Πολωνοί Ερευνητές: Οι Παρεμβολές στο GPS είναι από Πλοία του Ρωσικού «Σκιώδους» Στόλου στη Βαλτική

Πολωνοί Ερευνητές: Οι Παρεμβολές στο GPS είναι από Πλοία του Ρωσικού «Σκιώδους» Στόλου στη Βαλτική
energia.gr
Παρ, 7 Μαρτίου 2025 - 09:07

Μια ενδιαφέρουσα μελέτη που διεξήχθη από Πολωνούς ερευνητές του GNSS* έδειξε ότι η παρεμβολές στο GPS που παρατηρήθηκε πρόσφατα στη Βαλτική παρουσιάζει δυνατότητες πέρα ​​από την εμπορική χρήση και φαίνεται να προέρχεται από πλοία σε κίνηση - όχι από σταθερή χερσαία πηγή στο Καλίνινγκραντ, όπως εικάζουν ορισμένοι αναλυτές. Εάν είναι ακριβής, η προφανής

 ανακάλυψη ισχυρών πομπών που τοποθετούνται σε πλοίο θα βοηθούσε στην εξήγηση του μεταβαλλόμενου μοτίβου της διακοπής του GPS στην περιοχή. Θα ευθυγραμμιστεί επίσης με προηγούμενες αναφορές για ραδιοεξοπλισμό υψηλής ισχύος που τοποθετείται σε σκάφη του ρωσικού «σκιώδους στόλου». 

Η μελέτη παρακολούθησε τη διακοπή του GPS στο επίπεδο του εδάφους με έναν αισθητήρα που εγκαταστάθηκε στο Ναυτικό Πανεπιστήμιο Gdynia, 75 μίλια ανατολικά του κεντρικού Καλίνινγκραντ. Τοποθετήθηκε αρκετά ψηλά για ραδιοφωνικό ορίζοντα οπτικής επαφής περίπου 20 ναυτικών μιλίων από την ακτή (ανάλογα με το ύψος της κεραίας του πομπού). Αυτό είναι αρκετό για να φτάσει στον κόλπο του Γκντανσκ, αλλά όχι αρκετά μακριά για να καλύψει τις κύριες θαλάσσιες οδούς ανατολής-δυτικής της κεντρικής Βαλτικής, όπου πραγματοποιείται η συντριπτική πλειοψηφία της κυκλοφορίας της περιοχής. 

Σε μια χρονική περίοδο έξι μηνών που αρχίζει από τον Ιούνιο του 2024, ο αισθητήρας ανέλαβε 84 ώρες παρεμβολής GNSS, συμπεριλαμβανομένων 29 ωρών μόνο τον Οκτώβριο. Τα γεγονότα διήρκησαν έως και επτά ώρες τη φορά και προκάλεσαν σφάλματα οριζόντιας τοποθέτησης έως και 100 πόδια - αρκετά για να επηρεάσουν την πλοήγηση σε περιορισμένες πλωτές οδούς. 

Η παρεμβολή πολλαπλών αστερισμών (GPS, GLONASS, BeiDou και Galileo) παρατηρήθηκε μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2024. το μοτίβο άλλαξε σε πολυτονική παρεμβολή από τον Οκτώβριο και μετά. Αυτή η παρεμβολή «πιθανότατα προήλθε από μια κινητή θαλάσσια πηγή, δεδομένης της περιοδικής εμφάνισης και των μοτίβων κινήσεών της», έγραψαν οι ερευνητές. 

Η διαταραχή στο επίπεδο του εδάφους επηρεάζει τα θαλάσσια συμφέροντα και δεν συσχετίστηκε με παρατηρήσεις διακοπής του συστήματος πλοήγησης αεροσκαφών ADS-B σε υψηλότερο ύψος. Δεδομένου ότι τα συμβάντα GNSS σε επίπεδο εδάφους δεν ανιχνεύονται από την αερομεταφερόμενη παρακολούθηση ADS-B, η ομάδα ζήτησε τη δημιουργία ενός επίγειου δικτύου αισθητήρων για διακοπή του GNSS με δυνατότητες γεωεντοπισμού, το οποίο θα χρησιμοποιείται για τον εντοπισμό των παραβατικών σκαφών και την ταυτοποίησή τους για πιθανές ενέργειες επιβολής. 

"Η παρεμβολή... εμφάνισε αξιοσημείωτες διακυμάνσεις στα επίπεδα ισχύος, υποδηλώνοντας ότι η πηγή εμπλοκής βρισκόταν σε κίνηση. Δεδομένου του ραδιοορίζοντα του συστήματος, ο οποίος καλύπτει κυρίως ένα τμήμα της Βαλτικής Θάλασσας και υποθέτοντας ότι η πηγή παρεμβολής δεν βρισκόταν εντός των συνόρων της Πολωνίας, η πιο εύλογη εξήγηση είναι ότι το σκάφος εμπλοκής προήλθε από διεθνή."

 

*Το παγκόσμιο δορυφορικό σύστημα πλοήγησης (GNSS)

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr