Μειωμένα λιμενικά τέλη προωθεί η Ουάσιγκτον για τα ναυπηγεία - Επιστρέφουν ισχυροί πελάτες

Με μια βαθιά ανάσα ανακούφισης φαίνεται πως υποδέχτηκαν τα κινεζικά ναυπηγεία τα μειωμένα λιμενικά τέλη που προωθεί η Ουάσιγκτον, καθώς, σύμφωνα με αναλυτές, η ανταγωνιστικότητα των ναυπηγικών μονάδων της ασιατικής χώρας παραμένει άθικτη.

Σύμφωνα με την HSBC, την ίδια αντίληψη έχουν και οι μη Κινέζοι πλοιοκτήτες, οι οποίοι μπορούν ακόμα να παραγγείλουν τους περισσότερους τύπους πλοίων χωρίς κίνδυνο στην Κίνα. Και αυτό γιατί στο τελικό σχέδιο του αντιπροσώπου για το εμπόριο της αμερικανικής προεδρίας (USTR) στοχοποιούνται σε μεγαλύτερο βαθμό οι κινεζικές εταιρείες και οντότητες που διαχειρίζονται πλοία. «Τα μειωμένα λιμενικά τέλη θα απομακρύνουν την αβεβαιότητα σχετικά με συμφωνίες για κατασκευή νεότευκτων πλοίων από μη κινεζικές εταιρείες, κάτι που θεωρείται ιδιαίτερα θετικό για τα κινεζικά ναυπηγεία», ανέφερε η HSBC.

Στο πλαίσιο αυτό, η Mediterranean Shipping Co (MSC) -η μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβω τίων στον κόσμο- ήταν μια από τις πρώτες εταιρείες που επέστρεψε στην Κίνα για παραγ γελίες, υπογράφοντας deal για έξι containerships 22.000 TEUs.

Τα κορεατικά

Παράλληλα, σύμφωνα με την ίδια ανάλυση, οι λιγότερο αυστηρές οικονομικές κυρώσεις -για μη Κινέζους ιδιοκτήτες- εξοβέλισαν κάθε πιθανό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που είχε προκύψει για τα κορεατικά ναυπηγεία βάσει της αρχικής πρότασης του USTR. Βάσει του report, η HSBC επισημαίνει χαρακτηριστικά ότι συνεχίζει να αναμένει πως τα κινεζικά ναυπηγεία θα διατηρήσουν την ηγετική τους θέση στα περισσότερα τμήματα πλοίων, ενώ υποστηρίζει ότι οι νέες παραγγελίες για τις γιάρδες της Κίνας θα αυξηθούν – ειδικά με το χάσμα τιμών που αναδύεται σε σχέση με τους Κορεάτες και τους Ιάπωνες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αναλυτές της επενδυτικής τράπεζας με επικεφαλής τον Parash Jain κάνουν λόγο για μια θετική πορεία στα κινεζικά ναυπηγεία, συμπεριλαμβανομένου του Yangzijiang Shipbuilding. Μάλιστα, η HSBC δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στη μετοχή του Yangzijiang, προτείνοντας σύσταση αγοράς (Buy), τονίζοντας ότι η εισηγμένη στη Σιγκαπού ρη θα είναι ο μεγαλύτερος κερδισμένος από τις προτάσεις των ΗΠΑ. Το Yangzijiang ήταν ο μεγαλύτερος χαμένος μετά την αρχική πρόταση από το Γραφείο του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ, με την αξία της μετοχής του να υποχωρεί κατά 36%. Πλέον, οι αναλυτές αναμένουν «απότομο ράλι» στη μετοχή.

Συνολικά, η τράπεζα χαρακτήρισε τα μέτρα «ασήμαντα» για τη ναυτιλία, αποκλείοντας ιδιαίτερα σημαντικές επιπτώσεις στους Κινέζους ιδιοκτήτες και χειριστές. «Αναμένουμε ελάχιστο αντίκτυπο στις παγκόσμιες εμπορικές ροές και στο κόστος για μεταφορά χύδην ξηρού φορτίου, υγρών καυσίμων και εμπορευματοκιβωτίων», ανέφεραν. Από την πλευρά του ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers επισημαίνει ότι «ενώ η ανακοίνωση του USTR είναι εμπεριστατωμένη, η ασαφής γλώσσα της δημιουργεί αβεβαιότητα, καθι στώντας δύσκολη την αξιολόγηση του πλήρους πεδίου εφαρμογής των προτεινόμενων τελών».

«Μεγάλη ανακούφιση – Αμβλύνονται σημαντικά οι ανησυχίες»

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με ανάρτηση ενός ανώτερου αναλυτή σε μια κινεζική κρατική ναυτιλιακή εταιρεία (Xi Lu), «είναι μεγάλη η ανακούφιση για τις εγχώριες ναυπηγικές μονάδες, καθώς αμβλύνονται σημαντικά οι ανησυχίες των πελατών τους σχετικά με την τοποθέτηση παραγγελιών». Ο ίδιος εκτίμησε ότι περίπου το 60% του τρέχοντος βιβλίου παραγγελιών της Κίνας δεν θα υπόκειται σε δασμούς. Όπως φαίνεται από τα στοιχεία που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, η πολυπόθητη ανακούφιση έρχεται εγκαίρως για τα ναυπηγεία της Κίνας, ιδίως στο τμήμα ξηρού χύδην φορτίου.

Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με την BIMCO, οι παραγγελίες Bulker είχαν μειωθεί περισσότερο από 90% τους πρώτους δύο μήνες του έτους και μό λις 39 συμβόλαια νεότευκτων bulk carriers υπογράφηκαν το πρώτο τρίμηνο σε παγκόσμιο επίπεδο, από 213 το προηγούμενο έτος. Τα κινεζικά ναυπηγεία έλαβαν μόλις 13 από αυτές τις παραγγελίες. Ωστόσο, την επομένη της δημοσίευσης του αναθεωρημένου σχεδίου του USTR, το εξειδικευμένο ναυπηγείο China Merchants Industry Group ανακοίνωσε σχέδια για την έναρξη της κατασκευής πλοίων μεταφοράς χύδην γενικής χρήσης και boxships μέσω της αγοράς ενός υπάρχοντος ναυπηγείου, του Qingdao Yangfan Shipbuilding Co.

Όπως κι αν έχει, το τελικό «πράσινο φως» για τα λιμενικά τέλη αναμένεται μετά την προγραμματισμένη δημόσια ακρόαση στις 19 Μαΐου. Με βάση τα όσα ανακοινώθηκαν την περασμένη εβδομάδα, τα μέτρα έχουν προγραμματιστεί να τεθούν σε ισχύ στις 14 Οκτωβρίου, με τριετή περίοδο σταδιακής εισαγωγής.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr