H διένεξη Ουκρανίας - Ρωσίας για το φυσικό αέριο έφερε εκ νέου στο προσκήνιο τους εναλλακτικούς αγωγούς αερίου για την τροφοδοσία της Ευρώπης, όπως ο «Ναμπούκο», ο αγωγός Τουρκίας- Ελλάδας- Ιταλίας αλλά και ο «South Stream», που προωθούν οι Ρώσοι για την παράκαμψη της Ουκρανίας.
H διένεξη Ουκρανίας - Ρωσίας για το φυσικό αέριο έφερε εκ νέου στο προσκήνιο τους εναλλακτικούς αγωγούς αερίου για την τροφοδοσία της Ευρώπης, όπως ο «Ναμπούκο», ο αγωγός Τουρκίας- Ελλάδας- Ιταλίας αλλά και ο «South Stream», που προωθούν οι Ρώσοι για την παράκαμψη της Ουκρανίας.

Με πρωτοβουλία της Ουγγαρίας διοργανώνεται αύριο, 27 Ιανουαρίου, στη Βουδαπέστη συνάντηση κορυφής για την αναθέρμανση του πρότζεκτ «Ναμπούκο». Στη συνάντηση θα παραβρεθούν υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι των χωρών που εμπλέκονται στο πρότζεκτ, της Αυστρίας, της Βουλγαρίας, της Γερμανίας, της Ουγγαρίας, της Ρουμανίας και της Τουρκίας.

Εμπόδια

Δύο από τα κυριότερα εμπόδια στην υλοποίηση του «Ναμπούκο» είναι η εξασφάλιση των απαραίτητων ποσοτήτων φυσικού αερίου και η διένεξη με την Τουρκία, καθώς η Αγκυρα απαιτεί την παρακράτηση του 15% του αερίου που θα διέρχεται τράνζιτ από τον αγωγό. Ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζει ο αγωγός Τουρκίας- Ελλάδος- Ιταλίας (ITGI).

Τον Φεβρουάριο αναμένεται να επισκεφθεί τη χώρα μας ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν και δεν αποκλείεται κατά την παραμονή του να υπογραφεί η τετραμερής συμφωνία Αζερμπαϊτζάν- Τουρκίας-Ελλάδας-Ιταλίας για την αγωγό.

Ο ΙΤGI διεκδικεί πολύ λιγότερες ποσότητες, γύρω στα 11-11,5 δισ. κ.μ. ετησίως σε σχέση με τον «Ναμπούκο» που φιλοδοξεί να μεταφέρει περί τα 30 δισ. κ.μ αερίου /χρόνο και είναι πολύ πιο δαπανηρός με κόστος κατασκευής που υπολογίζεται στα 10 δισ. ευρώ (έναντι 1,5 δισ. ευρώ του ITGI).

Δεδομένης της δυσκολίας χρηματοδότησης, το χαμηλότερο κόστος και η μεγαλύτερη ευελιξία συγκαταλέγονται στα πλεονεκτήματα του ITGI (για τον οποίο οι εργασίες προπαρασκευής είναι σε πολύ πιο προωθημένο στάδιο,) όμως ο «Ναμπούκο» συγκεντρώνει κατά καιρούς μεγαλύτερη διεθνή πολιτική στήριξη. Είναι αμβίβολο δε αν το Αζερμπαϊτζάν μπορεί να εξασφαλίσει ποσότητες αερίου για τους αγωγούς.

(Από την εφημερίδα ΗΜΕΡΗΣΙΑ, 26/01/2009)