Μία πρώτη δέσμη πρωτονίων διέτρεξε χωρίς προβλήματα και νωρίτερα από ό,τι αναμενόταν το μεγαλύτερο επιταχυντή σωματιδίων στον κόσμο, ο οποίος τέθηκε την Παρασκευή ξανά σε λειτουργία έπειτα από μία διακοπή 14 μηνών εξαιτίας μιας σοβαρής βλάβης, ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πυρηνικής Έρευνας (CERN).
Μία πρώτη δέσμη πρωτονίων διέτρεξε χωρίς προβλήματα και νωρίτερα από ό,τι αναμενόταν το μεγαλύτερο επιταχυντή σωματιδίων στον κόσμο, ο οποίος τέθηκε την Παρασκευή ξανά σε λειτουργία έπειτα από μία διακοπή 14 μηνών εξαιτίας μιας σοβαρής βλάβης, ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πυρηνικής Έρευνας (CERN).

"Μία δέσμη η οποία κινείτο στη φορά των δεικτών του ρολογιού παρήχθη χθες στις 22:00 (23:00 ώρα Ελλάδας). Είναι ένα σημαντικό στάδιο στην προοπτική των πρώτων αποτελεσμάτων φυσικής στον LHC (Μεγάλος Επιταχυντής Αδρονίων) που αναμένονται το 2010", αναφέρει το CERN σε μία ανακοίνωση.

Γύρω στις 16:00 (17:00 ώρα Ελλάδας) το CERN, που έχει την έδρα του στη Γενεύη, έθεσε και πάλι σε λειτουργία τον LHC προχωρώντας στις πρώτες δοκιμές έγχυσης μορίων πρωτονίων. Η κυκλοφορία μίας δέσμης σωματιδίων στη διάρκεια μερικών λεπτών είχε προβλεφθεί αρχικά για τις 07:00 (8:00 ώρα Ελλάδας) του Σαββάτου.

Καθώς οι πρώτες δοκιμές έγχυσης σωματιδίων ήταν αποφασιστικές, το CERN αποφάσισε να επισπεύσει κατά μερικές ώρες την κυκλοφορία της δέσμης.

"Είναι θαυμάσιο να βλέπεις να κυκλοφορούν και πάλι πρωτόνια στον LHC", ανέφερε σε μία ανακοίνωση ο γενικός διευθυντής του CERN, Ρολφ Χόιερ.

"Έχουμε ακόμη δρόμο να διανύσουμε προκειμένου να αρχίσουμε να κάνουμε φυσική, αλλά αυτό το ξεκίνημα είναι ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός", πρόσθεσε.

Η βλάβη του Σεπτεμβρίου του 2008 είχε σχέση με δύο υπεραγώγιμους μαγνήτες και διαρροή ηλίου στο πλαίσιο της σήραγγας που στεγάζει το τεράστιο όργανο. Τα έργα για την επιδιόρθωση του επιταχυντή διήρκησαν ένα έτος και πλέον εγκαταστάθηκε ένα εξειδικευμένο σύστημα για την αποφυγή παρόμοιων περιστατικών στο μέλλον, το Quench Protection System.

Οι τεχνικές προκλήσεις του LHC έχουν σχέση τόσο με το τεράστιο μέγεθός του (η περίμετρος είναι 27χμ) όσο και με τις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες των -271 βαθμών Κελσίου στις οποίες πρέπει να λειτουργεί. Οι επιστήμονες σύντομα θα είναι σε θέση να ξεκινήσουν και πάλι το «κυνήγι» του μποσονίου Χιγκς, το επονομαζόμενο «σωματίδιο του Θεού». Σημειώνουμε ότι η επιδιόρθωση του επιταχυντή στοίχισε περίπου 33 εκατ. ευρώ.