Μερίδιο πάνω από 50% στην εγχώρια αγορά εμπορίας πετρελαιοειδών αποκτούν οι δύο κορυφαίοι επιχειρηματικοί όμιλοι της χώρας, μετά την συμφωνία εξαγοράς του δικτύου της Shell από την Μότορ Όιλ. Το τίμημα θα καταβληθεί εξ ολοκλήρου με δανεισμό το τίμημα, ενώ οι Βαρδινογιάννηδες θα προμηθεύονται και αργό από τον πολυεθνικό κολοσσό.

Μερίδιο πάνω από 50% στην εγχώρια αγορά εμπορίας πετρελαιοειδών αποκτούν οι δύο κορυφαίοι επιχειρηματικοί όμιλοι της χώρας, μετά την συμφωνία εξαγοράς του δικτύου της Shell από την Μότορ Όιλ. Το τίμημα θα καταβληθεί εξ ολοκλήρου με δανεισμό το τίμημα, ενώ οι Βαρδινογιάννηδες θα προμηθεύονται και αργό από τον πολυεθνικό κολοσσό.

Τα δύο βαρύτερα ονόματα της ελληνικής επιχειρηματικής σκηνής κυριαρχούν πλέον απόλυτα στην αγορά πετρελαιοειδών. Μετά από το 100% της διύλισης, με τζίρους μερικών δισεκατομμυρίων ευρώ τον χρόνο για τα διυλιστήρια σε Κόρινθο, Ασπρόπυργο, Θεσσαλονίκη και Ελευσίνα, οι όμιλοι Βαρδινογιάννη και Λάτση κυριαρχούν πλέον και στην εμπορία πετρελαιοειδών, όπου αποκτούν πλέον μερίδιο άνω του 50% συνολικά σε μία πίτα της τάξης των 12 δισεκατομμυρίων ευρώ, με βάση τις περσινές τιμές. 

Θα έλεγε κανείς πως οι δύο κολοσσιαίοι επιχειρηματικοί όμιλοι δείχνουν ότι μπορούν να κατακτήσουν συνολικά την ενεργειακή αγορά, αν αναλογιστεί κανείς τα σχέδιά τους στην ηλεκτροπαραγωγή και στο φυσικό αέριο – μην σας παραξενεύει η αναφορά στον όμιλο Βαρδινογιάννη και για το συγκεκριμένο καύσιμο, καθώς όταν τρέξει περισσότερο αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μπορεί να υπάρξουν νέες ανατροπές…

Αλλά αν σήμερα το πηγαίναμε τόσο μακριά, θα αδικούσαμε αυτό καθεαυτό το deal εξαγοράς του εγχώριου δικτύου της Shell από την Μότορ Όιλ. Ενός deal που έρχεται με πολύ ικανοποιητικό τίμημα και σε περίοδο ιδανική για το σύνθετο διυλιστήριο της Κορίνθου, ενώ φέρνει μαζί του και σημαντικές συνέργιες.

Ισορροπία

Καταρχήν στον έλεγχο της Μότορ Όιλ περνά ένα δίκτυο 700 και πλέον πρατηρίων, σχεδόν το 30% των οποίων είναι ιδιόκτητα και ως προς την γη και ως προς την λειτουργία (τα λεγόμενα coco’s). To μερίδιο που αποκτά ο όμιλος Βαρδινογιάννη στην αγορά καυσίμων μαζί με τα υπάρχοντα περίπου 560 πρατήρια της Avin ξεπερνά πλέον το 22%.

Μαζί δε με την Cyclon, συμφερόντων της ευρύτερης οικογένειας, το ποσοστό φτάνει στο 26% έναντι 28% του ομίλου Ελληνικών Pετρελαίων - Λάτση, οι οποίοι έχουν συμφωνήσει να εξαγοράσουν το δίκτυο της BP. Ισορροπία απόλυτη και ανάλογη με εκείνη της κυριαρχίας των BP και Shell μετά τις αποκτήσεις της Mobil και της Texaco.

