Άγνωστη παραμένει μέχρι αυτή τη στιγμή η αιτία επιστροφής των δύο ιταλικών ερευνητικών πλοίων για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου, στην Ιταλία. Έδεσε στην Ιταλία το πρωί του Σαββάτου (08/3) το ιταλικό ερευνητικό «Ievoli Relume», γεννώντας πολλά ερωτήματα για το τι συμβαίνει γύρο από τις εν λόγω έρευνες.

Την ίδια στιγμή πληροφορίες θέλουν το Υπουργείο Εξωτερικών να είναι αυτό το οποίο «φρέναρε» τις έρευνες στον βυθό μιας και εμπίπτουν στην αποκλειστική αρμοδιότητα του.

Πάντως διπλωματικές πηγές ανέφεραν προ ημερών ότι ο Υπουργός Εξωτερικών έθεσε το θέμα στον Τούρκο ομόλογό του Χακάν Φιντάν κατά την σύντομη συνάντησή του στη Ντόχα υπογραμμίζοντας ότι το Διεθνές Δίκαιο είναι σαφές και δεν χωρεί παρερμηνείας προστατεύοντας με απόλυτη σαφήνεια τέτοιες δραστηριότητες.

Πολλώ δε μάλλον για ένα έργο ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος με την στήριξη και της Γαλλίας.

Στις διαρροές περί «παγώματος» των ερευνών για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου αναφέρθηκε από το βήμα της Βουλής και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης λίγο πριν ξεκινήσει η ψηφοφορία για την πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης, ο οποίος επικαλέστηκε την ανακοίνωση της εταιρίας.

Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά, «Ένα σύνθετο project η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας και Κύπρου, με πολλές παραμέτρους και οικονομικές και γεωπολιτικές. Το project, όμως, αυτό είναι η βούλησή μας να συνεχιστεί».

Η Nexans προχώρησε σε διάψευση των πληροφοριών ότι ανεστάλησαν οι πληρωμές για την κατασκευή του καλωδίου για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου.

Παράλληλα «είδε» την μετοχή της να καταρρέει στο χρηματιστήριο του Παρισιού κατά -6,28%.

Ειδικότερα στην ανακοίνωση αναφέρει ότι «Σε απάντηση πρόσφατων δημοσιευμάτων στα μέσα ενημέρωσης σχετικά με το έργο Great Sea Interconnector, η Nexans ανακοινώνει ότι οι ισχυρισμοί αυτοί δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματική κατάσταση του έργου ή τις τρέχουσες σχέσεις με τον πελάτη. Η Nexans έχει λάβει, από την έναρξη του έργου Great Sea Interconnector, σημαντικές πληρωμές που επέτρεψαν τη συνέχιση της κατασκευής του καλωδίου Great Sea Interconnector.

Η Nexans σκοπεύει να συνεχίσει να εκτελεί τις συμβατικές υποχρεώσεις του έργου Great Sea Interconnector και να λαμβάνει τις αντίστοιχες πληρωμές σύμφωνα με τη σύμβαση και τις πιο πρόσφατες συζητήσεις με τον πελάτη» και καταλήγει υπογραμμίζοντας ότι «Επαναβεβαιώνουμε την αφοσίωσή μας στην επιτυχή ολοκλήρωση αυτού του στρατηγικού έργου υποδομής, το οποίο είναι απαραίτητο για την περιφερειακή ενεργειακή ασφάλεια και την ενσωμάτωση βιώσιμων πηγών ενέργειας».

Παρά την όποια αισιοδοξία γύρο από το έργο, λόγο σε όλο αυτό έχει φυσικά και η Κύπρος.

Σύμφωνα με κυπριακά ΜΜΕ, ο υπουργός Ενέργειας της Κύπρου, Γιώργος Παπαναστασίου εμφανίζεται περισσότερο αισιόδοξος για την υλοποίηση του έργου, όμως την ίδια στιγμή πηγές στη Λευκωσία αναφέρουν ότι ο υπουργός Οικονομικών της Κύπρου, Μάκης Κεραυνός, εξακολουθεί να ανησυχεί για τη σημαντική οικονομική έκθεση της χώρας και τους αυξανόμενους γεωπολιτικούς κινδύνους που συνδέονται με το έργο.

Την ώρα λοιπόν που δεν υπάρχει σαφής εικόνα για τις διαθέσεις της Μεγαλονήσου για το συγκεκριμένο έργο μετά φυσικά από πολλές συζητήσεις μεταξύ των δύο χωρών -ακόμα και απουσίας του Νίκου Χριστοδουλίδη- εκτιμάται πως η ηλεκτρική διασύνδεση θα βρεθεί ψηλά στην ατζέντα στη συνάντηση που ξεκίνησε στις 12:00 στο Μέγαρο Μαξίμου μεταξύ Κυριάκου Μητσοτάκη και Νίκου Χριστοδουλίδη.

