Έρευνα της Επιτροπής Δίνει το Πράσινο Φως για Χρεώσεις στα Φορτηγά με Βάση τους Ρύπους

Έρευνα της Επιτροπής Δίνει το Πράσινο Φως για Χρεώσεις στα Φορτηγά με Βάση τους Ρύπους
energia.gr
Τρι, 26 Ιανουαρίου 2010 - 16:21
Νέα έκθεση του Κέντρου Έρευνας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υποστηρίζει πως τα συνολικά οφέλη της χρέωσης των φορτηγών για την ρύπανση που προκαλούν, υπερισχύουν της αρνητικής επίδρασης που έχουν για τις τιμές. Τον Ιούλιο του 2008, η Επιτροπή είχε προτείνει την αναθεώρηση της σχετικής οδηγίας, η οποία αφορούσε τα διόδια για τα φορτηγά και τη δυνατότητα των κυβερνήσεων να επιβάλουν χρεώσεις

Νέα έκθεση του Κέντρου Έρευνας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υποστηρίζει πως τα συνολικά οφέλη της χρέωσης των φορτηγών για την ρύπανση που προκαλούν, υπερισχύουν της αρνητικής επίδρασης που έχουν για τις τιμές.

Τον Ιούλιο του 2008, η Επιτροπή είχε προτείνει την αναθεώρηση της σχετικής οδηγίας, η οποία αφορούσε τα διόδια για τα φορτηγά και τη δυνατότητα των κυβερνήσεων να επιβάλουν χρεώσεις για τις εκπομπές που παράγουν αυτά. Σκοπός της Επιτροπής είναι ένα σύστημα χρέωσης στις μεταφορές το οποίο θα αντισταθμίζει τις αρνητικές συνέπειες για το περιβάλλον.

Η πρόταση αυτή έχει γίνει δεκτή με θερμά αισθήματα από τις περιβαλλοντικές οργανώσεις, αλλά τα κράτη-μέλη παραμένουν διαιρεμένα στο ζήτημα και οι βιομηχανίες συστρατεύονται και υποστηρίζουν ότι το αποτέλεσμα θα είναι επιζήμιο για εκείνες και για τους καταναλωτές. Η νέα αυτή μελέτη ζητήθηκε από τους Ευρωπαίους υπουργούς, οι οποίοι προσπαθούν να λύσουν το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί. Οι περιφερειακές χώρες, όπως η Πορτογαλία, η Μάλτα, οι χώρες της Βαλτικής και η Ιρλανδία αντιτίθενται στην πρόταση, καθώς φοβούνται ότι οι πρόσθετες χρεώσεις θα εμποδίσουν το εμπόριο. Ταυτόχρονα, οι κεντρικές χώρες θα αποκομίσουν τα οφέλη.

Σκοπός της μελέτης ήταν ο προσδιορισμός του κόστους που συνεπάγεται η πρόταση της Επιτροπής. Η μελέτη συμπεραίνει πως η επίδραση στις τιμές είναι «αμελητέα» και ότι το 20-30% θα απορροφηθεί από τους διαχειριστές. Την ίδια στιγμή η μείωση στις εκπομπές θα αγγίξει το 8% στις μεταφορές φορτίων. Αν η αύξηση φτάσει το 3%, αυτό μεταφράζεται σε μειωμένες μεταφορές κατά 13,5 δις τόνους ανά χιλιόμετρο.

Το Κέντρο εκτιμά ότι η «εσωτερικοποίηση» του κόστους μεταφοράς φορτίων στους κύριους δρόμους της Ε.Ε. μπορεί να αποφέρει 1,8 δις ευρώ ετησίως. Η επέκταση του μέτρου αυτού και στα Ι.Χ. για τα σημεία αιχμής μπορεί να συγκεντρώσει ακόμη 2,3 δις ετησίως. Το κύριο βάρος αναμένεται να επωμιστούν οι περιοχές εκείνες με υψηλή αγροτική παραγωγή και με ανάγκες για μαζικές μεταφορές των προϊόντων αυτών.