Oύτε «τίγρεις στη μηχανή» ούτε εξατμίσεις ούτε μαρσαρίσματα ούτε καν ρελαντί. Το πρώτο απολύτως «πράσινο» αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής το κατασκεύασε η Μitsubishi. Και δεν υπάρχει κανένας φόβος μη σου σβήσει! Διότι το i-ΜiΕV λειτουργεί αποκλειστικά με ηλεκτρισμό. Η κυκλοφορία του θα ξεκινήσει αυτή την εβδομάδα προς το παρόν μόνο στην Ιαπωνία.

Oύτε «τίγρεις στη μηχανή» ούτε εξατμίσεις ούτε μαρσαρίσματα ούτε καν ρελαντί. Το πρώτο απολύτως «πράσινο» αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής το κατασκεύασε η Μitsubishi. Και δεν υπάρχει κανένας φόβος μη σου σβήσει! Διότι το i-ΜiΕV λειτουργεί αποκλειστικά με ηλεκτρισμό. Η κυκλοφορία του θα ξεκινήσει αυτή την εβδομάδα προς το παρόν μόνο στην Ιαπωνία. Βεβαίως τη χρονιά που διανύουμε θα κυκλοφορήσουν μόνο 1.400 i-ΜiΕV, τα οποία ήδη έχουν παραγγείλει για να χρησιμοποιήσουν διάφορες επιχειρήσεις και δημόσιες υπηρεσίες. Αλλά οι μονάδες παραγωγής της ιαπωνικής εταιρείας δουλεύουν πυρετωδώς προκειμένου η διάθεση του μοντέλου στο ευρύ κοινό να ξεκινήσει τον Απρίλιο του 2010 και με στόχο το 2011 να πουληθούν 15.000 i-ΜiΕV. Ανεξαρτήτως όμως οικονομικών στόχων και εμπορικών στρατηγικών, δεν χωρεί αμφιβολία ότι το πρωτοποριακό μοντέλο της Μitsubishi ανοίγει ουσιαστικά τον δρόμο για την κατασκευή αυτοκινήτων που δεν κινούνται χάρη στην καύση προϊόντων πετρελαίου.

Βεβαίως το μικρό αυτοκίνητο πόλης δεν κινείται με αέρα αλλά με ηλεκτρισμό. Αρα... κάτι «καίει». Και το κρίσιμο ερώτημα που προκύπτει αβίαστα είναι:

«Στα πόσα το καίει»; Επειδή πρόκειται για ηλεκτροκίνητο μοντέλο η απάντηση είναι ότι «καίει» 3 γεν (μόλις 0,02 ευρώ!) το χιλιόμετρο. Οσο για την αυτονομία του, το i-ΜiΕV μπορεί να διανύσει 160 χιλιόμετρα χωρίς επαναφόρτιση των μπαταριών του. Και εδώ ίσως βρίσκεται το μεγαλύτερο τεχνολογικό επίτευγμα της Μitsubishi: οι εξελιγμένες μπαταρίες λιθίου, οι οποίες, πάντως, χρειάζονται φόρτιση 14 ωρών (στα 100 Volt της Ιαπωνίας) για να εξασφαλίσουν την προαναφερθείσα αυτονομία του οχήματος. Το εντυπωσιακότερο επίτευγμα των Ιαπώνων στην υπόθεση i-ΜiΕV είναι όμως το γεγονός ότι για να κατασκευάσουν τις παραγωγικότατες μπαταρίες που κινούν το αυτοκίνητο καταναλώνουν ενέργεια που εκλύει ελάχιστο διοξείδιο του άνθρακος στην ατμόσφαιρα. Η κατασκευάστρια εταιρεία έχει υπολογίσει ότι οι εκπομπές CΟ2 για την παραγωγή και κίνηση του i-ΜiΕV φθάνουν μόλις στο ένα τρίτο ενός βενζινοκίνητου αυτοκινήτου.

Κ άτι που δεν έχει διευκρινιστεί ακόμη είναι αν η αυτονομία των 160 χιλιομέτρων, που υπόσχονται οι κατασκευαστές του i-ΜiΕV, επηρεάζεται από άλλες ηλεκτρικές λειτουργίες του αυτοκινήτου, όπως είναι η θέρμανση, το ραδιόφωνο και κυρίως οι... προβολείς! Αν δηλαδή η νυχτερινή οδήγηση είναι τόσο περισσότερο ενεργοβόρα από την ημερησία που επηρεάζει αισθητά την αυτονομία του αυτοκινήτου.

Αντιθέτως, έχει ανακοινωθεί- δεν γινόταν διαφορετικά...- η τιμή πώλησης του i-ΜiΕV, που είναι αντιστρόφως ανάλογη της κατανάλωσής του. Ετσι, στην Ιαπωνία για να αποκτήσει κανείς το αυτοκίνητο πρέπει εκτός από τη γενναία κρατική επιχορήγηση (περίπου 10.400 ευρώ!) που θα λάβει για να αγοράσει ένα απολύτως οικολογικό όχημα, να καταβάλει επιπλέον 3,2 εκατ. γεν, δηλαδή 23.500 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι στην Ιαπωνία η πραγματική αξία του αυτοκινήτου αγγίζει τα 34.000 ευρώ.

Η Μitsubishi δεν είναι η μοναδική ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία που επενδύει τεράστια ποσά - εν πολλοίς και το μέλλον της- στην ηλεκτροκίνηση των αυτοκινήτων. Η Fuji Ηeavy Ιndustries, που κατασκευάζει τα Subaru, πρόκειται να εισαγάγει (επίσης σε λίγες ημέρες!) στην ιαπωνική αγορά ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο όχημα, ενώ η Νissan θα ξεκινήσει την παραγωγή του δικού της ηλεκτροκίνητου το φθινόπωρο του 2010 με ρυθμό 50.000 μονάδων ετησίως. Πάντως, για να εξαρτηθεί το μέλλον της αυτοκίνησης από την ηλεκτρική ενέργεια θα πρέπει να συμβούν (τουλάχιστον) δύο πράγματα: να εξελιχθούν τεχνολογικά οι μπαταρίες- υπόθεση που όπως απέδειξε η Μitsubishi προχωρεί- και να μειωθούν οι τιμές των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων! Διότι το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής, το θρυλικό Μodel Τ που κατασκεύασε η Ford το 1908, δεν θα έκανε την αυτοκίνηση υπόθεση όλων των ανθρώπων αν δεν ήταν οικονομικά προσιτό. Πριν από 100 χρόνια ο «φορδισμός-τεϊλορισμός» απέδειξε ότι η γραμμή παραγωγής μειώνει το κόστος των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων. Γιατί να μην ισχύει το ίδιο και για τα ηλεκτροκίνητα;

(Από την εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ, 25/07/2009)