Τα κόμματα της αντιπολίτευσης καθίζουν για δεύτερη φορά σε ένα χρόνο, την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη στο κοινοβουλευτικό «σκαμνί», με αφορμή την πρόταση δυσπιστίας για το φερόμενο σκάνδαλο της συγκάλυψης των ευθυνών της που αφορούν στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών. Δεν θα σχολιάσουμε, ως energia.gr, εάν το σκεπτικό πίσω από τις πρωτοβουλίες της αντιπολίτευσης είναι εύλογο ή όχι. Αυτό θα κριθεί εν καιρώ από τους ψηφοφόρους, στις επόμενες βουλευτικές εκλογές. Βέβαια, θεωρούμε άξιο να σημειωθεί ότι πρόκειται για μεγάλη ειρωνεία μια κυβέρνηση

να φθάνει να κινδυνεύει να απωλέσει την εξουσία, εξαιτίας ενός πρωτοφανούς συμβάντος στον σιδηρόδρομο, τον οποίο τόσο αυτή όσο και οι προηγούμενες έχουν διαγράψει προ πολλού από τον κατάλογο των προτεραιοτήτων τους, για να το γράψουμε ήπια.

Είναι, δηλαδή, κάπως σαν το τρένο να παίρνει μια είδους «εκδίκηση» από όλους όσοι τον ξέχασαν χάρη των πιο προσοδοφόρων οδικών μεταφορών.

Πώς περιγράφει το πρόβλημα το γνωστό πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΜ στο οποίο έκανε χθες αναφορά ο πρωθυπουργός στην Βουλή; «Οι χρόνιες ελλείψεις των σιδηροδρόμων που συνέβαλαν στο μοιραίο…». Ο κ. Μητσοτάκης ομολόγησε «εκών άκων», ότι δεν είναι κολακευτικό για την κυβέρνηση όλο αυτό με τα Τέμπη και είπε, εν πολλοίς την αλήθεια.

Αλλά δεν είναι τα Τέμπη και η διασύνδεσή τους με μια εθνική τραγωδία η ουσία της τοποθέτησης του energia.gr αυτό το πρωινό. Εκτός από την «καυτή πατάτα» που κρατά αυτές τις ημέρες στα χέρια του ο κ. Μητσοτάκης, την πολιτική ατζέντα καθορίζει και η “ακρίβεια”.

Η κυβέρνηση προσπαθεί μέσα από "αλχημείες" και επεμβάσεις στην αγορά λιανικής, να συγκρατήσει το πολύπλοκο θηρίο που καλπάζει στα ράφια των σούπερ μάρκετ και εκτοξεύει το κόστος των υπηρεσιών.

Πάρετε για παράδειγμα τα τιμολόγια της ηλεκτρικής ενέργειας, όπου γνωρίζουμε ότι πάνω από το 30% του λογαριασμού που καλείται να πληρώσει ο καταναλωτής είναι, στην πραγματικότητα χρεώσεις υπέρ τρίτων που δεν αφορούν στην προμήθεια του ρεύματος.

Πρόσφατα, η Κομισιόν κάλεσε τις χώρες-μέλη της Ε.Ε. να μειώσουν τους φόρους και τα τέλη που χρεώνουν στους λογαριασμούς του ηλεκτρισμού, με στόχο να μειωθεί το ενεργειακό κόστος για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.

Αυτή η συζήτηση έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια στη χώρα μας, αλλά ουδέποτε έστερξε μια κυβέρνηση, ανεξαρτήτως ιδεολογικού χρώματος, να την μετουσιώσει σε απτές πράξεις πολιτικής.  

Σε αυτό το «τσουβάλι» θα βάλουμε, ως portal, και το έτερο μείζον ζήτημα που απασχολεί την τσέπη των καταναλωτών.

Τις τιμές των υγρών καυσίμων.

Θυμάστε ελπίζουμε, τα δεκάδες άρθρα και σχόλια που έχουμε αναρτήσει στο energia.gr για ένα πρόβλημα για το οποίο θα έπρεπε, ενδεχομένως, οι πολίτες και οι πολιτικές παρατάξεις που υποστηρίζουν, να διαμαρτύρονται συνεχώς και καθολικώς.

Και τούτο επειδή, είτε το θέλουμε είτε όχι, η ακρίβεια στην αντλία είναι, επί της ουσίας, ένα θεσμοθετημένο σκάνδαλο.

Στις 26 Ιουλίου του 2024, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης των 95 οκτανίων στα πρατήρια της Νομαρχίας Αθηνών, που λαμβάνουμε ως σημείο αναφοράς, ήταν 1,847 ευρώ το λίτρο.

Ένα μήνα αργότερα, στις 30 Αυγούστου 2024 η μέση τιμή της 95αρας στην ίδια ζώνη ενδιαφέροντος ήταν 1,769 ευρώ το λίτρο.       

Στις 27 Σεπτεμβρίου του περασμένου έτους, ο εποχούμενος στην Αθήνα αγόραζε τη βενζίνη προς 1,716 ευρώ το λίτρο.

Σήμερα, 6 Μαρτίου 2025, η μέση τιμή στην αντλία της Νομαρχίας Αθηνών είναι 1,763 ευρώ το λίτρο.     

Για να δούμε όμως, πόσο κόστιζε το βαρέλι του Brent σε αυτές τις τρείς ημερομηνίες για να μπορέσουμε να συγκρίνουμε την εικόνα της αγοράς λιανικής υγρών καυσίμων το τελευταίο εννεάμηνο, και να αποκαθηλώσουμε τις θεωρίες που διακινούν οι εταιρείες πετρελαιοειδών οι οποίες διακινούν τις βενζίνες και τα πετρέλαια, δηλαδή, ότι οι υψηλές τιμές στην ελληνική αντλία δεν συνδέονται με τις διακυμάνσεις των διεθνών τιμών του πετρελαίου, αλλά σχετίζονται με «άλλες παραμέτρους».

(Αναγνωρίζουμε την μόνιμη επήρεια του υψηλού ειδικού φόρου κατανάλωσης -0,53 σεντς του ευρώ ανά λίτρο στην Ε.Ε. και 0,70 σεντς ανά λίτρο στην Ελλάδα- τον υψηλό ΦΠΑ και την αισχροκέρδεια που τείνει να προσλάβει χαρακτηριστικά θεσμού που, συγκεντρωτικά επιβαρύνουν την τελική τιμή στην αντλία με ένα ευρώ ανά λίτρο!)

Συνάρτηση τιμών βενζίνης με τιμές του Brent

Στο τέλος Ιουλίου 2024, η τιμή του Brent, που λαμβάνουμε ως διεθνές σημείο αναφοράς, ήταν 80,28 δολάρια το βαρέλι.

Στο τέλος Αυγούστου 2024, το Brent είχε υποχωρήσει στα 76,93 δολάρια το βαρέλι.

Στο τέλος Σεπτεμβρίου 2024, το Brent ήταν 71,54 δολάρια το βαρέλι.

Σήμερα, ξημερώματα Πέμπτης 6 Μαρτίου, η τιμή του διεθνούς benchmark κινείται στα 69,75 δολάρια το βαρέλι.

Μαθηματικά γνωρίζετε, μπορείτε να κάνετε τις συγκρίσεις!

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr