Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Περιβάλλοντος, Σταύρος Δήμας, εξέφρασε επιφυλάξεις την προηγούμενη εβδομάδα σχετικά με το ενδεχόμενο επιβολής δασμού στις εισαγωγές από χώρες οι οποίες δεν θα υπογράψουν την συνθήκη για την Κλιματική Αλλαγή.

Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Περιβάλλοντος, Σταύρος Δήμας, εξέφρασε επιφυλάξεις την προηγούμενη εβδομάδα σχετικά με το ενδεχόμενο επιβολής δασμού στις εισαγωγές από χώρες οι οποίες δεν θα υπογράψουν την συνθήκη για την Κλιματική Αλλαγή.

 

Ο νέος φόρος έχει κερδίσει έδαφος σε πολλά κράτη-μέλη της Ε.Ε., αλλά ο κ. Δήμας δήλωσε στους FT ότι δεν θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί ως μέσο εξαναγκασμού για να υπογράψουν οι χώρες αυτές τη συνθήκη:

 

«Δεν θεωρώ ότι πρέπει να αποτελέσει μοχλό πίεσης», δήλωσε σχετικά, ενώ πρόσθεσε ότι οι φτωχές χώρες θα πρέπει να δεχτούν οικονομική βοήθεια για να αντιμετωπίσουν την Κλιματική Αλλαγή.

 

Παρότρυνε τα κράτη-μέλη να υιοθετήσουν την πρότασή του για ετήσια χρηματοδότηση ύψους 15 δις ευρώ από το 2020 και μετά προς τις αναπτυσσόμενες χώρες και δήλωσε:

 

«Πρέπει να θέσουμε ποσά στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων ώστε και οι άλλοι να κάνουν το ίδιο. Γιατί όχι τώρα;»

 

Αυτή την εβδομάδα, οι υπουργοί οικονομικών και περιβάλλοντος της Ένωσης θα συναντηθούν με αντικείμενο συζήτησης τη χρηματοδότηση. Η Γερμανία έχει αντισταθεί σε μια γενναία προσφορά προς τις αναπτυσσόμενες χώρες, ενώ άλλα κράτη ανησυχούν για τον διαμοιρασμό του βάρους αυτού ανάμεσα στα κράτη-μέλη.

 

«Πρέπει να βρούμε ένα τρόπο να απαντήσουμε σε αυτές τις ανησυχίες της Πολωνίας και άλλων κρατών», σχολίασε ο κ. Δήμας.

 

Στη συνάντηση αναμένεται να συζητηθεί και ο φόρος, τον οποίο πρότεινε ο Γάλλος πρόεδρος, Νικολά Σαρκοζί. Η σκοπιμότητα του νέου φόρου είναι ότι θα αντισταθμίσει το περιβαλλοντικό κόστος, ενώ παράλληλα θα προστατεύσει τους Ευρωπαίους παραγωγούς από τον ανταγωνισμό.

 

Σύμφωνα με τον Λόρδο Τέρνερ, επικεφαλή της βρετανικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή, η λύση βρίσκεται στο σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων των ρύπων, το οποίο προβλέπει δωρεάν δικαιώματα στις επιχειρήσεις ώστε να προστατευτούν επαρκώς. Παράλληλα όμως, ο Λόρδος Τέρνερ θεωρεί πως μακροπρόθεσμα ίσως χρειαστεί να εξετάσει η Ε.Ε. το ενδεχόμενο του δασμού στις εισαγωγές.

 

Οι αναλυτές τονίζουν ότι ο δασμός πιθανώς είναι ένα διπλωματικό τέχνασμα, καθώς αποτελεί μοχλό πίεσης προς τις αναπτυσσόμενες χώρες ενόψει της Διάσκεψης της Κοπεγχάγης προκειμένου να πειστούν να την υπογράψουν. Αφορά ιδιαίτερα την Κίνα, η οποία διαθέτει και τις μεγαλύτερες εξαγωγές. Ο Άρτουρ Ρούνγκε-Μέτζγκερ, επικεφαλής της διαπραγματευτικής ομάδας της Ε.Ε. για το κλίμα, τόνισε ότι στη συνάντηση της Μπανγκόκ «οι αναπτυσσόμενες χώρες άσκησαν πίεση για να εξασφαλίσουν τη διαβεβαίωση ότι τα μέτρα αυτά δεν θα εφαρμοστούν εναντίον τους».

 

Ο κ. Δήμας, πέρα από την τοποθέτησή του για τον φόρο, μίλησε και για την ανάγκη μεγαλύτερων μειώσεων στους ρύπους των αερομεταφορών και της ναυτιλίας. Προέβλεψε ότι αυτό, αν εφαρμοστεί μέσω ενός φόρου ή ενός συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων, μπορεί να αποφέρει μέχρι και 30 δις ευρώ σε ετήσια έσοδα.