Υπενθυμίζεται ότι το 2024 η επιβατική κίνηση κατέγραψε αύξηση 13% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και διαμορφώθηκε στο νέο ιστορικό ρεκόρ των 31,9 εκατ. επιβατών.
Βασικό χαρακτηριστικό των πρώτων έργων που θα παραδοθούν είναι η περαιτέρω επέκταση του κτιρίου του κύριου αεροσταθμού και του κτιρίου δορυφορικού αεροσταθμού, με συνολική αύξηση των χώρων κατά 68%, δηλαδή επιπλέον περίπου 148.000 τ.μ. για την παροχή πρόσθετων εγκαταστάσεων διαχείρισης επιβατών, πρόσθετων αιθουσών επιβίβασης, νέων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, διευρυμένων χώρων λιανικής πώλησης και εστίασης, καθώς και των απαιτούμενων τροποποιήσεων του οδικού δικτύου και λοιπών υποδομών.
Τα άλλα μέρη του προγράμματος επέκτασης αεροδρομίου, που περιλαμβάνουν την ανάπτυξη των 32 θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών στο βόρειο τμήμα της πίστας και τον νέο πολυώροφο χώρο στάθμευσης οχημάτων, συνεχίζονται σύμφωνα με τον προγραμματισμό, με την ολοκλήρωσή τους να αναμένεται εντός του β΄ τριμήνου του 2027. Σημειώνεται πως το πρόγραμμα επέκτασης δεν περιλαμβάνει καμία ανάγκη για πρόσθετο διάδρομο προσγείωσης και απογείωσης ή πρόσθετους τροχιοδρόμους.
Καθώς η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο αυξάνεται με ρυθμούς υψηλότερους από ό,τι είχαν προβλεφθεί πριν από μερικά χρόνια, όλες οι επενδύσεις επισπεύδονται. Με την ανάκαμψη της κίνησης μετά την πανδημία, ο παραχωρησιούχος Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) που είχε ήδη ξεκινήσει να υλοποιεί το πρόγραμμα επέκτασης με στόχο την αύξηση της δυναμικότητάς του, άρχισε να επιταχύνει τις διαδικασίες. Το πρόγραμμα βασίζεται σε χωροταξικό σχέδιο (master plan) το οποίο έχει λάβει την έγκριση από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και προβλέπει τη σταδιακή αύξηση της δυναμικότητας του αεροδρομίου έως και 50 εκατ. επιβάτες ετησίως.
Πλέον, ο σχεδιασμός επέκτασης του τερματικού σταθμού ενσωματώνει τις δύο φάσεις επέκτασης (33MAP και 40MAP) που προβλέπονταν προηγουμένως. Μάλιστα, σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, η συγχώνευση των δύο φάσεων αποφέρει σημαντικές συνέργειες σε επίπεδο δυναμικότητας, εμπορικής ανάπτυξης και σταδίων κατασκευής. Αξίζει να σημειωθεί πως μεταξύ των έργων που επιταχύνονται είναι και η ανάπτυξη των χώρων μη αεροπορικών δραστηριοτήτων, από 13.500 τ.μ. τώρα σε 34.000 τ.μ. (αύξηση της τάξης του 150% έναντι 60% στο αρχικό σχέδιο).
Το συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα εκτιμάται σε περίπου 1.280 εκατ. ευρώ και θα υλοποιηθεί κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος 2025-32. Μέχρι το 50% των επενδύσεων αναμένεται να υλοποιηθεί έως το 2028 και το υπόλοιπο μέρος μέχρι το 2032. Το επενδυτικό πρόγραμμα θα χρηματοδοτηθεί κυρίως με δανεισμό (ο οποίος σε μεγάλο βαθμό έχει ήδη εξασφαλιστεί) και εν μέρει από το κεφάλαιο αεροπορικών δραστηριοτήτων μέσω του προγράμματος επανεπένδυσης μερίσματος (Scrip Dividend).
Ο CEO του ΔΑΑ Γιάννης Παράσχης εξηγεί πως «έχοντας ήδη καταγράψει σημαντική πρόοδο στην προετοιμασία μας για την επόμενη ημέρα του αεροδρομίου και λαμβάνοντας υπ’ όψιν τη δυναμική και τις τάσεις της επιβατικής κίνησης, αποφασίσαμε να επιταχύνουμε την επέκταση των εγκαταστάσεών μας, ενοποιώντας τις δύο φάσεις ανάπτυξης 33MAP και 40MAP, προκειμένου να διασφαλίσουμε την απαιτούμενη δυναμικότητα για την εξυπηρέτηση 40 εκατ. επιβατών ετησίως έως το 2032».
(από την εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»)