Η αποχώρηση των πολυεθνικών εταιρειών από την εγχώρια αγορά έγινε δεκτή με ανάμικτα συναισθήματα από τον κλάδο των βενζινοπωλών, καθώς από τη μια προσέφεραν θετικές υπηρεσίες και από την άλλη επέβαλαν καταπιεστικούς τρόπους συναλλαγών, όπως υπογραμμίζει ο Θεόδωρος Μοτάκης, τέως πρόεδρος του ΟΒΕ.

Η αποχώρηση των πολυεθνικών εταιρειών από την εγχώρια αγορά έγινε δεκτή με ανάμικτα συναισθήματα από τον κλάδο των βενζινοπωλών, καθώς από τη μια προσέφεραν θετικές υπηρεσίες και από την άλλη επέβαλαν καταπιεστικούς τρόπους συναλλαγών, όπως υπογραμμίζει ο Θεόδωρος Μοτάκης, τέως πρόεδρος του ΟΒΕ, ο οποίος σε πρόσφατο άρθρο του στην εφημερίδα «Δεσμός των Βενζινοπωλών», αναφέρθηκε στην πορεία του χώρου μετά τις τελευταίες αυτές εξελίξεις.

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι διεθνείς όμιλοι επιχείρησαν μια άνευ προηγουμένου διείσδυση η οποία προέβλεπε τη δέσμευση των βενζινοπωλών και τον έλεγχο του περιθωρίου κέρδους στη χονδρική και λιανική. Παράλληλα, ο κ. Μοτάκης υποστηρίζει πως οι εταιρείες προώθησαν στα διοικητικά συμβούλια των συνδικαλιστών πρόσωπα της αρεσκείας τους ώστε να μην προβάλουν αντίσταση.

Το κόστος από τα εγχειρήματα αυτά αποδείχτηκε δυσβάστακτο και η κατάσταση για εκείνες επιδεινώθηκε από την τιμολόγηση των καυσίμων στον όγκο των 15 βαθμών Κελσίου, από τους ελέγχους και από το κόστος των υποχρεωτικών αποθεμάτων.

Η αποχώρηση των διεθνών ομίλων ανοίγει ευκαιρίες για τις ελληνικές επιχειρήσεις, καθώς η Μότορ Όιλ αγόρασε τα πρατήρια της Shell και τα ΕΛΠΕ αυτά της ΒΡ. Η Ελινόιλ στρέφεται πλέον επίσης στην διεύρυνση του δικτύου της, καθώς και στην ενίσχυση του μεριδίου στην αγορά λιπαντικών. Αποτέλεσμα των κινήσεων αυτών είναι η ανάδειξη των ΕΛΠΕ και της Μότορ Όιλ, οι οποίες κατέχουν το 32% και το 22% της αγοράς αντίστοιχα και ενδέχεται να χρειαστεί να αποδεσμεύσουν πρατήριά τους σε περιοχές που δεν υπάρχει επαρκής παρουσία άλλων εταιρειών.

Πλέον τον κλάδο των βενζινοπωλών απασχολεί το ζήτημα του λαθρεμπορίου και η ομαλή λειτουργία της αγοράς, θέματα τα οποία απαιτούν ανάμεσα στα άλλα και την εγκατάσταση προηγμένων ηλεκτρονικών συστημάτων στα πρατήρια για τον ακριβή προσδιορισμό των εισροών και εκροών. Ο κ. Μοτάκης δεν αναφέρθηκε στο επίμαχο ζήτημα των ταμειακών μηχανών, στην εγκατάσταση των οποίων αντιτίθεται η πλειοψηφία των πρατηριούχων. Στρέφεται πάντως κατά της επέκτασης των πρατηρίων τύπου super market, τα οποία θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε λουκέτο πολλές από τις μικρότερες επιχειρήσεις. Προς τον σκοπό αυτό καλεί το κράτος να προστατεύσει τα μικρά πρατήρια και να θέσει σε ισχύ ελεγκτικούς μηχανισμούς με βάση τις τιμές κτίσης και τα λειτουργικά έξοδα του κάθε πρατηριούχου.