Το γεωπολιτικό ρίσκο υλοποίησης του έργου επιβεβαίωσε, αρχικά, η κίνηση της Άγκυρας να δημιουργήσει σκηνικό έντασης μεταξύ Κάσου – Καρπάθου, όταν τον Ιούλιο του 2024 το ιταλικό ερευνητικό «Ievoli Relume» διεξήγαγε έρευνες με την Τουρκία να παρακολουθεί μέσω πέντε τουρκικών φρεγατών στην περιοχή φυσικά ακυρώνοντας την οριοθετημένη Ελληνική ΑΟΖ βάσει της Ελληνοαι-γυπτιακής Συμφωνίας επικαλούμενη το παράνομο Τουρκο-λυβικό Μνημόνιο με τις δύο χώρες ν α προλαβαίνουν την ένταση κυριολεκτικά στο παρά… πέντε.

Την ίδια στιγμή πηγές του τουρκικού ΥΠΑΜ ανέφεραν ότι η Αθήνα αναγνώρισε ότι η θαλάσσια περιοχή γύρω από την Κάσο ανήκει στην τουρκική υφαλοκρηπίδα και ζήτησε άδεια από την Άγκυρα για τις εργασίες και ευχαρίστησε τις ελληνικές και ιταλικές αρχές για τη συνεργασία τους και τον σεβασμό της δικαιοδοσίας (της Τουρκίας) στη θαλάσσια ζώνη της». Κάτι που προκάλεσε την άμεση αντίδραση της Ελλάδας με  πηγές του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας να τονίζουν πως «Ουδείς «σεβασμός» επεδείχθη ή θα επιδειχθεί στο μέλλον από τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις σε παράνομες ενέργειες της Τουρκίας.

Τη φωτιά έσπευσε να σβήσει από το βήμα της Βουλής -και- ο Υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης τονίζοντας ότι «δεν υπήρξε καμία απολύτως υποχώρηση. Ουδέποτε ζητήθηκε άδεια, ουδέποτε θα ήταν δυνατόν να ζητηθεί άδεια, ουδέποτε υπήρξε καμία αναγνώριση κυριαρχικών δικαιωμάτων της Τουρκίας στην περιοχή της Κάσου και ούτε θα ήταν ποτέ αυτό δυνατόν. Συνεχίζουμε σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας την ενεργειακή διασφάλιση και αυτονομία της χώρας».

Έκανε μάλιστα λόγο για παραπληροφόρηση σχετικά με το επεισόδιο στην Κάσο, σημειώνοντας πως «το πρόγραμμα έρευνας του ιταλικού πλοίου ολοκληρώθηκε απολύτως».

Με απλά λόγια, λειτούργησαν οι δίαυλοι επικοινωνίας μεταξύ των δύο χωρών.

Τέσσερις εβδομάδες μετά η Άγκυρα προχώρησε σε νέα προκλητική κίνηση, στέλνοντας στην περιοχή τη τουρκική φρεγάτα «F 493 TCG Gelibolu», αλλά αυτή τη φορά ήταν σε μεγαλύτερη απόσταση από την προηγούμενη φορά με πηγές του Πολεμικού Ναυτικού να επιμένουν ότι το τουρκικό πλοίο βρισκόταν εντός της ανακηρυγμένης ελληνικής ΑΟΖ.

Το τουρκικό πλοίο αποχώρησε, ενώ το ερευνητικό ιταλικό σκάφος παρέμεινε στην περιοχή.

Λίγο πριν αποχωρήσουν τα δύο ερευνητικά για την Ιταλία, αρχές Φεβρουαρίου η γείτονος έδωσε ξανά το «παρών», καθώς τουρκική κορβέτα επέβλεπε διακριτικά τις εργασίες που και από το δεύτερο ιταλικό ερευνητικό «NG WORKER», έπειτα από ελληνική Navtex, η οποία έπλεε σε διεθνή ύδατα περίπου 20 νμ από το σημείο, ενώ το «NG WORKER» έπλεε σε διεθνή ύδατα (6,5 – 7 νμ).

Θα μπορούσαν να γραφτούν στα «πρακτικά» πάντως και οι παραβιάσεις τουρκικών κατασκοπευτικών στον εθνικό εναέριο χώρο της Ελλάδας, οι οποίες σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, δεν θεωρούνται καθόλου τυχαίες μιας και ξεκίνησαν να εμφανίζονται κυρίως την περίοδο όπου τα ερευνητικά διεξήγαγαν τις έρευνες στην συγκεκριμένη περιοχή, με το Πεντάγωνο να τις παρακολουθεί στενά…

 

Πηγή: Ναυτεμπορική

 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr