Ο κόσμος σύντομα πιθανώς θα επιτύχει αυτό που πολλές κυβερνήσεις και πολιτικοί επιδιώκουν: Την οικονομική ανάπτυξη δίχως πετρέλαιο. Η αύξηση της ενεργειακής απόδοσης, της συντήρησης και των εναλλακτικών πηγών μειώνουν σταδιακά την ποσότητα πετρελαίου που απαιτείται για τον πολλαπλασιασμό των αγαθών και των υπηρεσιών διεθνώς.

Ο κόσμος σύντομα πιθανώς θα επιτύχει αυτό που πολλές κυβερνήσεις και πολιτικοί επιδιώκουν: Την οικονομική ανάπτυξη δίχως πετρέλαιο. Η αύξηση της ενεργειακής απόδοσης, της συντήρησης και των εναλλακτικών πηγών μειώνουν σταδιακά την ποσότητα πετρελαίου που απαιτείται για τον πολλαπλασιασμό των αγαθών και των υπηρεσιών διεθνώς.

Η πετρελαϊκή ζήτηση στα πλούσια κράτη έχει πλέον περάσει από το σημείο της κορύφωσης, όπως φαίνεται και η τάση που επικρατεί είναι έκδηλη μιας μείωσης του πετρελαίου που χρησιμοποιείται ανά μονάδα οικονομικής ανάπτυξης. Η παγκόσμια τάση του πετρελαίου (ο δείκτης που ορίζεται από την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου προς την οικονομική ανάπτυξη) έχει πέσει κατά 2% κάθε χρόνο την τελευταία δεκαετία και η πτώση επιταχύνεται από τις υψηλές τιμές του βαρελιού, τις ΑΠΕ και τις φωνές για την Κλιματική Αλλαγή.

Αυτό δεν σημαίνει ότι η κατανάλωση σε απόλυτους όρους μειώνεται. Αντιθέτως, η αύξηση του πληθυσμού στις αναπτυσσόμενες χώρες θα την οδηγήσει προς τα επάνω. Αλλά υποδεικνύει πως η χρήση πετρελαίου διεθνώς τελικά θα κορυφωθεί και θα αρχίσει να επιβραδύνεται. Ίσως η ανάπτυξη δίχως πετρέλαιο να μην είναι πολύ μακριά πλέον. Αναλυτής του ΙΕΑ τονίζει ότι «ο βαθμός μείωσης της τάσης του πετρελαίου θα επιταχυνθεί» και προσθέτει πως «υπάρχει μια δομική αλλαγή, δύσκολη να ποσοτικοποιηθεί, αλλά φανερή: Η ζήτηση για ορυκτά καύσιμα δεν είναι αυτή που ήταν».

Ο οργανισμός πρεσβεύει πως οι έλεγχοι των τιμών, οι επιδοτήσεις και τα πακέτα στήριξης στην Κίνα και αλλού θα βοηθήσουν προσωρινά τη ζήτηση, αλλά μακροχρόνια η τάση είναι πτωτική. Το ακριβές χρονικό σημείο της κορύφωσης της ζήτησης είναι δύσκολο να προσδιορισθεί, αλλά οι περισσότεροι ειδικοί το τοποθετούν εντός των επόμενων 15 ετών. Για τον Τόνι Χέιουορντ, διευθύνοντα σύμβουλο της ΒΡ, η στιγμή αυτή θα έρθει λίγο μετά το 2020, σε επίπεδα της τάξης των 95-110 εκατ. βαρελιών ανά ημέρα.

(από τους New York Times)