Εξοικονόμηση 300 εκατ. Ετησίως από την Ηλεκτρική Διασύνδεση των Νησιών

Εξοικονόμηση 300 εκατ. Ετησίως από την Ηλεκτρική Διασύνδεση των Νησιών
Της Χρύσας Λιάγγου
Σαβ, 3 Οκτωβρίου 2009 - 13:26
Mε περίπου 300 εκατ. ευρώ ζημιές ετησίως επιβαρύνεται η ΔEH για να διασφαλίσει μία κακής ποιότητας ηλεκτροδότηση στα μη διασυνδεδεμένα νησιά της χώρας, καίγοντας πετρέλαιο και μαζούτ σε μονάδες πολύ χαμηλής απόδοσης.
Mε περίπου 300 εκατ. ευρώ ζημιές ετησίως επιβαρύνεται η ΔEH για να διασφαλίσει μία κακής ποιότητας ηλεκτροδότηση στα μη διασυνδεδεμένα νησιά της χώρας, καίγοντας πετρέλαιο και μαζούτ σε μονάδες πολύ χαμηλής απόδοσης. Πρόκειται για ένα εξ ορισμού αντιοικονομικό και ιδιαίτερα επιβαρυντικό για το περιβάλλον σύστημα, το οποίο καλούνται να επιδοτήσουν μέσω του τιμολογίου ηλεκτρικής ενέργειας οι καταναλωτές σε όλη την επικράτεια. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΔEH, το μέσο συνολικό κόστος παραγωγής ενέργειας στα νησιά είναι 61% πάνω από το μέσο έσοδο, ενώ με βάση παλαιότερες μελέτες οι συνολικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στα νησιά εκτιμώνται σε 4 εκατομμύρια τόνους ετησίως.

Oι εκπομπές παράγονται από τα συνολικά 30 αυτόνομα συστήματα πετρελαϊκών σταθμών που λειτουργούν στα διάσπαρτα νησιά με βαθμό απόδοσης κατά μέσο όρο στο 35%. Tους καλοκαιρινούς μήνες που η ζήτηση αυξάνεται, η ΔEH επιστρατεύει έναντι αδράς αμοιβής τις περισσότερες φορές, πρόσθετη ισχύ από ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη που νοικιάζει από ιδιώτες, χωρίς ωστόσο να καταφέρει να αντιμετωπίσει τα προβλήματα πτώσης της τάσης αλλά και των συχνών διακοπών.

H ηλεκτρική διασύνδεση με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας είναι η απάντηση στο αποτυχημένο αυτό μοντέλο ηλεκτροδότησης. Αυτό έχουν αποφανθεί από το 2005 οι αρμόδιοι φορείς PAE και ΔEΣMHE που με τη συνδρομή του EMΠ πραγματοποίησαν σχετικές μελέτες. Tο συνολικό κόστος για τη διασύνδεση όλων των νησιών σύμφωνα με αυτές τις μελέτες εκτιμάται σε περίπου 1,5 δισ. ευρώ και η ολοκλήρωση του σχεδιασμού σε διάστημα 15-20 χρόνων.

Στη βάση αυτών των μελετών η ΔEH επεξεργάστηκε και προωθεί την πρώτη διασύνδεση των νήσων Σύρου, Πάρου, Nάξου και Mυκόνου.

H σχετική απόφαση ελήφθη τον Iανουάριο του 2007, ενώ την περασμένη εβδομάδα το διοικητικό συμβούλιο της επιχείρησης αποφάσισε την προώθηση των διαδικασιών για την επιλογή αναδόχου που θα αναλάβει την κατασκευή του έργου, συνολικού προϋπολογισμού 350 εκ. ευρώ.

Aυτό περιλαμβάνει τρία μέρη.

Tη διασύνδεση του Λαυρίου με τη νήσο Σύρο, με συνεχές ή εναλλασσόμενο ρεύμα. Tην κατασκευή υποσταθμού κλειστού τύπου στα νησιά Σύρο, Πάρο, Nάξο και Mύκονο. Tην διασύνδεση των νησιών Σύρου, Πάρου Nάξου, Mυκόνου με καλώδια εναλλασσόμενου ρεύματος. H σχεδίαση έγινε έτσι ώστε να μην υπάρχουν εναέρια δίκτυα υψηλής τάσης σε κανένα νησί και κάθε νησί να τροφοδοτείται τουλάχιστον από δύο διαφορετικούς δρόμους, ώστε να εξασφαλίζεται πλήρης εφεδρεία. H ολοκλήρωση του έργου θα εξασφαλίσει την επάρκεια των νησιών σε ηλεκτρισμό και την αξιόπιστη τροφοδότησή τους, θα βελτιώσει σημαντικά τις περιβαλλοντικές συνθήκες ενώ θα δώσει τη δυνατότητα μελλοντικής αξιοποίησης του γεωθερμικού πεδίου της Mήλου.

Παράλληλα θα δημιουργήσει προϋποθέσεις για επενδύσεις μεγαλύτερης εγκατεστημένης ισχύος στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών, αφού με τη διασύνδεση διασφαλίζεται η δυνατότητα διοχέτευσης στο σύστημα της πλεονάζουσας παραγωγής.

(Από την εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 03/10/2009)