Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε την Τετάρτη όρια για τις εκπομπές ρύπων των ελαφρών φορτηγών, ενώ ο Σταύρος Δήμας, Επίτροπος για θέματα περιβάλλοντος, δεσμεύτηκε να αποφύγει μια επανάληψη των όσων συνέβησαν στις ΗΠΑ, όπου οι κατασκευαστές χρησιμοποίησαν τα όρια αυτά ως μέσο για την αύξηση της παραγωγής επιβατικών αυτοκινήτων με μεγάλη κατανάλωση.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε την Τετάρτη όρια για τις εκπομπές ρύπων των ελαφρών φορτηγών, ενώ ο Σταύρος Δήμας, Επίτροπος για θέματα περιβάλλοντος, δεσμεύτηκε να αποφύγει μια επανάληψη των όσων συνέβησαν στις ΗΠΑ, όπου οι κατασκευαστές χρησιμοποίησαν τα όρια αυτά ως μέσο για την αύξηση της παραγωγής επιβατικών αυτοκινήτων με μεγάλη κατανάλωση.

 

Ο κ. Δήμας τόνισε σχετικά πως «είμαστε προσεκτικοί ώστε να μην επιτρέψουμε τέτοια παραθυράκια». Η πρόταση της Επιτροπής πρόκειται να εξεταστεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τις κυβερνήσεις των κρατών-μελών, ενώ θεωρείται πιθανή και η μεταβολή της πρότασης στη διάρκεια της διαδικασίας αυτής.

 

Τα ελαφρά φορτηγά και τα «βαν» αποτελούν το 11% των πωλήσεων οχημάτων στην Ευρώπη, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Σύνδεσμο Παραγωγών Αυτοκινήτων, όπως αναφέρει η ΙΗΤ. Τα μέτρα αυτά θα αυξήσουν τη μέση τιμή των βαν κατά 3.500 ευρώ ή 5.250 ευρώ ως το 2020, αλλά η εξοικονόμηση καυσίμου θα αντισταθμίσει τα κόστη αυτά, σύμφωνα με την Επιτροπή.

 

Η πρόταση αυτή έρχεται σε αντιστοιχία με τη νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία, η οποία σκοπεύει να μειώσει τις εκπομπές από τα επιβατικά αυτοκίνητα κατά το ένα πέμπτο ως το 2015. Οι μειώσεις αυτές θα γίνουν πραγματικότητα σταδιακά από το 2012 ως το 2015.

 

Με βάση την πρόταση Δήμα για τα ελαφρά φορτηγά, οι μέσες εκπομπές ρύπων για κάθε όχημα θα μειωθούν στην περίοδο 2014-2016 στα 175 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο αντί για 200 που είναι σήμερα. Ο στόχος για το 2020 είναι τα 135 γραμμάρια. Οι κατασκευαστές εκείνοι που δεν θα επιτύχουν τον στόχο θα αντιμετωπίσουν πρόστιμα, τα οποία μέχρι το 2018 θα είναι 5 ευρώ για κάθε ένα υπερβάλλον γραμμάριο, 15 ευρώ για το δεύτερο, 25 για το τρίτο και 120 για κάθε γραμμάριο παραπάνω. Από το 2019, το πρόστιμο θα είναι 120 ευρώ για κάθε γραμμάριο πάνω από το όριο.

 

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ιταλίας, της Γερμανίας και της Γαλλίας άσκησαν μεγάλες πιέσεις προκειμένου να μετριάσουν τις διατάξεις αυτές, ενώ ο κ. Δήμας τόνισε ότι «το επίπεδο της φιλοδοξίας δεν είναι όσο υψηλό ήταν αρχικά». Πρόσθεσε όμως ότι η καθυστέρηση της εκκίνησης των νέων μέτρων δεν θα επηρεάσει πολύ την εξοικονόμηση των ρύπων.