Αλλά στον όμιλο Βαρδινογιάννη δεν περνούν μόνο μερίδια αγοράς. Περνά το πλέον αποτελεσματικό δίκτυο πρατηρίων στην χώρα, το οποίο έχει κατά 60% περισσότερες ανά βενζινάδικο πωλήσεις τον χρόνο σε σχέση με τον μέσο όρο της αγοράς. Το στοιχείο είναι πραγματικά εντυπωσιακό, ενώ η συμφωνία των συνολικά 245 εκατ. ευρώ περιλαμβάνει και μία σειρά από άλλα σημαντικά assets όπως:
- οι ιδιόκτητες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις καυσίμων συνολικής χωρητικότητας 137.000 κ.μ. (Καλοχώρι, Αμφιλοχία, Πέραμα, Χανιά, Αλεξανδρούπολη, Ρόδος).
- Η ανάμιξη και παρασκευή λιπαντικών στις εγκαταστάσεις στο Πέραμα.
-  Η αποθήκευση και διανομή χημικών.
- Το 49% της εμπορίας αεροπορικών καυσίμων.
O δε μέσος όρος του τζίρου των δύο εμπορικών εταιρειών είναι σχεδόν 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ τον χρόνο και το μέσο EBITDA φτάνει τα 40 εκατ. ευρώ.

Θα πρέπει εδώ να σημειώσουμε ότι οι περσινές ζημιές της Shell οφείλονται κυρίως στις μεγάλες αποθεματοποιήσεις καυσίμων και την λογιστική υποτίμηση των αποθεμάτων, καθώς η πολυεθνική πραγματοποίησε μακράν τις μεγαλύτερες εισαγωγές από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία στην Ελλάδα.

Ιδού λοιπόν μια σημαντική συνέργια: η νέα μονάδα διύλισης που ετοιμάζεται στην Κόρινθο θα είναι σε θέση να υποκαταστήσει με την παραγωγή της τις εισαγωγές αυτές.

Δανείζονται ΜΟΗ και Shell Hellas

Τα 245 εκατομμύρια του τιμήματος, τώρα, θα καλυφθούν με …πολύ εύκολο δανεισμό. Σας το είχαμε, βεβαίως, έγκαιρα ξεκαθαρίσει αυτό, καθώς είχε κυκλοφορήσει η «μούφα» περί πιθανής αύξησης κεφαλαίου, η οποία προκαλούσε άφθονο γέλωτα στους γνωρίζοντες!

Και αυτό γιατί από τα 600 και πλέον εκατ. ευρώ που έχει ως διαθέσιμες δανειακές γραμμές η Μότορ Όιλ, έχει εκμεταλλευτεί μόνο τα μισά, ενώ ένα σημαντικό κομμάτι του δανεισμού για την εξόφληση του τιμήματος θα προέλθει και από την ίδια την Shell Hellas, η οποία έχει εξαιρετική πιστοληπτική ικανότητα αλλά και ιδιαίτερα χαμηλή μόχλευση δανείων. Σε ένα βαθμό, η εξαγορά θυμίζει περιπτώσεις leverage buy out.

Και μερικές ακόμη παράμετροι, καθώς το deal είναι πολύ πρόσφατο και προφανώς σκέψεις, συζητήσεις, και ερμηνείες θα φέρουν στο προσκήνιο σιγά-σιγά και άλλα δεδομένα:
Α) Για 5+5 χρόνια θα διατηρηθεί το brand της Shell στα πρατήρια.
Β) Πολύτιμα για την Μότορ Όιλ και τους πελάτες της είναι τα terminal της πολυεθνικής.
Γ) Ο εγχώριος πετρελαϊκός όμιλος ανοίγεται πια και σε ένα άλλο πελατειακό κοινό, αφού κατά γενική ομολογία οι πελάτες της Shell ανήκουν συνήθως στην …upper class των Ελλήνων καταναλωτών.
Δ) Οι τιμές στόχοι μέχρι τα 13,5 – 14 ευρώ που έδωσαν εγχώριοι και ξένοι αναλυτές για την μετοχή της Μότορ Όιλ μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων 6μήνου δεν περιελάμβαναν την επίδραση του deal.
E) Δεν έχασαν την ευκαιρία οι Βαρδινογιάννηδες και, όπως πληροφορείται η «Α», η συμφωνία περιλαμβάνει και την προμήθεια ποσοτήτων αργού από τον πολυεθνικό κολοσσό!

Διόλου άσχημα λοιπόν, ακόμη κι αν αναλογιστεί κανείς ότι η Shell έδειξε στον ισολογισμό του 2008, πέραν των 14 εκατ. ευρώ ζημιών, και αρκετές υποχρεώσεις προς πελάτες, τις οποίες το παραδοσιακά νοικοκυρεμένο μάνατζμεντ του στρατηγείου του Αμαρουσίου μάλλον θα αντιμετωπίσει με αρκετή ευκολία, ειδικά στην τρέχουσα συγκυρία που θέλει τα διυλιστήρια να έχουν σφίξει τον κλοιό στους ασυνεπείς και που, ως φαίνεται, θα φέρει ένα γενικότερο ξεσκαρτάρισμα στον χώρο της λιανικής…

(Αναδημοσίευση από την εφημερίδα «Αξία»)