Με τις προθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να προτείνει στο Συμβούλιο Υπουργών την επιβολή πανευρωπαϊκού φόρου στα καύσιμα, με το πρόσχημα τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Στην ουσία θα πρόκειται για μια νέα φορολογία, η οποία θα επιβαρύνει τόσο την κατανάλωση όσο και την παραγωγή, ενώ ο στόχος θα είναι η βελτίωση του δημοσιονομικού ελλείμματος.

Με τις προθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να προτείνει στο Συμβούλιο Υπουργών την επιβολή πανευρωπαϊκού φόρου στα καύσιμα, με το πρόσχημα τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Στην ουσία θα πρόκειται για μια νέα φορολογία, η οποία θα επιβαρύνει τόσο την κατανάλωση όσο και την παραγωγή, ενώ ο στόχος θα είναι η βελτίωση του δημοσιονομικού ελλείμματος.

Την ιδέα έριξε στο τραπέζι της άτυπης συνόδου των υπουργών οικονομικών της Ευρωζώνης στο Γκέτεμποργκ, ο αρμόδιος επίτροπος, Λάζλο Κόβατς, και όπως ο ίδιος είπε, δεν κατέγραψε αρνητικές αντιδράσεις. Σύμφωνα με τον Ούγγρο επίτροπο, ο φόρος αυτός θα συμβάλει σημαντικά στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και από την πλευρά των καταναλωτών, δεδομένου ότι σήμερα δικαιώματα ρύπανσης αγοράζουν μόνο οι ρυπογόνες βιομηχανίες. Ο κ. Κόβατς απέφυγε να προσδιορίσει την ακριβή μορφή που θα έχει ο φόρος, υπογραμμίζοντας ότι εξετάζονται διάφορα σενάρια, όπως η επιβολή του μέσω του ΦΠΑ ή του ειδικού φόρου κατανάλωσης.

Η Κομισιόν θα προτείνει ένα ελάχιστος ύψος και από εκεί και πέρα τα κράτη - μέλη θα μπορούν να επιβάλουν το ποσό που θέλουν. Δεδομένου ότι οι κυβερνήσεις αναζητούν πόρους για τη μείωση των δημοσίων ελλειμμάτων και του χρέους, η επιβολή φόρου στο καύσιμα με το επιχείρημα της προστασίας του περιβάλλοντος δεν θα συναντήσει έντονες κοινωνικές αντιδράσεις.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο Γάλλος Πρόεδρος, Νικολά Σαρκοζί, έχει ήδη ανακοινώσει ότι η χώρα θα επιβάλει φόρο κατά της ρύπανσης εντός του 2010.

(Από την εφημερίδα Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, 09/10/2009)