Μπορεί να μη λέγεται «επιτροπή σοφών», τα μέλη της, όμως, θα πρέπει να επιστρατεύσουν όλη τη σοφία τους, ώστε να τα καταφέρουν. Η συγκεκριμένη αναφορά γίνεται στη διακομματική επιτροπή των 45 ευρωβουλευτών, η οποία καλείται να διατυπώσει προτάσεις, ώστε οι χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να εξέλθουν από την κρίση.
Μπορεί να μη λέγεται «επιτροπή σοφών», τα μέλη της, όμως, θα πρέπει να επιστρατεύσουν όλη τη σοφία τους, ώστε να τα καταφέρουν. Η συγκεκριμένη αναφορά γίνεται στη διακομματική επιτροπή των 45 ευρωβουλευτών, η οποία καλείται να διατυπώσει προτάσεις, ώστε οι χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να εξέλθουν από την κρίση.

Όπως τονίζεται, μάλιστα, σε δημοσίευμα της ιστοσελίδας της Ντόιτσε Βέλε («ΝΒ»), τα μέλη της πιάνουν σύντομα δουλειά, καθώς οι εργασίες της επιτροπής θα αρχίσουν στις 4 Νοεμβρίου.
Επικεφαλής των 45 είναι ο Γερμανός ευρωβουλευτής των Φιλελευθέρων Βολφ Κλιντς. «Αυτό που περιμένουν όλοι από εμάς δεν είναι μόνον απλές αναλύσεις, αλλά και συγκεκριμένες προτάσεις», είπε, μιλώντας στην «ΝΒ» και πρόσθεσε: «Γνωρίζουμε, βέβαια, ότι ως προσωρινή επιτροπή δεν έχουμε νομοθετικές αρμοδιότητες.

Μπορούμε, όμως, να διαβιβάσουμε στις μόνιμες κοινοβουλευτικές επιτροπές τις προτάσεις μας, οι οποίες πιστεύω ότι σε μεγάλο βαθμό θα υλοποιηθούν στη μελλοντική νομοθεσία της ΕΕ».

Στοιχειώδεις κανόνες εποπτείας

Στην Επιτροπή συμμετέχει και η ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Άννυ Ποδηματά, η οποία επισήμανε πως δεν αρκούν οι προτάσεις για το μέλλον, αλλά απαιτείται και ο επιμερισμός ευθυνών για όλα όσα έγιναν στο παρελθόν. «Για να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα και για να διαμορφωθεί μία αξιόπιστη πολιτική κατεύθυνση ως προς το μέλλον, θα πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι εμβαθύνουμε επαρκώς στα γενεσιουργά αίτια της χρηματοπιστωτικής κρίσης που εξελίχθηκε στην πορεία σε οικονομική κρίση», είπε η Ελληνίδα ευρωβουλευτής, μιλώντας στην «ΝΒ».

Η κ. Ποδηματά ανέφερε ακόμη πως στην πρόσφατη Σύνοδο της Ομάδας των Είκοσι (G20) φάνηκε μία πρώτη συμφωνία στην ανάγκη να μπουν στοιχειώδεις κανόνες εποπτείας, στο άναρχο μοντέλο της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας. «Δεν μπορεί - πρόσθεσε - να εξακολουθήσουμε εις το διηνεκές να λειτουργούμε στη βάση του μοντέλου ότι τα ρυθμίζει όλα η αγορά. Αυτό το μοντέλο, πως τα πάντα ρυθμίζονται από τη λογική της αγοράς, χωρίς κανόνες και χωρίς πλαίσιο, δεν μας οδήγησε μόνο στη χρηματοπιστωτική κρίση.

Μας έχει οδηγήσει και σε άλλες εξίσου σοβαρές κρίσεις, όπως η οικολογική ή η ενεργειακή κρίση, που είχαμε αντιμετωπίσει με άλλα χαρακτηριστικά, πριν από δύο χρόνια, με τις ανεξέλεγκτες τιμές του πετρελαίου για παράδειγμα».

Στην επιτροπή που συγκρότησε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την παγκόσμια οικονομική κρίση, συμμετέχει και ο ευρωβουλευτής του Συνασπισμού Νίκος Χουντής, ο οποίος έχει ζητήσει τη συνεργασία του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, καθώς και άλλων φορέων, που θα διατυπώσουν, όπως είπε, τις δικές τους προτάσεις.

Ο ίδιος, πάντως, έδειξε απαισιόδοξος και υποστήριξε ότι οι κυρίαρχες πολιτικές δυνάμεις στην Ευρώπη έχουν ήδη προαποφασίσει την πολιτική που θα ακολουθήσουν για την οικονομική κρίση.

Διχάζει η κρατική παρέμβαση;

«Αυτή η επιτροπή μάλλον καθυστέρησε. Θα έπρεπε να γίνει πιο έγκαιρα, διότι τώρα ήδη έχουν χαραχτεί οι πολιτικές που υποτίθεται ότι θα μας βγάλουν από την κρίση. Δεν είμαι αισιόδοξος για το τελικό αποτέλεσμα, όμως είναι μία ενθαρρυντική πρωτοβουλία», ανέφερε ο Γερμανός ευρωβουλευτής των Φιλελευθέρων Βολφ Κλιντς.

Σε ό,τι αφορά το αίτημα για στοιχειώδεις κανόνες εποπτείας, το αποδέχτηκε και ο πρόεδρος της επιτροπής. Η προσωπική του άποψη, πάντως, είναι ότι η βιώσιμη ανάπτυξη περνάει μέσα από την ιδιωτική πρωτοβουλία και όχι μέσα από κρατικά προγράμματα παρέμβασης στην οικονομία. «Η δική μου προσωπική εμπειρία είναι ότι - συνήθως - τα προγράμματα κρατικής παρέμβασης είναι πυροτεχνήματα: στοιχίζουν πολύ, κάνουν πάταγο για λίγο, αλλά δεν έχουν διάρκεια», είπε χαρακτηριστικά.

«Πάρτε για παράδειγμα - πρόσθεσε - τις επιδοτήσεις για απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων που είχαμε στη Γερμανία. Βραχυπρόθεσμα, όντως βοήθησαν την αυτοκινητοβιομηχανία μας, αλλά ποιο ήταν το αποτέλεσμα; Απλώς, οι καταναλωτές επιτάχυναν την απόφασή τους να αγοράσουν αυτοκίνητο. Δηλαδή, έχουμε περισσότερες αγορές σήμερα, αλλά θα έχουμε λιγότερες στο μέλλον. Οι φορολογούμενοι πλήρωσαν πέντε δισεκατομμύρια ευρώ για ένα μέτρο χωρίς διάρκεια και χωρίς μακροχρόνιες θετικές επιπτώσεις».

(www.kathimerini.gr, 23/10/2009)