Σύμφωνα με την τελευταία «λευκή βίβλο» του DNV, τα λιμάνια της Σιγκαπούρης και του Ρότερνταμ αντιπροσωπεύουν περίπου το ήμισυ του συνόλου των προμηθειών βιοκαυσίμων στη ναυτιλία το 2023. Με τίτλο «Βιοκαύσιμα στη ναυτιλία», οι βασικοί τύποι, όπως το FAME και το HVO, έχουν μεγάλες δυνατότητες προσφοράς στο πλαίσιο των προσπαθειών για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG).
Την έρευνα του DNV παρουσίασε σε ειδική εκδήλωση ο κ. Λεωνίδας Καρύστιος, Global Fleet Technology Director, Gas Carriers & Regional Business Development Manager του DNV.
Όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά, το 2023 ο ναυτιλιακός τομέας κατανάλωσε μόλις 0,7 εκατ. τόνους ισοδύναμου πετρελαίου (Mtoe) σε υγρά βιοκαύσιμα, αντιπροσωπεύοντας μόλις το 0,6% της παγκόσμιας προσφοράς υγρών βιοκαυσίμων και το 0,3% της συνολικής ενεργειακής χρήσης της ναυτιλίας.
Αριθμοί που καταδεικνύουν την περιορισμένη χρήση βιοκαυσίμων στη ναυτιλία σήμερα σε σύγκριση με άλλους τομείς. Παρά ταύτα, προσέθεσε ο κ. Καρύστιος, τα βιοκαύσιμα μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και την επίτευξη συμμόρφωσης με κανονιστικά πλαίσια, όπως το CII, το EU ETS και το FuelEU Maritime.
Για να αξιοποιηθούν, όμως, αυτά τα οφέλη, τα βιοκαύσιμα που χρησιμοποιούνται πρέπει να πληρούν αυστηρές απαιτήσεις βιωσιμότητας και εξοικονόμησης αερίων του θερμοκηπίου, οι οποίες επαληθεύονται μέσω ενός αποδεικτικού βιωσιμότητας (Proof of Sustainability - PoS) ή παρόμοιου εγγράφου.
Με βάση συνεντεύξεις σε βάθος και γραπτές έρευνες σε οκτώ προμηθευτές βιοκαυσίμων και 12 ναυτιλιακές εταιρείες, η μελέτη του DNV εντόπισε περισσότερες από 60 τοποθεσίες που έχουν ήδη αποδεδειγμένα πραγματοποιήσει εργασίες εφοδιασμού πλοίων με βιοκαύσιμα από το 2015. Η έκθεση εκτιμά ότι τα λιμάνια της Σιγκαπούρης και του Ρότερνταμ αντιπροσωπεύουν περίπου το ήμισυ του συνόλου των προμηθειών βιοκαυσίμων στη ναυτιλία το 2023.
Σύμφωνα με το όσα έχει δηλώσει ο Knut Ørbeck-Nilssen, διευθύνων σύμβουλος του τομέα Ναυτιλίας του DNV: «Τα βιοκαύσιμα παρουσιάζουν μια πολλά υποσχόμενη επιλογή για τους πλοιοκτήτες, για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τον άνθρακα και είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε σταθερή αύξηση του αριθμού των λιμένων που προσφέρουν βιοκαύσιμα τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, το μακροπρόθεσμο μέλλον της ναυτιλιακής αγοράς βιοκαυσίμων εξαρτάται από τη διαθεσιμότητα βιώσιμης βιομάζας σε προσιτό επίπεδο, καθώς και από τον ανταγωνισμό με άλλους τομείς. Ως εκ τούτου, οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να στοχεύουν στη διερεύνηση μέτρων ενεργειακής απόδοσης και εναλλακτικών καυσίμων στο πλαίσιο των ευρύτερων στρατηγικών τους για την απαλλαγή από τον άνθρακα, ενώ παράλληλα θα πρέπει να χρησιμοποιούν βιοκαύσιμα όπου αυτά είναι διαθέσιμα και προσιτά».
Η πλειονότητα της κατανάλωσης βιοκαυσίμων στη ναυτιλία πραγματοποιείται μέσω μιγμάτων καυσίμων, συνδυάζοντας βιοκαύσιμα όπως το FAME και το HVO, τα πιο καθιερωμένα βιοκαύσιμα για ναυτιλιακή χρήση, με συμβατικά καύσιμα με βάση το πετρέλαιο. Η «λευκή βίβλος» του DNV περιέχει μια επισκόπηση των κύριων τεχνικών και επιχειρησιακών εκτιμήσεων για τη χρήση βιοκαυσίμων ως καυσίμων «drop-in». Αυτό περιλαμβάνει βασικές συστάσεις προς τους πλοιοκτήτες, όπως η επαλήθευση της ποιότητας του καυσίμου, η συμβατότητα με τα συστήματα επί του σκάφους και η παρακολούθηση της απόδοσης.
Ο Øyvind Sekkesæte, σύμβουλος ναυτιλιακής περιβαλλοντικής τεχνολογίας του DNV και επικεφαλής συγγραφέας του βιβλίου «Biofuels in Shipping», δήλωσε: «Η τεχνική συμβατότητα των βασικών ναυτιλιακών βιοκαυσίμων όπως το FAME και το HVO διαφέρει από πλοίο σε πλοίο, καθιστώντας απαραίτητη την αξιολόγηση κάθε περίπτωσης ξεχωριστά. Με τον τρόπο αυτό θα διασφαλιστεί ότι οι προδιαγραφές και η ποιότητα του καυσίμου είναι συμβατές με την προβλεπόμενη εφαρμογή τους, ελαχιστοποιώντας τον κίνδυνο ζημιών στον εξοπλισμό και απώλειας ισχύος στο πλοίο».
Στις οδικές μεταφορές
Σήμερα η πλειονότητα όλων των υγρών βιοκαυσίμων καταναλώνεται στον τομέα των μεταφορών και, πιο συγκεκριμένα, στις οδικές μεταφορές, τονίζεται στην έκθεση του DNV. Σε αρκετές χώρες (π.χ., ΗΠΑ, Βραζιλία, Ινδονησία, Νορβηγία) υπάρχουν απαιτήσεις ανάμιξης βιοκαυσίμων με το ντίζελ και τη βενζίνη που χρησιμοποιούνται από αυτοκίνητα και φορτηγά. Πολλές τέτοιες απαιτήσεις ανάμιξης ισχύουν εδώ και δεκαετίες, αναπτύσσοντας μια καλά εδραιωμένη αγορά βιοκαυσίμων στις οδικές μεταφορές. Σε άλλους τομείς μεταφορών, όπως ναυτιλία και αεροπλοΐα, η χρήση βιοκαυσίμων αυξάνεται, αλλά παραμένει σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από εκείνη των οδικών μεταφορών.
Παράλληλα τα βιοαέρια χρησιμοποιούνται κυρίως για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας, ωστόσο, υπάρχει επίσης σημαντική χρήση στη βιομηχανία και στον τομέα των μεταφορών. Για χρήση στον τομέα των μεταφορών, το βιοαέριο πρέπει να αναβαθμιστεί σε βιομεθάνιο και να συμπιεστεί ή να υγροποιηθεί.