Η Ηλεκτροκίνηση των Αυτοκινήτων «Μένει» από... Νεοδύμιο, Τέρβιο και Δυσπρόσιο!

Δεδομένη θεωρεί η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία τη στροφή του κλάδου προς την «πράσινη» αυτοκίνηση. Η επικοινωνιακή καταιγίδα, που σημειωτέον ξεκίνησε με πολιτικές και όχι εταιρικές αποφάσεις- χαρακτηριστικό είναι το πρόγραμμα προώθησης της ηλεκτροκίνησης των αυτοκινήτων που εξήγγειλε στις αρχές Αυγούστου ο Μπαράκ Ομπάμα - δεν έχει αφήσει αλώβητους τους καταναλωτές.
Του Αλ. Καψύλη
Τρι, 1 Σεπτεμβρίου 2009 - 14:22

Δεδομένη θεωρεί η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία τη στροφή του κλάδου προς την «πράσινη» αυτοκίνηση. Η επικοινωνιακή καταιγίδα, που σημειωτέον ξεκίνησε με πολιτικές και όχι εταιρικές αποφάσεις- χαρακτηριστικό είναι το πρόγραμμα προώθησης της ηλεκτροκίνησης των αυτοκινήτων που εξήγγειλε στις αρχές Αυγούστου ο Μπαράκ Ομπάμα - δεν έχει αφήσει αλώβητους τους καταναλωτές. Οσο πιο περιζήτητα όμως γίνονται τα υβριδικά αυτοκίνητα (οσονούπω καταφθάνουν και τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα) τόσο πιο αισθητή γίνεται η αύξηση της ζήτησης για ορισμένα μεταλλεύματα, όπως το στοιχείο νεοδύμιο ας πούμε, που δεν χρησιμοποιούνται ευρέως για την κατασκευή βιομηχανικών προϊόντων, αλλά είναι απαραίτητα για την κατασκευή ηλεκτροκινητήρων και μπαταριών.

Οι Κασσάνδρες προβλέπουν ότι σε λίγα χρόνια- και εφόσον βέβαια δεν αυξηθεί σημαντικά η παραγωγή τους- θα παρουσιαστεί έλλειψη σε περίπου 15 χημικά στοιχεία. Σε χθεσινό ρεπορτάζ του πρακτορείου Reuters αναφέρεται η απόφαση της αμερικανικής κυβέρνησης να επαναλειτουργήσει ως το 2012 στην Καλιφόρνια παλαιό ορυχείο σπανίων χημικών στοιχείων, όπως είναι το τέρβιο, το δυσπρόσιο και βεβαίως το νεοδύμιο, που είναι το στοιχείο-«κλειδί» για την παρασκευή ενός κράματος με το οποίο κατασκευάζονται ισχυροί μαγνήτες που έχουν ελάχιστο βάρος και αντέχουν στις υψηλές θερμοκρασίες που αναπτύσσονται στους ηλεκτροκινητήρες ευπώλητων υβριδικών μοντέλων, όπως είναι το Τoyota Ρrius και Ηonda Ιnsight. Σημειωτέον ότι για την κατασκευή κάθε ηλεκτροκινητήρα Ρrius απαιτείται ένα κιλό νεοδυμίου.

Εν τω μεταξύ στη Γερμανία με μεγάλη περίσκεψη υποδέχθηκε ο Τύπος το νέο πρόγραμμα ενίσχυσης της παραγωγής ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων που παρουσίασαν προ ημερών σε κοινή συνέντευξη Τύπου οι υπουργοί Οικονομίας και Μεταφορών της κυβέρνησης Μέρκελ. Οι στόχοι είναι φιλόδοξοι (κατασκευή 1 εκατομμυρίου ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων το 2020), γι΄ αυτό και πολλοί αναλυτές κάνουν λόγο για «προεκλογικές εξαγγελίες χωρίς αντίκρισμα» - ως γνωστόν στις 27 Σεπτεμβρίου διενεργούνται γενικές εκλογές στη Γερμανία. Πρόσφατη έρευνα του κρατικού καναλιού ΖDF κατέδειξε τις φοβερές ελλείψεις της γερμανικής τεχνολογίας στο θέμα των ηλεκτρικών συσσωρευτών, που είναι το «κλειδί» για τη μελλοντική εμπορική επιτυχία των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Σε συνεντεύξεις τους ερευνητές και καθηγητές πανεπιστημίων σημείωσαν ότι προτεραιότητα των γερμανών αυτοκινητοπαραγωγών τις τελευταίες δεκαετίες ήταν τα γρήγορα αυτοκίνητα με μεγάλες ιπποδυνάμεις και όχι ο περιορισμός των ρύπων.

«Χρόνος για έρευνα και χρήματα για επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση δεν υπήρχαν, ενώ εντύπωση προκαλεί και το γεγονός ότι η ηλεκτροχημεία, η επιστήμη στην οποία βασίζεται η έρευνα για ελαφρύτερους συσσωρευτές με μεγαλύτερη απόδοση, έχει στην ουσία παραμεληθεί στα γερμανικά πανεπιστήμια, αντικατοπτρίζοντας και το μειωμένο ενδιαφέρον της βιομηχανίας για ανάλογες εφαρμογές» δήλωσε χαρακτηριστικά ένας καθηγητής. Και όμως, στη σύγχρονη εποχή είχαν υπάρξει αξιομνημόνευτες πρωτοβουλίες ηλεκτροκίνησης από γερμανούς κατασκευαστές.

Οπως σημείωσε το γερμανικό κανάλι, τους μαραθωνοδρόμους που αγωνίζονταν στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Μονάχου το 1972 συνόδευαν ηλεκτροκίνητες ΒΜW! Σήμερα δεν υπάρχει κανένα ηλεκτροκίνητο μοντέλο σε παραγωγή σειράς στη Γερμανία. Μόνο «πειραματικά» ηλεκτροκίνητα Smart και Μini κυκλοφορούν στο Βερολίνο, όπου πάντως εγκαταστάθηκαν σε πολλά σημεία και ηλεκτρικές «αντλίες». Δεν είναι όμως μόνο η γερμανική πρωτεύουσα που προετοιμάζεται για την επερχόμενη ηλεκτροκίνηση των αυτοκινήτων. Σύμφωνα με χθεσινό δημοσίευμα των «Νew Υork Τimes», πολλές εταιρείες διαχείρισης στη Νέα Υόρκη εξοπλίζουν τα κτίρια της αμερικανικής μεγαλούπολης με Σταθμούς Ανεφοδιασμού Ηλεκτρικών Οχημάτων. Βάζουν δηλαδή πρίζες στα υπόγεια γκαράζ! «Περίπου 12 εταιρείες κατασκευής αυτοκινήτων έχουν προαναγγείλει την κυκλοφορία ηλεκτροκίνητων μοντέλων εντός της προσεχούς διετίας. Πρέπει να φροντίσουμε ώστε όσοι επιθυμούν να αγοράσουν ένα ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο να μην αντιμετωπίσουν πρόβλημα με τον ανεφοδιασμό του» δήλωσε στην εφημερίδα ο Χάουαρντ Χέισνερ, αντιπρόεδρος της Glenwood Μanagement που διαχειρίζεται περί τα 25 κτίρια στη Νέα Υόρκη. Και εξήγησε ότι ο ίδιος γνωρίζει αμέτρητους ανθρώπους που «αδημονούν να αγοράσουν ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο και το μόνο που περιμένουν είναι το κατάλληλο μοντέλο και την κατάλληλη υποδομή για τον ανεφοδιασμό του». Δώστε πρίζες στον λαό...

(Από την εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ, 01/09/2009)