Με περισσότερους από 300 συμμετέχοντες και περισσότερους από 40 ομιλητές υψηλού επιπέδου, φέτος επικεντρωθήκαμε στο πώς να αξιοποιήσουμε στο έπακρο τη χωρητικότητα των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων για να καλύψουμε τις ανάγκες ευελιξίας της Ευρώπης, με μια ειδική έκθεση που έγινε σε συνεργασία με την EY.
Επίσης, ήρθε σε μια πολύ επίκαιρη στιγμή. Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, την Τρίτη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε ένα σχέδιο βιομηχανικής δράσης για τον ευρωπαϊκό τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, το οποίο περιελάμβανε μια σειρά δράσεων για να συμβάλει στη δημιουργία ενός ισχυρού, ανταγωνιστικού και βιώσιμου τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της απεξάρτησης της Ευρώπης από τις ανθρακούχες εκπομπές στον τομέα των μεταφορών μέσω της ηλεκτροκίνησης. Μετά από μια μικρή επιβράδυνση το 2024, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων πρόκειται να αυξηθούν και πάλι: προβλέπεται ότι μέχρι το 2030, το 15% των οχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους θα είναι ηλεκτρικά. Η πρόκληση, επομένως, θα είναι να υποστηριχθεί η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία στο ταξίδι της προς την ηλεκτροκίνηση εν μέσω αυξανόμενου παγκόσμιου ανταγωνισμού και να ενσωματωθούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απρόσκοπτα σε ένα μεταβαλλόμενο ενεργειακό σύστημα, με οφέλη τόσο για το δίκτυο όσο και για τους καταναλωτές.
Στο Friday Feature αυτής της εβδομάδας, ας κάνουμε μια βαθιά εμβάθυνση στις κύριες ιδέες της έκθεσης και ας δώσουμε μια επισκόπηση των βασικών στιγμών της εκδήλωσης για όσους μπόρεσαν να συμμετάσχουν.
Απελευθέρωση του δυναμικού ευελιξίας των EVs
Με το σχέδιο REPowerEU, η Ευρώπη στοχεύει να επιτύχει μερίδιο 72% των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην ηλεκτροπαραγωγή της έως το 2030. Όπως δείξαμε στη μελέτη μας Grids for Speed πέρυσι, αυτό σημαίνει ότι περίπου το 70% της μελλοντικής παραγωγής από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και της αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας θα είναι απευθείας συνδεδεμένα με το δίκτυο διανομής.
Μια τόσο σημαντική στροφή θα απαιτήσει μεγαλύτερη ευελιξία - και σε αυτό το σημείο έρχεται η νέα μας έκθεση EVision.
Καθώς οι πωλήσεις EVs πρόκειται να αυξηθούν, η λύση στις προκλήσεις ευελιξίας της Ευρώπης θα μπορούσε να βρίσκεται μία θέση στάθμευσης μακριά: με βάση τις τρέχουσες εκτιμήσεις για την υιοθέτηση EVs, μέχρι το 2030 θα υπάρχουν περίπου 114 τεραβατώρες (TWh) χωρητικότητας μπαταριών διαθέσιμες για σκοπούς δικτύου - αρκετές για να τροφοδοτούν 30 εκατομμύρια σπίτια κάθε χρόνο. Αυτό θα μπορούσε να διαδραματίσει τεράστιο ρόλο στην αποφυγή της περικοπής των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε περιόδους πλεονάζουσας προσφοράς, εάν οι οδηγοί είναι σε θέση να αποθηκεύουν ηλεκτρική ενέργεια στα ηλεκτρικά τους οχήματα κατά τις ώρες αιχμής της παραγωγής.
Αυτό είναι σπουδαίο νέο για τους διαχειριστές συστημάτων διανομής (DSO), οι οποίοι θα έχουν στη διάθεσή τους περισσότερα περιουσιακά στοιχεία ευελιξίας για την υποστήριξη του δικτύου - αλλά η μεγαλύτερη διαπίστωση της έκθεσης είναι ότι οι πελάτες θα συμβάλουν μέσω της έξυπνης φόρτισης. Συγκεκριμένα, χάρη στη μονόδρομη έξυπνη φόρτιση (V1G) και την αμφίδρομη έξυπνη φόρτιση, ιδίως την έξυπνη φόρτιση από το όχημα στο δίκτυο (V2G), μπορούμε να ξεκλειδώσουμε αυτή την ικανότητα ευελιξίας, επιτρέποντας στους οδηγούς να φορτίζουν κατά τη διάρκεια περιόδων πλεονάζουσας προσφοράς και να επανεισάγουν την ηλεκτρική ενέργεια πίσω στο δίκτυο σε περιόδους υψηλής ζήτησης.
Ένα τέτοιο ολοκληρωμένο σύστημα θα δημιουργούσε μεγάλη εξοικονόμηση για τους καταναλωτές. Αναμφίβολα, το υψηλό κόστος ενός EV σε σύγκριση με ένα όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) αποτελεί ένα από τα κύρια εμπόδια για την υιοθέτηση της ηλεκτρονικής κινητικότητας. Ωστόσο, η έκθεση δείχνει ότι με την αξιοποίηση τόσο του V1G όσο και του V2G για υπηρεσίες ευελιξίας, οι καταναλωτές μπορούν να εξοικονομήσουν από 450 έως 2.900 ευρώ στο ετήσιο συνολικό κόστος ιδιοκτησίας (TCO) ανάλογα με την αγορά - καθιστώντας μια σταθερή επιχειρηματική υπόθεση για την ηλεκτροκίνηση των μεταφορών.
