Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Xclusiv Shipbrokers, μετά από μια σύντομη αποκλιμάκωση νωρίτερα φέτος, τα ασφάλιστρα κινδύνου εκτοξεύτηκαν και πάλι, με τα ποσοστά να φτάνουν πλέον έως και το 2% της αξίας ενός πλοίου για τα πλοία που διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα.
Πριν από τις πολεμικές επιχειρήσεις των ΗΠΑ εναντίον των Χούθι στην Υεμένη τα ασφάλιστρα πολεμικού κινδύνου για τα πλοία που ακολουθούν τη διαδρομή μέσω Ερυθράς Θάλασσας ήταν περίπου στο 0,4% της αξίας του πλοίου, ενώ τώρα αγγίζουν το 2%.
Υψηλότερα τον Φεβρουάριο
Σημειώνεται ότι τα ασφάλιστρα πολεμικού κινδύνου είχαν υποχωρήσει τον Ιανουάριο σε περίπου 0,5% της αξίας ενός πλοίου μετά την ανακοίνωση των Χούθι για προσωρινή άρση των επιθέσεων εναντίον της διεθνούς ναυτιλίας με αφορμή την εκεχειρία στη Γάζα, προτού κινηθούν εκ νέου υψηλότερα τον Φεβρουάριο, στο 0,7% για ορισμένα ναύλα ταξιδιού.
Σύμφωνα με πηγές από τον κλάδο των ναυτασφαλίσεων, ορισμένες χρεώσεις κυμαίνονταν μεταξύ 0,75% και 1% της αξίας του πλοίου για κάλυψη, μια σημαντική αύξηση σε σχέση με τα προηγούμενα ποσοστά.
Για παράδειγμα, ένα πλοίο αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων αναμενόταν να επιβαρυνθεί με επιπλέον 750.000 έως 1 εκατομμύριο δολάρια σε κόστος ασφάλισης για ένα μόνο ταξίδι μέσω της περιοχής. Σε ανάλυση της αμερικανικής επενδυτικής τράπεζας για τους πρώτους μήνες του 2025, προκύπτει αύξηση των αναδρομολογήσεων των πλοίων από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας για τους δύο μεγαλύτερους τομείς της ναυτιλίας (δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου).
Μετά τη στρατιωτική δράση των ΗΠΑ εναντίον της Υεμένης υπήρξε μια «σημαντική αύξηση στο προφίλ απειλών κατά της εμπορικής ναυτιλιακής κίνησης εντός της Ερυθράς Θάλασσας», δήλωσε ο Munro Anderson, επικεφαλής της Vessel Protect -της Pen Underwriting- που ειδικεύεται στον θαλάσσιο πολεμικό κίνδυνο και την ασφάλιση. «Συγκεκριμένα, το προφίλ απειλής θεωρείται κρίσιμο για όλα τα πλοία που ανήκουν και διαχειρίζονται από το Ισραήλ, καθώς και για όλα τα πλοία που ανήκουν και διαχειρίζονται από αμερικανικές οντότητες» ανέφερε ο ίδιος.
Οι ρητές απειλές των Χούθι και οι επιθέσεις του παρελθόντος, συμπεριλαμβανομένων της βύθισης πλοίων και της θανάτωσης ναυτικών, επιτείνουν την αβεβαιότητα, ωθώντας τους ασφαλιστές και τους διαχειριστές πλοίων να επανεκτιμήσουν προσεκτικά τους κινδύνους. Ο ηγέτης των Χούθι Αμπντούλ Μαλίκ αλ Χούτι δήλωσε πρόσφατα ότι οι μαχητές του θα στοχεύουν αμερικανικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα όσο οι ΗΠΑ συνεχίζουν τις επιθέσεις τους στην Υεμένη.
(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")