Είναι άραγε δυνατόν να κρίνεται το μέλλον της αυτοκίνησης από ένα σπορ μοντέλο που απευθύνεται στους λίγους και τους «έχοντες»; Κι όμως, είναι. Γιατί αν τα υβριδικά οχήματα θεωρούνται ορόσημο στην προσπάθεια για τη σταδιακή απεξάρτησή μας από τους υδρογονάνθρακες, τότε η εταιρεία Tesla μας καλεί σε πραγματική επανάσταση εναντίον της βενζίνης.

Είναι άραγε δυνατόν να κρίνεται το μέλλον της αυτοκίνησης από ένα σπορ μοντέλο που απευθύνεται στους λίγους και τους «έχοντες»; Κι όμως, είναι. Γιατί αν τα υβριδικά οχήματα θεωρούνται ορόσημο στην προσπάθεια για τη σταδιακή απεξάρτησή μας από τους υδρογονάνθρακες, τότε η εταιρεία Tesla μας καλεί σε πραγματική επανάσταση εναντίον της βενζίνης. Το εξ ολοκλήρου ηλεκτροκίνητο Roadster της, που άρχισε να πωλείται από φέτος στην Ευρώπη, φιλοδοξεί να προσφέρει «υψηλές επιδόσεις με καθαρή συνείδηση», όπως το θέτει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ιλον Μασκ. Θα μπορούσε βεβαίως να αντιτείνει κανείς ότι δεν είναι η πρώτη φορά που κατασκευάζεται ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Τα περισσότερα μοντέλα όμως παρέμειναν στο πειραματικό στάδιο, ενώ όσα βγήκαν στη γραμμή παραγωγής δεν σημείωσαν ιδιαίτερη επιτυχία, λόγω της χαμηλής τους αυτονομίας και των ανεπαρκών επιδόσεων, που παραπέμπουν σε αμαξίδια του γκολφ.

Οι δημιουργοί του Tesla υποστηρίζουν ότι έλυσαν όλα τα παραπάνω προβλήματα. Η ειδοποιός διαφορά του -βασισμένου στο αμάξωμα της Lotus Elise- μοντέλου τους σε σχέση με λιγότερο εξελιγμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έγκειται στη μεγάλη αυτονομία του (400 χλμ.), αλλά και τις επιδόσεις που πραγματικά κόβουν την ανάσα. Το όχημα επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε κάτι λιγότερο από 4 δευτερόλεπτα, ακριβώς όσο δηλαδή και μία Porsche 911 Turbo ή μία Lamborghini Gallardo. Η τιμή του (113.000 ευρώ) μπορεί να θεωρείται απαγορευτική για τους περισσότερους εξ ημών, αλλά είναι οπωσδήποτε πολύ χαμηλότερη από τους δύο προαναφερθέντες «ανταγωνιστές» του, ενώ η Tesla θα διαθέσει σύντομα προς πώληση και ένα οικογενειακό πεντάθυρο μοντέλο με τη μισή τιμή και εξίσου εντυπωσιακές επιδόσεις.

Σημαντικά μικρότερο αναμένεται να αποδειχθεί και το κόστος συντήρησής του, αφού τα κινητά μέρη της ηλεκτρικής μηχανής είναι ελάχιστα, με αποτέλεσμα να μη σημειώνονται φθορές. Η φόρτιση του Tesla μπορεί να γίνεται το βράδυ στο γκαράζ, από μία απλή οικιακή πρίζα, ή, αν ο ιδιοκτήτης του επείγεται, με ταχυφορτιστή υψηλής ισχύος. Η διαφορά στο κόστος χρήσης σε σχέση με οποιοδήποτε συμβατικό ή υβριδικό μοντέλο είναι χαώδης. Μία πλήρης φόρτιση με τις υφιστάμενες τιμές του νυχτερινού τιμολογίου της ΔΕΗ δεν υπερβαίνει τα 3 ευρώ, ποσό που αρκεί για να μεταβεί κανείς στη Λάρισα! Ο αθόρυβος κινητήρας συμβάλει μεν στην αντιμετώπιση της ηχορρύπανσης, αλλά ενδεχομένως να ξενίσει όσους αρέσκονται στη γρήγορη οδήγηση. Ακόμη και γι’ αυτό το «πρόβλημα» όμως υπάρχει λύση, αφού ήδη διατίθεται (στην αγορά βελτιώσεων) ηχοσύστημα που συγχρονίζεται με το γκάζι και παράγει ήχο κινητήρα V8.

Εμπορική πορεία

Αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμη και σε χώρες όπου το ρεύμα παράγεται από λιγνίτη, όπως η δική μας, η επιβάρυνση του περιβάλλοντος από την οδήγηση του Tesla είναι ελάχιστη σε σχέση με ένα συμβατικό όχημα και θα γίνεται ακόμη μικρότερη όσο επεκτείνεται η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Με αυτά τα δεδομένα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι από την εμπορική πορεία του συγκεκριμένου οχήματος, θα εξαρτηθεί εν πολλοίς αν θα παραχθούν στο άμεσο μέλλον ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε μαζική κλίμακα.

(Από την εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 30/07/2009)