Η
Royal
Dutch
Shell
στέλνει μηνύματα ότι η απότομη αύξηση του χρέους της φτάνει
στο τέλος της, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος, Πίτερ Βόζερ, προβλέπει ότι δεν θα
χρειαστεί να δανειστεί άλλο εφόσον η τιμή του βαρελιού παραμείνει κοντά στα 80
δολάρια.
Τα σχόλια αυτά του κ. Βόζερ, ο οποίος ανέλαβε τη διοίκηση
τον Ιούλιο, αποτελούν απόδειξη του τρόπου με τον οποίο ανέκαμψαν οι μεγάλες
πετρελαϊκές χάριν στην αύξηση της τιμής του μαύρου χρυσού, η οποία την Τετάρτη
βρισκόταν κοντά στα 78 δολάρια ανά βαρέλι. Επίσης, αντικατοπτρίζουν την ενίσχυση
των χρηματικών ροών της
Shell
από τη μείωση του κόστους και από δύο σχέδια φυσικού αερίου στο Κατάρ, τα οποία
πρόκειται να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους στα τέλη του 2010, σύμφωνα με τους
FT.
Ο κ. Βόζερ προχώρησε δυναμικά στη μείωση του κόστους της εταιρείας,
απολύοντας 5.000 εργαζόμενους και αναγκάζοντας 15.000 στελέχη να αιτηθούν εκ νέου
για τις θέσεις τους. Επίσης, μειώθηκαν οι τιμές που χρέωναν κάποιοι προμηθευτές
για εξοπλισμό και υπηρεσίες εξόρυξης, ενώ ένα μέρος των δραστηριοτήτων μεταφέρθηκε
στην Κίνα. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα, το 2010 θα φέρει έναν απροσδιόριστο
αριθμό νέων απολύσεων και «δύσκολους στόχους» για την περαιτέρω μείωση του κόστους.
Τα μέτρα αυτά σε συνδυασμό με τις περικοπές στις κεφαλαιακές
δαπάνες, οι οποίες θα κυμανθούν το 2010 στα 28-29 δις δολάρια αντί για 32 δις
που ήταν φέτος, αναμένεται να αρκέσουν ώστε να σταθεροποιηθεί το χρέος της επιχείρησης.
Ο λόγος του χρέους ως ποσοστό επί του κεφαλαίου αυξήθηκε φέτος από 6% στις αρχές
του έτους σε 20%. Ο κ. Βόζερ τονίζει πάντως ότι δεν υπάρχει πρόβλημα εφόσον οι
τιμές διατηρηθούν κοντά στα 80 δολάρια το βαρέλι.
Στο Κατάρ, η
Shell
κατασκευάζει το εργοστάσιο
Pearl, το οποίο θα μετατρέπει φυσικό αέριο
σε υγρά καύσιμα, καθώς και το σχέδιο
Qatargas-4 με το οποίο θα παράγει παγωμένο υγροποιημένο φυσικό αέριο
για μεταφορά. Τα δύο αυτά σχέδια θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους στα τέλη του
2010 και αναμένεται να ενισχύσουν την παραγωγή το 2011. Το
Pearl
έχει ήδη
ξεπεράσει τον αρχικό του προϋπολογισμό κατά 5 δις δολάρια και το συνολικό κόστος
του θα φτάσει τελικά τα 18-19 δις.
Καθώς οι τιμές των προϊόντων σχετίζονται με το πετρέλαιο,
στα επίπεδα των 70 δολαρίων ανά βαρέλι τα σχέδια αυτά θα αποφέρουν 4 δις δολάρια
ετησίως στη
Shell
όταν θα είναι σε πλήρη λειτουργία. Πρόκειται για ποσό ίσο με
το ένα πέμπτο των φετινών εσόδων.
Τέλος, ο κ. Βόζερ δήλωσε επίσης ότι η
Shell βρίσκεται σε επαφές με ρωσικές
εταιρείες για την εκμετάλλευση των γιγάντιων αποθεμάτων αερίου στη χερσόνησο
Γιαμάλ, σχέδιο το οποίο πιθανότατα θα αναλάβει κατά κύριο λόγο η
Gazprom.