου ορίου περιορισμών έγχυσης για λόγους τοπικής συμφόρησης (congestion), η ΕΛΕΤΑΕΝ τη θεωρεί θετική. Τονίζει όμως ότι οι αναφερόμενες στην ίδια παράγραφο «ειδικές κατηγορίες έργων ΑΠΕ» πρέπει να προσδιοριστούν πιο ρητά και να είναι σε συμφωνία με την αντίστοιχη ευρωπαϊκή νομοθεσία. «Η διαιώνιση της συγκεκριμένης εκκρεμότητας δεν επιλύει κανένα πρόβλημα, αλλά αντιθέτως μεταθέτει το πρόβλημα σε επίπεδο υπουργού άνευ λόγου εφόσον η προαναφερόμενη ευρωπαϊκή νομοθεσία έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα για κάθε κράτος μέλος», τονίζει η ΕΛΕΤΑΕΝ.
Παράλληλα,επισημαίνεται από την Ένωση ότι οι περιορισμοί έγχυσης «για λόγους τοπικής συμφόρησης» (congestion) είναι μία από τις χαρακτηριστικές περιπτώσεις που ο Κανονισμός 2019/943 προβλέπει αποζημιώσεις για τους παραγωγούς που υπόκεινται στις σχετικές περικοπές. Το σχέδιο νόμου, όπως τονίζει η ΕΛΕΤΑΕΝ, όχι απλά δεν έχει σχετικές προβλέψεις αποζημίωσης, ως όφειλε, αλλά αντιθέτως «εισάγει νέο άρθρο 10Γ στον Ν.4951/2022 με το οποίο απαλλάσσει από κάθε ευθύνη τους Διαχειριστές – οριζόντια και αδιάκριτα – για κάθε ενέργειά τους που σχετίζεται με περικοπές έγχυσης και απορρόφησης ηλεκτρικής ενέργειας».
Ακόμη, η ΕΛΕΤΑΕΝ θεωρεί ότι «σε μία τόσο ρυθμισμένη αγορά όπως είναι αυτή της ηλεκτρικής ενέργειας, οι πάντες οφείλουν να κρίνονται και να φέρουν την ευθύνη των πράξεών τους». Σύμφωνα με την Ένωση, εάν η Πολιτεία θέλει να προστατέψει τους Διαχειριστές από νομικές διεκδικήσεις αποζημιώσεων, «ο μόνος ορθός τρόπος είναι να ολοκληρώσει το πολυαναμενόμενο ρυθμιστικό πλαίσιο και να θεσμοθετήσει έναν συγκεκριμένο μηχανισμό αποζημιώσεων των παραγωγών στις περιπτώσεις που βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας το δικαιούνται».
Θετική θεωρεί η ΕΛΕΤΑΕΝ την πρόβλεψη του σχεδίου νόμου ως προς τη δυνατότητα ευέλικτων συμβάσεων σύνδεσης. «Οφείλει όμως να προστεθεί πρόβλεψη ώστε οι Διαχειριστές, παράλληλα με τη χορήγηση των ευέλικτων όρων, να ενημερώνουν τον παραγωγό για τον μελλοντικό προγραμματισμό τους για άρση των σχετικών περιορισμών (ή όχι) ώστε να του παρέχουν ικανή πληροφορία για να κάνει τον προγραμματισμό της δικής τους επένδυσης», σημειώνει.
Ωστόσο, η ΕΛΕΤΑΕΝ διαφωνεί ως προς την πρόβλεψε ότι «μέχρι την θέσπιση πλαισίου για την σύναψη ευέλικτων συμβάσεων σύνδεσης … οι αρμόδιοι Διαχειριστές συνεχίζουν την χορήγηση προσφορών σύνδεσης … ανεξαρτήτως την ύπαρξης διαθέσιμου περιθωρίου απορρόφησης ισχύος». Κάτι τέτοιο, σύμφωνα με την Ένωση θα δημιουργήσει τετελεσμένα αλλά και «ένα εσφαλμένο αίσθημα χαλάρωσης στην Πολιτεία για την έγκαιρη θέσπιση ενός ορθού πλαισίου ευέλικτων συμβάσεων σύνδεσης».
Σχετικά με τις εισαγόμενες διατάξεις που προβλέπουν ποινές για τις περιπτώσεις μη συμμόρφωσης των παραγωγών με τις απαιτήσεις εγκατάστασης συστημάτων τηλεποπτείας και τηλεδιαχείρισης των σταθμών ΑΠΕ, η ΕΛΕΤΑΕΝ θεωρεί ότι θα πρέπει να υπάρξουν ανάλογες ποινές για τον Διαχειριστή που δεν είναι έτοιμος να υποδεχτούν τα συστήματα και να τα διαχειριστεί, ήτοι τον ΔΕΔΔΗΕ «που τουλάχιστον μέχρι πρόσφατα ήταν ανέτοιμος και καλείται να συνδέσει ένα τεράστιο όγκο έργων μικρής και μεσαίας κλίμακας», αναφέρει η ΕΛΕΤΑΕΝ.
Σχετικά με την πρόβλεψη του νομοθέτη, τα έσοδα από τις ποινές να πηγαίνουν στον υπολογαριασμό ενισχύσεων του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) η Ένωση θεωρεί ότι «θα πρέπει να εξεταστεί πλέον η ανάγκη δημιουργίας ενός ειδικού λογαριασμού αποζημιώσεων των παραγωγών ΑΠΕ λόγω περικοπών που δικαιούνται αποζημίωσης».