Μαθήματα από τη Νορβηγία
Λέγεται συχνά ότι αν θέλετε να γίνετε σπουδαίοι σε οτιδήποτε, πρέπει να μάθετε από τους καλύτερους. Όσον αφορά τη μετάβαση στην ηλεκτρική κινητικότητα, η Ευρώπη διαθέτει έναν κορυφαίο παίκτη: Τη Νορβηγία. Με σχεδόν το 90% των νέων επιβατικών αυτοκινήτων της που θα πωληθούν το 2024 να είναι ηλεκτροκίνητα και πάνω από το 28% του σημερινού στόλου επιβατικών αυτοκινήτων να είναι πλήρως ηλεκτρικά, η χώρα είναι μάρτυρας της ταχύτερης μετάβασης στον κόσμο στις οδικές μεταφορές μηδενικών εκπομπών.
Γι' αυτό καλέσαμε τον υπουργό Μεταφορών της Νορβηγίας Jon-Ivar Nygård να δώσει το έναυσμα για το EVision και να μοιραστεί τη μυστική συνταγή για την ηλεκτροκίνηση της κινητικότητας.
Εν ολίγοις, η επιτυχία της ηλεκτρονικής κινητικότητας στη Νορβηγία μπορεί να εξηγηθεί από συγκεκριμένα κίνητρα που θεσπίστηκαν τα τελευταία χρόνια, υποστηριζόμενα από την πολιτική βούληση να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030. Αυτό περιελάμβανε φορολογικά κίνητρα και κίνητρα για τους χρήστες, όπως απαλλαγές από τον φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) και το τέλος ταξινόμησης, μειωμένα διόδια, πρόσβαση σε λεωφορειολωρίδες σε ορισμένες πόλεις, καθώς και υποστήριξη σε δημόσιες επενδύσεις από τον κυβερνητικό οργανισμό Enova SF .
Η επιτυχία της Νορβηγίας δείχνει πώς τα σωστά κίνητρα συμβάλλουν στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Συνάντηση του τομέα της ενέργειας και της αυτοκινητοβιομηχανίας
Ακολούθησε συζήτηση στο τζάκι μεταξύ του Προέδρου της Eurelectric και Διευθύνοντος Συμβούλου της E.ON Leo Birnbaum , και του Christian Levin, Προέδρου του Συμβουλίου Επαγγελματικών Οχημάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) και Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου Scania.
Σε μια ανοιχτή συζήτηση, συζήτησαν τις κύριες κοινές προκλήσεις των τομέων των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων (HDV) και της ηλεκτρικής ενέργειας και συμφώνησαν και οι δύο στην ανάγκη ενίσχυσης του δικτύου προκειμένου να διευκολυνθεί ομαλότερα ο αυξανόμενος αριθμός σημείων φόρτισης που απαιτούνται.
Ένα σχέδιο βιομηχανικής δράσης για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας
Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, ενώ οι συζητήσεις για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης ξεκίνησαν στο Autoworld, ο Επίτροπος της ΕΕ για τις βιώσιμες μεταφορές και τον τουρισμό, Απόστολος Τζιτζικώστας , παρουσίασε το βιομηχανικό σχέδιο δράσης για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας - και τη δεύτερη ημέρα της EVision το παρουσίασε για πρώτη φορά εκτός του Berlaymont. Για όσους δεν ήταν εκεί, ο Επίτροπος έδειξε την ευγένειά του και τη νοοτροπία του «ας πάμε στη δουλειά» όταν έβγαλε τη γραβάτα του για να κάνει τον Βρετανό συντονιστή, Roger Atkins , να αισθανθεί πιο άνετα.
Το σχέδιο αποσκοπεί στη στήριξη του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας κατά τη μετάβασή του στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και καθορίζει εμβληματικές πρωτοβουλίες σε πέντε βασικούς τομείς:
- Καινοτομία και ψηφιοποίηση
- Καθαρή κινητικότητα
- Ανταγωνισμός και ανθεκτικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού
- Δεξιότητες
- Δημιουργία ισότιμων όρων ανταγωνισμού
Η ημέρα συνεχίστηκε με μια ειδική συνεδρία για τα ηλεκτρικά βαρέα φορτηγά οχήματα, μια βαθιά εμβάθυνση στην τρέχουσα κατάσταση των υποδομών της Ευρώπης όσον αφορά την έξυπνη φόρτιση και το V2G και μια συζήτηση για τη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης στην αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων. Την τελευταία αυτή συνεδρίαση άνοιξε ο ευρωβουλευτής , Thomas Pellerin-Carlin από την Ομάδα των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο , ο οποίος τόνισε την ανάγκη να επαναπροσδιοριστεί πρόσφατα η συζήτηση για την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης γύρω από τον μέσο όρο και τους πιο ευάλωτους πολίτες, καθώς και να δοθεί προτεραιότητα στη ρυθμιστική σταθερότητα, στην επένδυση σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού και στο να γίνουν τα αυτοκίνητα και πάλι προσιτά.