Συγκεκριμένα, οι εκτροπές των bulkers εμφανίζουν αύξηση έως και 56% σε σύγκριση με τα στοιχεία του 2023, ενώ μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου η άνοδος των αναδρομολογήσεων έφτασε το 45% συγκριτικά με το περασμένο έτος. Την ίδια ώρα, τα δεξαμενόπλοια που απέφυγαν την Ερυθρά Θάλασσα αυξήθηκαν κατά 35%, έναντι του μέσου όρου του 2024, και τα product tankers κατά 45%.
Όσον αφορά την κίνηση των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα στοιχεία από το report της Jefferies κατέγραψαν σχεδόν μηδενικούς διάπλους από την επίμαχη περιοχή, παρά τον τερματισμό των επιθέσεων από τους Χούθι εντός του 2025. Ουσιαστικά, εννέα στα δέκα containerships αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα λόγω του φόβου των επιθέσεων από τους αντάρτες της Υεμένης. Σε μικρότερο βαθμό, από την έκρυθμη κατάσταση στα στενά του Κόλπου του Αντεν, επηρεάστηκαν και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, με τα LNG Carriers να ακολουθούν τους ρυθμούς του 2024.
Προς επίρρωση των συγκεκριμένων στοιχείων, τα δεδομένα της τράπεζας ABG Sundal Collier δείχνουν ότι οι συνολικές αφίξεις στον Κόλπο του Άντεν παραμένουν μειωμένες κατά 72% σε σχέση με τον μέσο όρο του 2023. Το γεγονός αυτό έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την αιγυπτιακή οικονομία, ενώ τα έσοδα της Διώρυγας του Σουέζ κατακρημνίζονται.
Αυτή τη στιγμή παρατηρούνται περίπου 200 διάπλοι από την Ερυθρά Θάλασσα σε εβδομαδιαίο επίπεδο, με βάση τα δεδομένα παρακολούθησης AIS. Σύμφωνα με αναλυτές ο συγκεκριμένος αριθμός είναι πάνω από 50% μειωμένος σε σύγκριση με τις διελεύσεις πριν από δύο χρόνια (περίπου 500 την εβδομάδα).
Τα πλήγματα των ανταρτών
Οι Χούθι έχουν επιτεθεί σε περισσότερα από 130 πλοία από το ξέσπασμα του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς τον Οκτώβριο του 2023, με αποτέλεσμα τα περισσότερα πλοία να κάνουν μεγαλύτερες διαδρομές γύρω από την Αφρική αντί να διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ. Βέβαια, όπως τονίζεται από μια σειρά αναλυτών και ναυλομεσιτικών οίκων, υπάρχουν ελάχιστα σημάδια που να αποτυπώνουν βελτίωση της κατάστασης και σύντομο τέλος στη ναυτιλιακή κρίση της Ερυθράς Θάλασσας.
Από την πλευρά τους οι αντάρτες της Υεμένης ανακοίνωσαν την επανέναρξη των επιθέσεων σε πλοία που θεωρούν συνδεδεμένα με το Ισραήλ, κατηγορώντας το για παρεμπόδιση της ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα.
Μετά τη λήξη του τελεσιγράφου που είχαν δώσει στο Ισραήλ για την αποκατάσταση της ανθρωπιστικής βοήθειας στη Λωρίδα της Γάζας, οι Χούθι ανακοίνωσαν ότι επαναφέρουν την απαγόρευση διέλευσης ισραηλινών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, το στενό Μπαμπ αλ Μάντεμπ, τον Κόλπο του Άντεν και την Αραβική Θάλασσα.
Το υποστηριζόμενο κίνημα από το Ιράν είχε ήδη προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στις θαλάσσιες μεταφορές, στοχεύοντας πλοία που θεωρούσε συνδεδεμένα με το Ισραήλ. Ωστόσο, είχαν αναστείλει τις επιθέσεις τους στις 19 Ιανουαρίου, όταν τέθηκε σε εφαρμογή η εκεχειρία στη Γάζα.
Η ισραηλινή κυβέρνηση ανακοίνωσε την περασμένη Κυριακή ότι διακόπτει την παροχή τροφίμων και άλλης ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα, σε μια προσπάθεια να πιέσει τη Χαμάς να απελευθερώσει περισσότερους ομήρους και να θέσει νέους όρους για την παράταση της εκεχειρίας, μία ημέρα μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της συμφωνίας.
«Εάν ο ισραηλινός εχθρός συνεχίσει μετά από τέσσερις ημέρες να εμποδίζει την είσοδο βοήθειας στη Λωρίδα της Γάζας και συνεχίσει να κλείνει εντελώς τα περάσματα και να εμποδίζει την είσοδο τροφίμων και φαρμάκων στη περιοχή, θα επιστρέψουμε για να συνεχίσουμε τις επιχειρήσεις μας», δήλωσε χαρακτηριστικά ο ηγέτης των ανταρτών Αμπντουλμαλίκ αλ Χούτι σε τηλεοπτικό του διάγγελμα.
Πηγή: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