Η νέα κυβέρνηση της Σόφιας εξακολουθεί να αμφισβητεί το σχέδιο κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης, σε μία περίοδο κατά την οποία είναι μεγάλη η κινητικότητα στην διεθνή ενεργειακή σκακιέρα με επίκεντρο και τις πρόσφατες ρωσοτουρκικές συμφωνίες και ενώ η Ελλάδα …βαδίζει σε εκλογική αναμέτρηση.

Η νέα κυβέρνηση της Σόφιας εξακολουθεί να αμφισβητεί το σχέδιο κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης, σε μία περίοδο κατά την οποία είναι μεγάλη η κινητικότητα στην διεθνή ενεργειακή σκακιέρα με επίκεντρο και τις πρόσφατες ρωσοτουρκικές συμφωνίες και ενώ η Ελλάδα …βαδίζει σε εκλογική αναμέτρηση.

Χθες, όπως μετέδωσαν έγκυρα ειδησεογραφικά πρακτορεία από την Σόφια, ο υπουργός Οικονομίας Traicho Traikov, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «Ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης δεν βρίσκεται σε τόσο προχωρημένο στάδιο όσο η κοινή γνώμη έχει διαμορφωθεί να πιστεύει. Η κερδοφορία του έργου είναι αμφίβολη, ενώ όλα τα ενδεχόμενα για αποφάσεις σε τεχνικό επίπεδο είναι ανοικτά. Και ένα από τα πλέον καθοριστικά σημεία είναι το πόσο επικίνδυνο το έργο μπορεί να αποδειχθεί για το περιβάλλον»

Αλλά ίσως η πλέον χαρακτηριστική αποστροφή των δηλώσεών του κ. Traikov, η οποία σύμφωνα με έμπειρες περί τα ενεργειακά διπλωματικές πηγές της Αθήνας αναδεικνύει και τις …βαθύτερες σκοπιμότητες της νέας βουλγάρικης κυβέρνησης, να ήταν το «Η φύση της Βουλγαρίας κοστίζει περισσότερο από 35 εκατ. δολάρια»!

Είναι δε τα 35 εκατομμύρια δολάρια το εκτιμώμενο ετήσιο έσοδο από τα τέλη διέλευσης του πετρελαιαγωγού δια του βουλγαρικού εδάφους, με τον Βούλγαρο αξιωματούχο να προσθέτει ότι, εάν η χώρα του είχε την δυνατότητα να λάβει με κάποιο τρόπο αυτά τα 35 εκατ. δολάρια, θα εκμεταλλευόταν ασφαλώς αυτήν την προοπτική…

Πάντως από την Μόσχα δεν υφίσταται οποιαδήποτε ένδειξη αλλαγής πλεύσης για τον πετρελαιαγωγό – το αντίθετο μάλιστα. Αρμόδιες πηγές αφήνουν το τελευταίο δια΄στημα ανοικτό το ενδεχόμενο ακόμη και πρόσθετης χρηματοδότησης της Βουλγαρίας, ενώ είναι γνωστό ότι η «ρωσική αρκούδα» έχει προ μηνών συμφωνήσει στον υπερδιπλασιασμό της δυναμικότητας του αγωγού CPC, ο οποίος θα μεταφέρει στο λιμάνι Νοβοροσίκ της Μαύρης Θάλασσας πετρέλαιο, το οποίο εν συνεχεία θα οδεύει στο Μπουργκάς.

Αν κάτι καινούργιο έχει προκύψει, αυτό δεν είναι άλλο από το γενικότερο υφεσιακό σκηνικό στην παγκόσμια οικονομία, που φέρνει πλέον και τα Στενά του Βοσπόρου σχετικά …άνετα ως προς την διέλευση πετρελαιοφόρων, ενώ μέχρι πρότινος οι καθυστερήσεις ήταν τεράστιες στην μεταφορά των παραγγελιών.

Αλλά και η ύφεση δεν θα συνοδεύει την παγκόσμια οικονομία επ΄ αόριστον, και ο Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης έχει δρομολογηθεί ακριβώς γιατί είναι ένα έργο χαμηλού κόστους που θεωρείται ως οικονομικά βιώσιμο ακόμη και σε χαμηλότερες, σε σχέση προς τις τρέχουσες, τιμές πετρελαίου.