Για το Νέο Υπουργείο Περιβάλλοντος

Eπιτέλους ξαναδημιουργήθηκε το υπουργείο Περιβάλλοντος στο οποίο προστέθηκε η Ενέργεια και η Κλιματική Αλλαγή. Η συνηθισμένη πολιτική πρακτική στις περιπτώσεις διασπάσεων ή συγχωνεύσεων υπουργείων είναι η μετακίνηση των αποσπώμενων ή συγχωνευόμενων υπηρεσιών, όπως ακριβώς προβλέπονται από τους οργανισμούς των αρχικών υπουργείων. Οι μετακινούμενες υπηρεσίες παίρνουν μαζί τους το προσωπικό τους, τις συνήθειές τους, τις ιεραρχίες τους (θεωρητικές και πραγματικές) και μοιραίως και... τη σαβούρα τους.
Του Στέφανου Mάνου
Τρι, 24 Νοεμβρίου 2009 - 13:05
Eπιτέλους ξαναδημιουργήθηκε το υπουργείο Περιβάλλοντος στο οποίο προστέθηκε η Ενέργεια και η Κλιματική Αλλαγή. Η συνηθισμένη πολιτική πρακτική στις περιπτώσεις διασπάσεων ή συγχωνεύσεων υπουργείων είναι η μετακίνηση των αποσπώμενων ή συγχωνευόμενων υπηρεσιών, όπως ακριβώς προβλέπονται από τους οργανισμούς των αρχικών υπουργείων. Οι μετακινούμενες υπηρεσίες παίρνουν μαζί τους το προσωπικό τους, τις συνήθειές τους, τις ιεραρχίες τους (θεωρητικές και πραγματικές) και μοιραίως και... τη σαβούρα τους.

Δεν γνωρίζω ποιες συγκεκριμένες υπηρεσίες και αρμοδιότητες θα ενταχθούν στο νέο υπουργείο. Θα ήταν πάντως λάθος να ακολουθηθεί η συνηθισμένη πρακτική. Για την ιστορία θυμίζω ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος συστήθηκε το 1980. Ανέλαβα πρώτος υπουργός, αλλά μόλις για δύο μήνες. Με διαδέχτηκε ο Γ. Πλυτάς που για την οργάνωση του υπουργείου ακολούθησε την παραδοσιακή πρακτική που ελπίζω να μην επαναληφθεί.

Τι προτείνω στη νέα υπουργό;

Να μη βιαστεί. Να ανακοινώσει ότι η τελική μορφή και διάρθρωση του νέου υπουργείου θα αποτελέσει το αντικείμενο σοβαρής μελέτης. Μέχρις ότου ληφθούν οι τελικές αποφάσεις, το υπουργείο θα λειτουργεί όπως λειτουργούσαν μέχρι σήμερα τα συστατικά του μέρη, σε καθεστώς προσωρινότητας.

Να προσλάβει ως σύμβουλο μια από τις μεγάλες εταιρείες consulting όπως η McKinsey & Company ή η PriceWaterhouse Coopers (αναφέρω δύο που, από όσα γνωρίζω, έχουν αναλάβει μεγάλες μελέτες αναδιοργάνωσης στην Ελλάδα) και να της ζητηθεί να επεξεργαστεί από μηδενική βάση την οργανωτική δομή του νέου υπουργείου, να προδιαγράψει κάθε θέση και αρμοδιότητα, να αναζητήσει το προσωπικό που θα στελεχώσει όλες τις θέσεις και να τελειώσει τη δουλειά μέχρι 30 Ιουνίου 2010.

Αν στόχος της νέας υπουργού είναι να υπηρετήσει με τον καλύτερο τρόπο, για λογαριασμό του ελληνικού λαού, τα αντικείμενα του υπουργείου της, θα πρέπει να παραδεχτεί ότι για τη στελέχωση του υπουργείου της πρέπει να αναζητηθούν οι άριστοι. Ετσι δεν θα περιοριζόμουν σε Ελληνες, αλλά θα αναζητούσα τους άριστους σε όλη την Ε.Ε. Για να γίνει κάτι τέτοιο όμως, θα πρέπει από την αρχή να γίνει σαφές ότι στο νέο υπουργείο θα χρησιμοποιείται τόσο η ελληνική γλώσσα όσο και η αγγλική.

Στον χώρο του περιβάλλοντος, της ενέργειας και της κλιματικής αλλαγής κυκλοφορούν πάρα πολλοί σκιτζήδες που παριστάνουν τους ειδήμονες. Είναι σημαντικό, στην αρχή του νέου υπουργείου, να τους αποφύγουμε για να αποκτήσουμε ένα μικρό συμπαγές υπουργείο διεθνών προδιαγραφών. Ενα τέτοιο υπουργείο θα πρέπει να κινείται έξω από το ενιαίο μισθολόγιο. Το ενιαίο μισθολόγιο έχει θέση στα υπουργεία που απασχολούν πολύ περισσότερους από όσους χρειάζονται και δεν προσφέρουν τις ποιοτικές υπηρεσίες που θα δικαιολογούσαν την ύπαρξή τους.

Ξέρω, αυτά δεν γίνονται στην Ελλάδα. Αν όμως το περιβάλλον, η ενέργεια και η κλιματική αλλαγή είχαν όση σημασία έχει η εθνική ομάδα ποδοσφαίρου ή κάποια άλλη ομάδα, θα μπορούσαν να γίνουν. Μήπως... το νέο υπουργείο πρέπει να ονομαστεί Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ποδοσφαίρου, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής για να μπορέσει να αναζητήσει τους άριστους;

Ο Στέφανος Μάνος είναι μέλος της Δ.Ε. της Δράσης.

(Από την εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 22/11/2009)