Διμερείς διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα, την Κύπρο, την Ιταλία και τη Μάλτα, τις χώρες που αντιδρούν στην πρόταση της Κομισιόν για περιορισμό κατά 20% μέχρι το 2020 των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη ναυτιλία, θα πραγματοποιήσει μέσα στις επόμενες μέρες η σουηδική προεδρία.
Διμερείς διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα, την Κύπρο, την Ιταλία και τη Μάλτα, τις χώρες που αντιδρούν στην πρόταση της Κομισιόν για περιορισμό κατά 20% μέχρι το 2020 των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη ναυτιλία, θα πραγματοποιήσει μέσα στις επόμενες μέρες η σουηδική προεδρία.

Στη συνεδρίαση που έγινε σε επίπεδο μονίμων αντιπροσώπων των κρατών μελών στις Βρυξέλλες, επιτεύχθηκε κατ΄ αρχήν συμφωνία για τη μείωση κατά 10% μέχρι το 2020 των εκπομπών των αεροπλάνων. Στον τομέα της ναυτιλίας οι αντιδράσεις των τεσσάρων χωρών είχαν σαν αποτέλεσμα να μην υπάρξει προσέγγιση, γεγονός που υποχρεώνει την προεδρία να προχωρήσει σε διμερείς διαπραγματεύσεις για αναζήτηση συμβιβαστικής λύσης.

Η προεδρία θα επιδιώξει συμφωνία άμεσα διότι ο στόχος που έχει τεθεί είναι να εμφανιστεί η Ε.Ε. με ενιαία θέση στις δύο τελευταίες προπαρασκευαστικές διασκέψεις στην Μπανγκόγκ (ξεκίνησαν τη Δευτέρα και θα διαρκέσουν δυο βδομάδες) και τη Βαρκελώνη, πριν από την τελική πολυμερή διαπραγμάτευση για τις κλιματικές αλλαγές, στα μέσα Δεκεμβρίου στην Κοπεγχάγη.

Οι τέσσερις χώρες θεωρούν ότι μια μονομερής απόφαση της Ε.Ε. για μείωση των εκπομπών στον τομέα της ναυτιλίας θα δημιουργήσει σημαντικό πρόβλημα ανταγωνισμού στον κλάδο και στροφή των πλοιοκτητών σε σημαίες ευκαιρίες.

Η Ε.Ε. ελέγχει σήμερα το 41% του παγκόσμιου στόλου, ενώ η πρόταση της Κομισιόν προβλέπει τη μείωση των εκπομπών κατά 20% σε σχέση με το 2005. Ο μηχανισμός που προωθείται στη ναυτιλία περιλαμβάνει δύο εναλλακτικές προτάσεις, είτε την επιβολή ενός νέου φόρου στα καύσιμα πλοίων, είτε οι πλοιοκτήτριες εταιρείες να αγοράζουν δικαιώματα εκπομπών.

(Aπό την εφημερίδα Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, 02/10/2009)