Αλλαγές Στο Θεσμικό Πλαίσιο Των ΑΠΕ Προωθεί Το Υπ. Ανάπτυξης

Τέσσερις βασικές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τις διαδικασίες για την προώθηση των έργων από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας προωθεί, σύμφωνα με πληροφορίες του energia.gr, το υπουργείο Ανάπτυξης. Οι αλλαγές έχουν ως στόχο και την επίσπευση των συγκεκριμένων διαδικασιών αλλά και την επίτευξη ακόμη μεγαλύτερης αποδοχής των ΑΠΕ από την κοινή γνώμη.
Του Σωτήρη Χιωτάκη/Energia.gr
Τρι, 5 Μαΐου 2009 - 08:39

Τέσσερις βασικές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τις διαδικασίες για την προώθηση των έργων από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας προωθεί, σύμφωνα με πληροφορίες του energia.gr, το υπουργείο Ανάπτυξης. Οι αλλαγές έχουν ως στόχο και την επίσπευση των συγκεκριμένων διαδικασιών αλλά και την επίτευξη ακόμη μεγαλύτερης αποδοχής των ΑΠΕ από την κοινή γνώμη.

Το νέο θεσμικό πλαίσιο έχει τύχει επεξεργασίας από ομάδα υπό τον γενικό γραμματέα Ανάπτυξης κ. Κωστή Μουσουρούλη με τη συνδρομή και ανθρώπων της συγκεκριμένης αγοράς. Και σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές θα εστιάζει στα ακόλουθα σημεία:

- Μετακύλιση στους κατοίκους μέρους του οφέλους που εισπράττεται τώρα από τους δήμους εντός των ορίων των οποίων λειτουργούν αιολικά πάρκα. Μέχρι τώρα, το 3% των εσόδων από την συγκεκριμένη δραστηριότητα εισπράττεται ως «αντισταθμιστικό όφελος» από τους δήμους εντός των ορίων των οποίων λειτουργούν τέτοια έργα. Εξετάζεται, λοιπόν, ο τρόπος με τον οποίο αυτό το όφελος θα περνά και στους δημότες των συγκεκριμένων περιοχών μέσω λ.χ. της δημιουργίας ενός πιστωτικού υπολοίπου που θα ελαφραίνει τους λογαριασμούς της ΔΕΗ οι οποίοι έτσι κι αλλιώς επιβαρύνονται μέσω του ειδικού τέλους για την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

-Ενίσχυση των αδειών παραγωγής και με προκαταρκτικούς όρους σύνδεσης των έργων στο σύστημα ηλεκτρισμού, έπειτα από σύμφωνη γνώμη του Διαχειριστή (ΔΕΣΜΗΕ) του συστήματος.

Η συγκεκριμένη ρύθμιση είναι πιθανό να έχει αναδρομικό χαρακτήρα, να ισχύσει δηλαδή και για τις υφιστάμενες άδειες παραγωγής, με στόχο να πάρουν όρους σύνδεσης αυτές που αφορούν έργα των οποίων οι φορείς θέλουν όντως να τα επενδύσουν σε περιοχές όπου αυτό είναι εφικτό και δεν στοχεύουν απλώς στην μεταπώληση της άδειας για την αποκομιδή υπεραξιών.

Με αυτόν τον τρόπο εκτιμάται ότι θα ανοίξει χώρος για ένταξη στο σύστημα σημαντικής ισχύος από ανανεώσιμες πηγές σε μία περίοδο κατά την οποία, λόγω και της έλλειψης αρκετών γραμμών υψηλής και υπερυψηλής τάσης, είναι αδύνατο να ενταχθούν περισσότερα ανανεώσιμα έργα σε αρκετές περιοχές της χώρας, όπως λ.χ. η Πελοπόννησος, για την οποία υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον.

- Την διάκριση των έργων σε μεγαλύτερα και μικρότερα με ανάλογη διαφοροποίηση των απαιτούμενων διαδικασιών στην λογική «πιο απλές για τα μικρά, πιο γρήγορες για τα μεγάλα» ούτως ώστε να απεμπλακούν αρκετές επενδύσεις από τα γρανάζια της γραφειοκρατίας.

- Την αποσαφήνιση των διαδικασιών που πρέπει να ακολουθούνται και των δικαιολογητικών που πρέπει να ζητούν οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δημοσίου από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές. Μάλιστα, υπάρχει η σκέψη να τεθούν συγκεκριμένα δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα εντός των οποίων θα πρέπει να ολοκληρώνεται η αξιολόγηση των προτάσεων για έργα στο συγκεκριμένο τομέα.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΔΕΣΜΗΕ, στο τέλος Μαρτίου βρίσκονταν σε εμπορική λειτουργία από ανανεώσιμες πηγές και από συμπαραγωγή ηλεκτρισμού / θερμότητας έργα ισχύος 932 μεγαβάτ. Άλλα 235 μεγαβάτ βρίσκονταν σε δοκιμαστική λειτουργία, άλλα 290 διαθέτουν εμπορική σύμβαση αλλά δεν λειτουργούν, άλλα 25 μεγαβάτ διαθέτουν σύμβαση σύνδεσης, έργα ισχύος 876 μεγαβάτ έχουν άδεια εγκατάστασης ενώ τα έργα μόνο με άδεια παραγωγής φτάνουν σε ισχύ τα 5.418 μεγαβάτ.

Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι τον Μάρτιο από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας προήλθε μόλις το 3,5% του ηλεκτρισμού που καταναλώθηκε στην Ελλάδα. Αλλά από την άλλη υπάρχει το παρήγορο στοιχείο της σημαντικής αύξησης της παραγωγής των φωτοβολταϊκών, η παραγωγή των οποίων έχει υπερδιπλασιαστεί μέσα στο τελευταίο τρίμηνο.