Ο ΙΕΑ αναθεώρησε ελαφρώς προς τα επάνω τις εκτιμήσεις του για την πετρελαϊκή ζήτηση του 2010, σύμφωνα με τη μηνιαία έκθεση που δημοσιεύθηκε σήμερα. Ο ΙΕΑ τοποθετεί πλέον την παγκόσμια ζήτηση στα 86,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως, αυξημένη κατά 150.000 βαρέλια σε σχέση με τις προηγούμενες εκτιμήσεις.

Ο ΙΕΑ αναθεώρησε ελαφρώς προς τα επάνω τις εκτιμήσεις του για την πετρελαϊκή ζήτηση του 2010, σύμφωνα με τη μηνιαία έκθεση που δημοσιεύθηκε σήμερα. Ο ΙΕΑ τοποθετεί πλέον την παγκόσμια ζήτηση στα 86,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως, αυξημένη κατά 170.000 βαρέλια σε σχέση με τις προηγούμενες εκτιμήσεις.

Σήμερα ο ΙΕΑ έκανε λόγο στην μηνιαία έκθεσή του για μια «ανάκαμψη δίχως πετρέλαιο», μια έννοια που έχει ακουστεί πολύ τους τελευταίους μήνες. Ο οργανισμός τονίζει πως η ανάπτυξη αναμένεται να οδηγηθεί περισσότερο από τις χώρες εκτός του ΟΟΣΑ, αφού όλο και λιγότερα μέλη του «χρησιμοποιούν πετρέλαιο για τη θέρμανση, την ενέργεια και τη βιομηχανία, ενώ το φθηνό αέριο στην αγορά spot θα θέσει όρια φέτος».

Ο OPEC με τη σειρά του κατονομάζει την αμερικανική ζήτηση ως έναν βασικό παράγοντα που οδηγεί στην αβεβαιότητα, «παρά τα θετικά σημάδια από την οικονομία».

Ο ΙΕΑ καταλήγει στο ότι «πιθανώς η ζήτηση έχει κορυφωθεί στις οικονομίες του ΟΟΣΑ, ενώ αντιθέτως η δίψα για πετρέλαιο στις χώρες εκτός του οργανισμού θεωρείται βέβαιο πως θα συνεχιστεί». Πιο συγκεκριμένα, η ζήτηση για τις χώρες αυτές τοποθετείται στα 41 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα από 40 εκατ. Για τις χώρες του ΟΟΣΑ, ο οργανισμός κάνει λόγο για 45,5 εκατ. βαρέλια, από 45,2 εκατ.

Ιδιαίτερα σημαντική είναι και η εκτίμηση του ΙΕΑ για την επίδραση των ΑΠΕ στο πετρέλαιο.

«Τα περιβαλλοντικά κίνητρα σημαίνουν πως το αέριο, οι ΑΠΕ και η πυρηνική ενέργεια θα προτιμώνται, ακόμα και αν προσωρινά οι δεσμευτικοί στόχοι για την Κλιματική Αλλαγή έχουν καθυστερήσει. Το πετρέλαιο στις μεταφορές μπορεί να συνεχίσει να αναπτύσσεται στον ΟΟΣΑ, αλλά και στον τομέα αυτό οι κανονισμοί για την κατανάλωση των αυτοκινήτων και η διείσδυση των βιοκαυσίμων, των υβριδικών και των ηλεκτρικών οχημάτων θα περιορίσουν τη ζήτηση για βενζίνη και ντίζελ. Συνεπώς, η ανάπτυξη στον ΟΟΣΑ πιθανώς έχει κορυφωθεί, με όλες τις αρνητικές συνέπειες για τον κλάδο της διΰλισης».

Τέλος, η Vitol, η μεγαλύτερη εταιρεία εμπορίας πετρελαίου στον κόσμο, εμφανίζεται απαισιόδοξη στη δική της ανάλυση και έρχεται σε αντίθεση με τους «μεγάλους» της Ουόλ Στριτ, όπως η Goldman Sachs και η Merrill Lynch. Η Vitol υποστηρίζει ότι η τιμή θα παραμείνει μεταξύ 70 και 80 δολάρια ανά βαρέλι φέτος, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος, Ίαν Τέιλορ, τονίζει: «Η κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας και η δυναμική των συμβολαίων για το πετρέλαιο παραμένουν αβέβαιες».

 

Αναλυτικότερα, ο ΙΕΑ τονίζει στην έκθεση ότι οι τιμές του πετρελαίου υποχώρησαν στις αρχές Φεβρουαρίου στα χαμηλότερα των τελευταίων έξι εβδομάδων, ακολουθώντας τις αρνητικές μακροοικονομικές ειδήσεις, το ισχυρό δολάριο και το δριμύ ψύχος στο βόρειο ημισφαίριο. Χθες, το WTI εμπορευόταν στα 73,80 δολάρια ανά βαρέλι, ενώ το Brent στα 72 δολάρια ανά βαρέλι.

Η παραγωγή παγκοσμίως μειώθηκε κατά 45.000 βαρέλια ανά ημέρα τον Ιανουάριο, ανερχόμενη σε 95,8 εκατ. βαρέλια ημερησίως, με αύξηση στην παραγωγή των μελών του OPEC και μείωση σε αυτή των υπολοίπων παραγωγών. Όσον αφορά τον OPEC, η αύξηση έφτασε τα 105.000 βαρέλια ανά ημέρα και η συνολική ποσότητα ανήλθε σε 29,1 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα.

Τα αποθέματα στις χώρες του ΟΟΣΑ μειώθηκαν τον περασμένο μήνα κατά 67,8 εκατ. βαρέλια στα 2.678 εκατ. βαρέλια, 0,8 χαμηλότερα σε σχέση με το 2008. Η κάλυψη των αναγκών έφτασε τις 58,1 ημέρες στα τέλη Δεκεμβρίου, στα ίδια σχεδόν επίπεδα σε σχέση με ένα χρόνο πριν.