Πριν από μερικά χρόνια, όταν ο Σάι Αγκάσι άρχισε να προωθεί την ιδέα για την ίδρυση πρατηρίων για τον ανεφοδιασμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ο κόσμος δεν έδωσε καμία προσοχή. Την εποχή εκείνη, το φυσικό αέριο ήταν φθηνό, τα μεγάλα αγροτικά αυτοκίνητα και τα τζιπ κυκλοφορούσαν άνετα στους αμερικανικούς δρόμους και τα αυτοκίνητα που θα λειτουργούσαν με εναλλακτικά καύσιμα θα παρέμεναν -κατά την άποψη πολλών- μία υπόθεση για τους οικολόγους και τους φίλους της τεχνολογίας.

Πριν από μερικά χρόνια, όταν ο Σάι Αγκάσι άρχισε να προωθεί την ιδέα για την ίδρυση πρατηρίων για τον ανεφοδιασμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ο κόσμος δεν έδωσε καμία προσοχή.

Την εποχή εκείνη, το φυσικό αέριο ήταν φθηνό, τα μεγάλα αγροτικά αυτοκίνητα και τα τζιπ κυκλοφορούσαν άνετα στους αμερικανικούς δρόμους και τα αυτοκίνητα που θα λειτουργούσαν με εναλλακτικά καύσιμα θα παρέμεναν -κατά την άποψη πολλών- μία υπόθεση για τους οικολόγους και τους φίλους της τεχνολογίας.

Τώρα, όμως, κάθε αυτοκινητοβιομηχανία σχεδόν έχει δεσμευθεί να κατασκευάσει ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ ο πρόεδρος Ομπάμα έχει αναγάγει το πρόβλημα της μειώσεως της καταναλώσεως πετρελαίου σε μείζον θέμα της ενεργειακής του πολιτικής.

Ευνοϊκή συγκυρία

Ο χρόνος δεν θα μπορούσε να είναι ευνοϊκότερος για τον κ. Αγκάσι. Στο παρελθόν, έχει εργασθεί σε επιχειρήσεις παραγωγής λογισμικού και έχει ήδη αποκτήσει εμπειρία από τη Silicon Valley. H εμπειρία αυτή θα τον βοηθήσει να ιδρύσει δίκτυα πρατηρίων αλλαγής ηλεκτρικών συσσωρευτών για αυτοκίνητα στις ΗΠΑ, στην Ευρώπη, στην Ιαπωνία και στην Αυστραλία, ώστε να τονώσει την εμβέλεια χρήσης αυτής της κατηγορίας οχημάτων.

Σε μία συνέντευξή του πρόσφατα ο κ. Αγκάσι τόνισε ότι «έχει κάποια σημασία το να κάνουμε κάτι στα 15 επόμενα χρόνια, κάτι για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα». Και πρόσθεσε ότι αυτό έχει σχέση με το πώς θα κάνουμε έναν καλύτερο κόσμο έως το 2020». Δεν είναι, λοιπόν, άσχετη ο επωνυμία «Better Place» που επέλεξε για την εταιρεία του.

Ο Σάι Αγκάσι, ηλικίας σήμερα 40 ετών και γεννημένος στο Ισραήλ, έχει καταστεί ένας σημαντικός πόλος στις προσπάθειες για την προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Kατά τη διάρκεια δεκαήμερης περιοδείας του τον τελευταίο καιρό, αποκάλυψε ότι έχει υπογράψει μία συμφωνία για την ίδρυση νέου τύπου σταθμών ανεφοδιασμού για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στον Καναδά και ότι είναι πολύ κοντά στη σύναψη άλλης μιας στη Δανία. Ακολούθως μετέβη στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός, όπου έκλεισε συμφωνίες για να παραχωρήσει συνεντεύξεις σε καλωδιακά τηλεοπτικά δίκτυα.

Η θεωρία του κ. Αγκάσι στηρίζεται στο ότι «το κλειδί για να πεισθούν περισσότεροι αγοραστές να αποκτήσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο (και όχι απλώς ένα υβριδικό φυσικού αερίου - ηλεκτρισμού αυτoκίνητο, όπως το Prius, που και αυτό εκπέμπει κατάλοιπα από την εξάτμισή του) είναι η δημιουργία πρατηρίων ανεφοδιασμού. Ετσι θα πεισθούν οι οδηγοί ότι θα έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν τους άδειους συσσωρευτές και να τους αντικαταστήσουν με νέους.
Κατά την άποψή του το γεγονός αυτό θα απαλύνει τις ανησυχίες των οδηγών ότι τα αυτοκίνητά τους έχουν περιορισμένη εμβέλεια ταξιδίου και ότι θα μπορούν να φθάσουν στο σπίτι τους το βράδυ, όπου και θα έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν την μπαταρία του οχήματός τους.

Τα πρώτα πρατήρια

Η εταιρεία «Better Place» του κ. Αγκάσι έχει μόλις αρνοίξει τα πρώτα της πειραματικά πρατήρια αλλαγής συσσωρευτών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε χώρες όπως το Ισραήλ, η Δανία και η Ιαπωνία. Ευελπιστεί να εξελιχθεί σε έναν ουσιαστικό κρίκο στην αναπτυσσόμενη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

«Η μπαταρία είναι ένα αναλώσιμο προϊόν, όπως και η βενζίνη», λέει ο κ. Αγκάσι και μας περιγράφει: «Τα αυτοκίνητα τη δεκαετία του 1950 μπορούσαν να διανύσουν μόνον 150 χιλιόμετρα, με το ρεζερβουάρ που διέθεταν τότε. Το πρόβλημα, όμως, διευθετήθηκε όταν άνοιξαν πρατήρια υποδομής για την πώληση βενζίνης.

Αλλαγή συσσωρευτών στο λεπτό

Αρχικώς, οι σταθμοί της εταιρείας «Better Place» έχουν προγραμματιστεί για το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο το οποίο βρίσκεται υπό ανάπτυξη από τη συνεργασία μεταξύ της Renault και της Νissan. Ο κ. Αγκάσι, όμως, αναμένει ότι οι περισσότεροι συσσωρευτές θα έχουν δεδομένο μέγεθος και θα τοποθετούνται στο ίδιο σημείο κάτω από το αυτοκίνητο. Η εταιρεία του Αγκάσι συνεργάζεται με κατασκευαστές συσσωρευτών για την τοποθέτησή τους στο κατάλληλο μέρος, όπως το απαιτούν διαφορετικά μοντέλα.

Τα σχέδιά τους έχουν ήδη επιβραβευθεί από τον πρώην πρωθυπουργό του Ισραήλ Σίμον Πέρες και από τον Κάρλος Γκοσν, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρικής συμμαχίας Renault - Nissan.

To ευαίσθητο σημείο στο οποίο ποντάρει ο κ. Αγκάσι είναι το «πνεύμα της εποχής» και η κατάλληλη χρονική επιλογή, ιδιαίτερα μετά την εκλογή του προέδρου Ομπάμα και της ενεργειακής και φιλοπεριβαλλοντικής πολιτικής του.
Αλλά υπάρχει κι ένα άλλο σημείο που σχετίζεται με την εξέλιξη της τεχνολογίας. Η εξέλιξη της τεχνολογίας κατασκευής των συσσωρευτών lithium-ion, που ευνοεί τα όνειρα του κ. Αγκάσι.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 14/02/2009)