Θες να πας ως το περίπτερο της γειτονιάς σου με το αυτοκίνητο; Θα πληρώσεις. Θες να κατέβεις στο κέντρο της Χάγης ή του Αμστερνταμ χρησιμοποιώντας οδικές αρτηρίες γεμάτες αυτοκίνητα και μάλιστα σε ώρες αιχμής; Θα πληρώσεις... περισσότερα.
Θες να πας ως το περίπτερο της γειτονιάς σου με το αυτοκίνητο; Θα πληρώσεις. Θες να κατέβεις στο κέντρο της Χάγης ή του Αμστερνταμ χρησιμοποιώντας οδικές αρτηρίες γεμάτες αυτοκίνητα και μάλιστα σε ώρες αιχμής; Θα πληρώσεις... περισσότερα.

Κάπως έτσι σκέφτηκε το υπουργείο Συγκοινωνιών της Ολλανδίας, το οποίο προσανατολίζεται να επιβάλει έναν «πράσινο» φόρο στα ολλανδικά αυτοκίνητα, σε όλα τα ΙΧ και τα μικρά ιδιωτικά λεωφορεία και φορτηγά, ανάλογα με τα χιλιόμετρα που θα διανύουν.

Σύμφωνα με τους εμπνευστές της ιδέας, η οποία εκτιμάται ότι θα εφαρμοστεί το 2012, με τον τρόπο αυτόν θα μειωθεί τόσο το κυκλοφοριακό όσο και το οικολογικό πρόβλημα της χώρας. Με άλλα λόγια, πράσινοι φόροι με το... χιλιόμετρο. Σε αντάλλαγμα θα καταργηθούν τα τέλη κυκλοφορίας και τα διόδια στις εθνικές οδούς.

Συγκεκριμένα, σε κάθε ΙΧ θα τοποθετηθεί μια ειδική συσκευή GΡS, η οποία στο τέλος κάθε χρόνου θα υπολογίζει πόσα χιλιόμετρα διήνυσε το όχημα. Κατόπιν τα δεδομένα θα αποστέλλονται ηλεκτρονικά στο ολλανδικό υπουργείο Συγκοινωνιών και αυτό με τη σειρά του θα στέλνει τον λογαριασμό στον ιδιοκτήτη του οχήματος.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, η αρχική ταρίφα θα είναι 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο και ως το 2018 αναμένεται να φθάσει σταδιακά ακόμη και τα 6,7 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Δεν θα πληρώνουν όλοι το ίδιο, ούτε όλες οι διαδρομές θα είναι το ίδιο «ακριβές».

Το κάθε αυτοκίνητο θα έχει ξεχωριστή ταρίφα, η οποία θα διαμορφώνεται ανάλογα με το μέγεθος, το βάρος και τις εκπομπές καυσαερίων του, ενώ από το μέτρο θα εξαιρεθούν τα οχήματα των Ατόμων Με Ειδικές Ανάγκες, τα δημόσια λεωφορεία, τα ταξί, οι μοτοσικλέτες και τα αυτοκίνητα-αντίκες, ενώ για τα ξένα αυτοκίνητα θα ισχύσουν διαφορετικές ρυθμίσεις.

Το υπουργείο σε ανακοίνωσή του λέει ότι με τον τρόπο αυτόν «θα μειωθούν δραματικά τόσο τα μποτιλιαρίσματαόσο και οι ρύποι του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα κατά 10%» και υπολογίζει ότι ο κάθε ιδιοκτήτης αυτοκινήτου θα πληρώσει στο τέλος του χρόνου ένα ποσό που, κατά μέσον όρο, θα κυμανθεί γύρω στα 450 ευρώ.

Παράλληλα, το κράτος θα καταργήσει τόσο τα τέλη των αυτοκινήτων όσο και τα διόδια στο εθνικό οδικό δίκτυο.

Το σύστημα έχει, ασφαλώς, τις ιδιομορφίες του. Το ποσό που θα πληρώσει ο κάθε αυτοκινητιστής ανεβαίνει αν κινηθεί σε ώρες κυκλοφοριακής αιχμής ή σε οδικές αρτηρίες όπου παρατηρείται έντονο μποτιλιάρισμα, δίνοντας έτσι το κίνητρο στους οδηγούς να αφήσουν τα κλειδιά του αυτοκινήτου τους στο σπίτι και να χρησιμοποιήσουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τουλάχιστον για τις ώρες όπου η κίνηση στους δρόμους «χτυπάει κόκκινο».

Το μέτρο βρήκε κιόλας μιμητές. Ο υπουργός Συγκοινωνιών του Βελγίου Ετιέν Σουπ δήλωσε ότι σύντομα θα εκπονήσει ένα παρόμοιο σχέδιο φορολόγησης των βελγικών αυτοκινήτων ανά χιλιόμετρο, ενώ πολλοί είναι εκείνοι που ήδη βλέπουν με καλό μάτι τον ολλανδικό φόρο, τον οποίο θεωρούν ως «κίνηση ματ» στη μάχη της περιβαλλοντικής σκακιέρας. Το Υπουργικό Συμβούλιο της Ολλανδίας απεδέχθη κατ΄ αρχήν το σχετικό νομοσχέδιο την προηγούμενη Παρασκευή, το οποίο όμως θα χρειαστεί και την υποστήριξη του Κοινοβουλίου προκειμένου να τεθεί σε εφαρμογή.

(Από την εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ, 20/11/2009)